werkgever vraagt om ander werk te zoeken

Ozzywozzyken
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

werkgever vraagt om ander werk te zoeken

#1 , 24 mei 2023 21:03

Goeieavond,


Welke achterliggende reden kan een werkgever hebben om te vragen mondeling aan een werknemer met 28 jaar dienst (opzegvergoeding van meer dan 19 maanden) om aan die werknemer te vragen toch uit te kijken naar ander werk met begeleiding / hulp van de werkgever zonder dus de werknemer te ontslaan en dit met het oog op kostenbesparingen naar de toekomst toe en te vermijden dat de vennootschap zou moeten worden ontbonden en om welke reden zou dit voor de werknemer zelf nuttig zijn of nadelig als de werknemer daar niet zou op ingaan? Graag dringend advies wat te doen...

Thomas_A
Berichten: 2321
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2023 21:12

Werknemer moet er uiteraard niet akkoord mee gaan om zelf iets anders te zoeken.

Dan is het aan de werkgever om dit ofwel te aanvaarden, ofwel de werknemer te ontslaan en de opzegperiode te laten uitdoen, ofwel deze uit te betalen.

In de post is sprake van 19 maanden opzegvergoeding. Dit klopt natuurlijk niet per se: de werkgever kan perfect vragen om deze periode gewoon te presteren. Dan moet er geen vergoeding uitbetaald worden.

Ozzywozzyken
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2023 21:16

ja idd maar om welke reden doet de werkgever dit op deze manier ? Wat is hier het addertje onder t gras ?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 24 mei 2023 21:21

Precies wat u zelf aangeeft: de werkgever probeert de werknemer op het gemoed te werken en te overtuigen zelf ontslag te nemen zodat ze geen ontslagvergoeding moeten ophoesten. Gewoon naar luisteren en er niet op antwoorden en vragen deze voorstellen gedateerd en getekend op papier te zetten.

Thomas_A
Berichten: 2321
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2023 21:26

ja idd maar om welke reden doet de werkgever dit op deze manier ? Wat is hier het addertje onder t gras ?
Indruk dat deze werkgever niet meer mee kan met werktempo of moderne software bijvoorbeeld. Of omdat hij de werknemer kan vervangen door iemand jonger en goedkoper.

Ozzywozzyken
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mei 2023 22:27

wat kunnen ze doen als ik er niet vrijwillig op inga ? kunnen ze mij op één of andere manier toch nog met iets pakken of dreigen ? ik denk dan iets zoeken om mij dwingend ontslag aan te wrijven ? #teneinderaad

Thomas_A
Berichten: 2321
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2023 03:44

Dat kan iemand anders moeilijk zeggen of uw werkgever dat zou proberen.

Ontslag wegens dringende reden is strikt geregeld en moet bewezen worden. Ik ga ervan uit dat je in een arbeidsrelatie sowieso geen gedrag stelt dat vatbaar in voor ontslag wegens dringende reden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 mei 2023 07:59

...uit te kijken naar ander werk met begeleiding / hulp van de werkgever
Na ontslag moet werkgever dat ook aanbieden ...
zonder dus de werknemer te ontslaan
Altijd gemakkelijker voor werkgever natuurlijk als je zelf vertrekt ...

en dit met het oog op kostenbesparingen naar de toekomst toe en te vermijden dat de vennootschap zou moeten worden ontbonden
Als het voortbestaan van de vennootschap afhangt van die éne trouwe werknemer, gaan er gegarandeerd wel ietwat andere problemen zijn

... nadelig als de werknemer daar niet zou op ingaan? Graag dringend advies wat te doen...
Je kan altijd eens rondkijken of er wat interessantere jobs zijn

Maar je hoeft niet in te gaan op het "voorstel" van je werkgever.
Als ze je weg willen moeten ze je maar ontslaan ...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”