Aannemer ‘ontslaan’

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Aannemer ‘ontslaan’

#1 , 22 okt 2021 14:58

Dag forum leden

Tijd geleden heb ik een aannemer die bij ons verbouwingswerken ging doen ontslaan omdat hij de afspraken niet na kwam.

Hij heeft een voorschot genomen. Deze weigert hij terug te betalen omdat hij ‘geen geld heeft en eerst zal moeten werken om deze terug te betalen, na aftrekken van gedane werken (nog niets behalve 3 keer bezocht om wat te babbelen).

Hij heeft zelf geen bewijs van eventuele vervoer/arbeidskosten omdat er niets uitgevoerd is en omdat hij volgens mij zwart wou werken (heeft mij geen offertes gegeven, geen factuur, geen bewijs van voorschot ontvangst (heeft hij gelukkig wel bevestigd per bericht)).


Werken gingen binnen 2 weken afgewerkt zijn, meneer was na 2 weken nog niet eens begonnen omdat ‘hij zijn andere projecten prior neemt en genoeg werk heeft’.

Ontslag is ondertussen anderhalve maand geleden, geen cent gezien.

Als ik een advocaat inschakel om mijn geld te krijgen op mijn manier, niet zijn manier, hoeveel zal ik eraan verliezen?


Ik ben zelf geen bank die persoonlijke leningen uitgeeft aan mensen zonder interest.

Aan iedere jonge persoon die zijn net gekochte woning wilt renoveren: betaal geen cent zonder contract en doe eerst goed onderzoek naar de persoon die bij u komt werken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 okt 2021 16:05

Hoeveel voorschot heb je hem betaald? Indien het een beperkt bedrag is zal de advocaat mogelijks meer kosten dan hetgeen je terugkrijgt (als je het al terugkrijgt)

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2021 17:26

Hoeveel voorschot heb je hem betaald? Indien het een beperkt bedrag is zal de advocaat mogelijks meer kosten dan hetgeen je terugkrijgt (als je het al terugkrijgt)
Bedrag van 1050 euro, als ik op het einde van de rit 600/800 voor mezelf kan houden ben ik ook al blij, zal vast zoveel niet krijgen van die persoon.

Maar ik dacht ergens dat degene die ‘verliezende’ partij is alle kosten moet betalen?
Dagvaarding etc. Blijft de ereloon aan mij om te betalen?

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 22 okt 2021 18:37

Geen offerte, geen voorwaarden , geen schriftelijke prijsafspraken, geen factuur
en dan nog eens een vaag bewijs over een voorschot ???

Je zal veel geld moeten betalen aan een hele goede advocaat die met zo weinig bewijzen IETS kan maken.

pho450
Berichten: 192

#5 , 22 okt 2021 21:53

Ik zou er niet aan beginnen. Heb je al eens geïnformeerd naar de kostprijs van een advocaat? Ik vrees dat het je zelfs bij winst wel eens meer zou kunnen kosten.
Ook je winst kans schat ik niet zo hoog in. Het lijkt er op dat u werken in het zwart wou laten uitvoeren, dan heeft u natuurlijk nu ook niet veel middelen om uw zaak sterk te maken.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 22 okt 2021 22:16

Als je wint zal je een rechtplegingsvergoeding toegewezen worden om je advocaatskosten te recuperen. De bedragen zijn vastgelegd. Voor een claim van 1000€ tussen 260€ en +- 1300€ als de zaak complex is.

Vergeet dus procedereb, droog je tranen en heb dit nooit meer voor. Als je veeeeel geluk hebt betaalt hij maar dergelijke schepsels zijn meestal malafide. -(

lukasi
Berichten: 1141

#7 , 22 okt 2021 23:42

Bedenking die ik me maak:
Als je de aannemer niet hebt ontslagen volgens de regels dan kan hij in principe nog de verloren winstbedragen opeisen.
Dus eigenlijk moet je blij zijn dat er geen getekende offerte, aannemingscontract of facturen zijn.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 okt 2021 09:09

Ik zou er niet aan beginnen. Heb je al eens geïnformeerd naar de kostprijs van een advocaat? Ik vrees dat het je zelfs bij winst wel eens meer zou kunnen kosten.
Ook je winst kans schat ik niet zo hoog in. Het lijkt er op dat u werken in het zwart wou laten uitvoeren, dan heeft u natuurlijk nu ook niet veel middelen om uw zaak sterk te maken.
Daar ligt het probleem, ik heb sinds voor de werken gevraagd voor offertes, facturen, voorschotbewijs, schema’s, alles die schriftelijk bevestiging zou brengen. ‘Neen die ik heb niet direct, niemand geeft die direct. Maar de totale kostprijs met alles in is zoveel en niet meer dat is afgesproken’

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 okt 2021 09:12

Als je wint zal je een rechtplegingsvergoeding toegewezen worden om je advocaatskosten te recuperen. De bedragen zijn vastgelegd. Voor een claim van 1000€ tussen 260€ en +- 1300€ als de zaak complex is.

Vergeet dus procedereb, droog je tranen en heb dit nooit meer voor. Als je veeeeel geluk hebt betaalt hij maar dergelijke schepsels zijn meestal malafide. -(
Dat kan toch niet, men kan toch niet zich voordoen als aannemers, perfect geregistreerd staan in België, voorschotten vragen met verkeerde intenties en hiermee weg geraken, met nog eens de bedrogen persoon als pineut als hij erachter zit?

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 okt 2021 09:15

Geen offerte, geen voorwaarden , geen schriftelijke prijsafspraken, geen factuur
en dan nog eens een vaag bewijs over een voorschot ???

Je zal veel geld moeten betalen aan een hele goede advocaat die met zo weinig bewijzen IETS kan maken.
Het is wel degelijk zoals je het noemt jammer genoeg. Vaag bewijs zou ik het niet direct noemen, er is mail communicatie, bevestiging van de aannemer die zegt ‘ik heb het nu niet ik betaal je wanneer ik geld heb’ etc.

Als dat werkelijk een hopeloos geval is zou ik er een full-time job van maken om als fake aannemer voorschotten te vragen van onwetenden………

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 23 okt 2021 10:20


Dat kan toch niet, men kan toch niet zich voordoen als aannemers, perfect geregistreerd staan in België, voorschotten vragen met verkeerde intenties en hiermee weg geraken, met nog eens de bedrogen persoon als pineut als hij erachter zit?
Kan zeker. IEDEREEN kan voorschotten vragen, het is aan de andere partij die te weigeren of te betalen. Nadien hoef je dan niet meer te komen klagen, want gegeven is gegeven indien zonder documenten (offertes, facturen, ontvangstbewijzen)

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 okt 2021 11:30


Dat kan toch niet, men kan toch niet zich voordoen als aannemers, perfect geregistreerd staan in België, voorschotten vragen met verkeerde intenties en hiermee weg geraken, met nog eens de bedrogen persoon als pineut als hij erachter zit?
Kan zeker. IEDEREEN kan voorschotten vragen, het is aan de andere partij die te weigeren of te betalen. Nadien hoef je dan niet meer te komen klagen, want gegeven is gegeven indien zonder documenten (offertes, facturen, ontvangstbewijzen)
Ontvangstbewijs zit er tussen, niets anders jammer genoeg.

Echte gangster praktijken, hoe men er nog een kalme hoofd bij moet houden is een grote vraagstuk. Gelukkig is het in mijn geval maar beperkt tot 1000 euro, ik leef mee met degenen die hetzelfde meemaken voor hogere bedragen.

lukasi
Berichten: 1141

#13 , 23 okt 2021 18:33

die staan er dan waarschijnlijk op om eerst een offerte te ontvangen voor af te tekenen voor ze een vaag akkoord geven ?

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 nov 2021 13:45

Voor wie het dan interessant is: ik neem de kosten op mezelf om gewoon als principe deze aannemer te laten betalen.

Al kost het mij uiteindelijk meer, ik ben het gewoon beu en hoop dat hij ferm zal stressen over het terugbetalen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”