Ontslag aanvraag, beslissing laat op zich wachten

Troetelbeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag aanvraag, beslissing laat op zich wachten

#1 , 20 mar 2023 11:20

Mijn huidige Senior Teamleader (ST) heeft mij 3 weken geleden medegedeeld mijn ontslag te willen aanvragen bij het hoofdkantoor (ik werk in één van de regiokantoren), officiele reden: desorganisatie vanwege afwezigheid. De vakbond was ook op de hoogte en hebben e.e.a. laten opnemen in mijn dossier (voor betwisting van mijn ontslag) die mijn ST naar het hoofdkantoor zou sturen voor de aanvraag van het ontslag. Ik heb mij ziek gemeld vanwege mijn mentale toestand na mededeling dat zij mij willen ontslaan.

Ik heb een week later aan de vakbond gevraagd hoe het ervoor stond, omdat ik nog niks had gehoord. Zij deelde mij mee dat het moment dat ik belde, die ochtend pas de aanvraag was verstuurd naar het hoofdkantoor. Dus een week later dan mijn ontslaggesprek.

Afgelopen donderdag, bijna twee weken later, heb ik nog eens contact opgenomen met mijn ST, omdat ik weer niks hoorde. Hij zou contact opnemen met het hoofdkantoor en wat laten weten. Vandaag is het dan precies 2 weken later sinds de aanvraag van ontslag en 3 weken later sinds mijn ontslaggesprek. Nog niks gehoord.

Is er een wettelijke termijn waarin het hoofdkantoor een beslissing moet nemen na de aanvraag van mijn ST?
Het constant afwachten of ik wel of niet wordt ontslagen is mentaal zwaar en zorgt ook voor stress bij mijn partner.
De reden van ontslag is natuurlijk geen dringende reden en daardoor zal mijn werkgever mij een vergoeding moeten betalen inclusief vakantiegeld etc. Dus ik begrijp best dat ze goed willen kijken naar wat voor hun de juiste oplossing zou zijn, maar mijn gezin lijdt hier wel al 3 weken onder. Ik vind het zeer onmensenlijk om iemand zolang in onzekerheid te laten zitten.

Kan ik een klacht indienen vanwege het welzijn van mijn gezin? Of een klacht op een andere juridische basis?

Troetelbeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2023 11:49

Nog ter informatie: ik kreeg plusminus een week na mijn ziekmelding berichten van collega's of het klopte dat ze mij willen ontslaan.

Hoe konden zij dat weten als ik daar zelf niks over gezegd heb? Is dat geen schending van privacy?

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 21 mar 2023 22:12

Als een werkgever tegenwoordig iemand ontslaat tijdens een ziekteperiode , bestaat de kans dat de werkgever door het ontslag tijdens de ziekteperiode nog eens extra 6 maanden moet betalen.
Kan ook een reden zijn waarom de werkgever wacht om je eventueel te ontslaan, na je ziekteperiode.

Men moet enkel op het moment van het ontslag van de werknemer meedelen , dat men ontslagen wordt
( en niet dat men niet ontslagen wordt )

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2023 06:14

Heel de discussie tussen je teamleider, regionaal kantoor en hoofdkantoor en wie wat zegt, zijn voor jou eigenlijk van geen tel. In een arbeidsovereenkomst bestaan alleen de werknemer en werkgever.

Voor een ontslag door de werkgever is de belangrijkste vormvereiste een aangetekende brief. Die heb je nog niet ontvangen, dus er is geen ontslag. Het kan dus evengoed zijn dat er volgende maand een vervolg komt op de vraag van je teamleider, of volgend jaar, of nooit.

Nuance: het is niet u die “zich ziek meldt”, maar een arts die vaststelt dat u arbeidsongeschikt bent.

Ik zie geen reden waarom u klacht kan indienen. Werkgever mag iemand ontslaan of ontevreden zijn over een werknemer. Zou nogal iets zijn als dit niet meer kan omwille van het mentaal welzijn van de werknemer.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”