!!!!Stopzetting mondelinge overeenkomst thuisverpleging als zelfstandige

Zelfstandig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

!!!!Stopzetting mondelinge overeenkomst thuisverpleging als zelfstandige

#1 , 15 jun 2022 08:23

Beste mensen,

Ik werk nu een 3 tal maand bij een verpleegpraktijk als zelfstandig thuisverpleegkundige. De overeenkomst dat ik daar mocht starten was puur mondeling, er werd GEEN contract opgemaakt.
Het is niet helemaal mijn ding en nu wil ik ermee stoppen. (1ste kwartaal afronden) en terug in loondienst gaan werken vanaf 1 juli 2022. Nu dreigt ze (de verantwoordelijke van de praktijk) dat ze mij een proces zal aandoen indien ik niet werk tijdens de zomerperiode. En zegt ze dat ik een egoïst ben dat ik nu vertrek. Ik dacht als zelfstandige en zeker zonder contract je dit kan doen? Graag jullie dringende advies. Bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 15 jun 2022 08:35

Bent u wel echt zelfstandige? Dit verhaal doet mij eerder aan schijnzelfstandigen denken.

Zelfstandig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2022 08:39

Ik ben zeker zelfstandig. Heb een ondernemingsnummer.

Reclame

Zelfstandig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2022 08:43

En betaal ook mijn sociale lasten per kwartaal. Dus van schijnzelfstdigheid is er volgens mij geen sprake.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2022 08:56

Ondernemingsnummer en sociale lasten betalen zegt niks over schijnzelfstandigheid. Gaat meer over het al dan niet werken onder gezag.

Soit. In ieder geval:

Als zelfstandigen zijn jullie vrij om overeenkomsten af te sluiten. Als de andere partij niet kan aantonen dat er een opzegperiode is, kan deze niet veel beginnen.

Zelf als het om een werknemerrelatie zou gaan, kan je na 3 maanden op vrij korte termijn opzeg geven.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 20 jun 2022 18:36

Dit lijkt mij 100% schijnzelfstandigheid. Stoppen is dan de beste keuze.
Er is geen overeenkomst, dus u hebt geen enkele verplichting naar de praktijk toe.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2022 22:14

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Zelfstandig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jun 2022 10:51

Dit lijkt mij 100% schijnzelfstandigheid. Stoppen is dan de beste keuze.
Er is geen overeenkomst, dus u hebt geen enkele verplichting naar de praktijk toe.

Inderdaad, alles gaat meer en meer richting schijnzelfstandigheid!
Ik kies zelf mijn uren niet, krijg een lijst met patiënten van de praktijk (geen eigen aangebrachte patiënten) waar ik naartoe moet, ik moet zelf geen factuur opmaken, moet afwezigheden motiveren, verlof aanvragen enz…
Plus is er geen samenwerkingsovereenkomst, met daarin een opzeggingstermijn of andere afspraken. Denk ook dat ze mij weinig kan doen. Een heel dreigende brief van haar advocaat ontvangen, maar zal eerder bluf zijn dan?

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jun 2022 13:50

Een heel dreigende brief van haar advocaat ontvangen, maar zal eerder bluf zijn dan?
Als er geen andere elementen zijn die we niet kennen, ben ik wel eens benieuwd met wat voor argumenten een advocaat hierover een brief kan vullen.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jun 2022 16:20

Als je als schijnzelfstandige aan de slag bent is het belangrijk om alle bewijzen te bewaren waaruit blijkt dat je onder het gezag van een werkgever een welbepaalde job uitoefent en je werkgever je als tegenprestatie loon uitbetaalt. Wat zijn die bewijzen? De opdrachtverzoeken van je baas, verlofaanvragen, maar ook bijvoorbeeld getuigen die bevestigen dat jullie voor éénbepaalde opdrachtgever werken.

Indien er dus inderdaad sprake is van schijnzelfstandigheid en aangezien jullie géén geschreven contract hebben, is er sprake van een contract van onbepaalde duur. Dat heeft de volgende gevolgen:
- Beide partijen kunnen het contract stopzetten door de opzegtermijn te respecteren of in onderling akkoord (of via de procedure dringende reden of medische overmacht). Iedere andere wijze is een contractbreuk en dan moet een verbrekingsvergoeding betaald worden.
- je hebt recht of gewaarborgd loon bij ziekte
- je bent via je werkgever verzekert tegen arbeidsongevallen
- je werkgever is aansprakelijk
- je hebt naast je gewone loon ook recht op vakantiegeld, eventueel een eindejaarspremie en eventuele andere extralegale voordelen (zoals maaltijdcheques, ecocheques, sectorale premies, een hospitalisatieverzekering, een groepsverzekering;..)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”