Mogelijks ontslag om dringende redenen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Mogelijks ontslag om dringende redenen

#16 , 20 sep 2021 09:32

Ik dacht dat deze drie dagen pas beginnen lopen vanaf de baas op de hoogte is gebracht ! en daar het een overheidsbetrekking is, zal daar wel andere regels voor zijn dan deze drie dagen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#17 , 20 sep 2021 09:46

Bedankt voor de duiding.

Ik herhaal even m'n vragen:
1) Kan je door "Goverdomme, fuck you" te zeggen ontslagen worden om dringende redenen? (Kan een subjectief antwoord zijn)

2) Kan dit nog op maandagmorgen? Ze is niet op de hoogte gebracht van een ontslag tot nu toe. (volgens de wet)
3) Wat als men dit toch probeert? Kun je tekenen voor "niet akkoord",..
4) Waar moet ze rekening mee houden voor ze iets ondertekend?
Zie mijn reactie. Persoonlijk zou ik absoluut niets ondertekenen. Zij is niet verplicht een ontslag wegens dringende reden te ondertekenen. Moet aangetekend verstuurd worden.

Wel indien ontslag direct vakbond inschakelen en desnoods de politieke partijen in de oppositie. Dit is absoluut geen reden tot ontslag. Something stupid heb ik zelfs in mijn actieve loopbaan nog niet eens overwogen om in te grijpen. Werknemers zijn geen incasseerbare slaafjes die zich alles moeten laten welgevallen.
In de gemeente beleeft men op de gemeentehuizen heel wat andere uitspraken aan de balies en de diensten.
Dankuwel voor uw hulp! Toen ik mijn antwoord postte zag ik enkel een link in uw post, m'n excuses.

Bedankt. Ik laat haar weten zeker niets te ondertekenen.

(Wat die 3 dagen betreft: zaterdag telt toch ook mee als werkdag in dit geval? Dan is het toch donderdag-vrijdag-zaterdag?)
Jonas, ik beken hier een foutje van mijzelf : zaterdag is inderdaad een werkdag : dus de 3 dagen zijn vandaag dan ook normaal om. Excuses ( ook aan het forum ) zelfs een oude vos verliest al eens een pluim.
Advies : dat ze niets ondertekent, indien ontslag dat ze het aangetekend schriftelijk doen. En zeker niet tekenen als er sprake in is van dringende reden. Dit is absoluut geen dringende reden, zelfs niet een kanttekening. Zij is zelfs belaagd door de burger en belet in het uitvoeren van haar werkactiviteiten.
Heb mijn twijfels of het gemeentebestuur/personeelsdienst hier een zaak van zal maken, misschien een gesprek en dan kan zij haar relaas van de feiten weergeven. Men mag ook respect eisen tov zijn personeel.
Indien er een vakbondsafgevaardigde is, zou ik hem/haar verzoeken haar bij te staan bij het gesprek. Desnoods haar eigen vakbond afgevaardigde oproepen. Succes.


Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 sep 2021 21:39

T.S. gelieve allereerst uw juiste positie te schetsen, zodat er met kennis van zaken kan antwoorden. Werkt u voor de gemeente als contractueel ambtenaar of werkt u als groenwerker bij een externe firma.

Laat ons niet vergeten dat het hier om een overheidsbetrekking gaat en naar alle waarschijnlijkheid om een contractueel ambtenaar.
Dit betekent dat de contractueel werknemer eerst zal gehoord worden.
Ergens lees ik dat betrokkene wordt aangeraden om iemand van de oppositie onder de arm te nemen.
ZEKER NIET DOEN, dit zou immers kunnen betekenen dat de personeelsdienst, de chef en de algemeen directeur alles zullen zoeken om u te ontslaan. Blijf rustig in de situatie, laat u ingeval u aangesloten bent bij een vakbond, u desgevallend bijstaan door de vakbond. Ik raad u echter aan om eerst even uw voelhorens uit te steken bij de vertrouwenspersoon van de gemeente. Indien het om een eerste incident gaat en u geen eerdere slechte beoordelingen heeft gehad, lijkt het me persoonlijk weinig waarschijnlijk dat u op staande voet zal ontslagen worden. Als u echter al eerder voor zulke of andere feiten een reprimande zou ontvangen hebben, dan ligt het uiteraard moeilijker. Zolang er geen sprake is van ontslag, is er geen sprake van dagen.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#20 , 21 sep 2021 09:35

T.S. gelieve allereerst uw juiste positie te schetsen, zodat er met kennis van zaken kan antwoorden. Werkt u voor de gemeente als contractueel ambtenaar of werkt u als groenwerker bij een externe firma.

Laat ons niet vergeten dat het hier om een overheidsbetrekking gaat en naar alle waarschijnlijkheid om een contractueel ambtenaar.
Dit betekent dat de contractueel werknemer eerst zal gehoord worden.

Ergens lees ik dat betrokkene wordt aangeraden om iemand van de oppositie onder de arm te nemen.
ZEKER NIET DOEN, dit zou immers kunnen betekenen dat de personeelsdienst, de chef en de algemeen directeur alles zullen zoeken om u te ontslaan.
Inderdaad Marcus die reactie kwam van mijzelf. Ik sluit mij echter aan bij uw opmerking. Is trouwens een mes dat langs beide zijden snijdt ( soms kan dit nuttig zijn ), maar zoals u zelf zegt is er een adder onder het gras.

Blijf rustig in de situatie, laat u ingeval u aangesloten bent bij een vakbond, u desgevallend bijstaan door de vakbond. Ik raad u echter aan om eerst even uw voelhorens uit te steken bij de vertrouwenspersoon van de gemeente. Indien het om een eerste incident gaat en u geen eerdere slechte beoordelingen heeft gehad, lijkt het me persoonlijk weinig waarschijnlijk dat u op staande voet zal ontslagen worden. Als u echter al eerder voor zulke of andere feiten een reprimande zou ontvangen hebben, dan ligt het uiteraard moeilijker. Zolang er geen sprake is van ontslag, is er geen sprake van dagen.



Veel succes.

Jonas15
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#21 , 22 sep 2021 19:39

Hoi,

Ze had nog nooit een schriftelijke waarschuwing of iets ontvangen, wel al eens gehoord dat haar werktempo omhoog moest.

Ze is nu toch ontslagen, gelukkig niet om dringende redenen. Als ik het goed begrepen heb zou de vakbond er daar voor iets tussenzitten. Maandag mocht ze inderdaad haar verhaal doen, normaal kwam het morgen op een hoorzitting en zou daar een beslissing vallen maar vandaag stak er al een brief in de bus met de uitnodiging voor de hoorzitting omwille van het ontslag.

(Redenen van ontslag:
- ligt moeilijk in de groep en moeilijke relatie met de collega's
- moeilijk karakter wat zich geuit heeft in een dispuut met een burger (al is er voor zover ik weet nooit iets gezegd van het karakter.
- de snelheid en aard van het werk komen niet overeen met de vereisten van de job
)

Enfin, het is nu zo, veel zal er niet aan veranderen. Op zoek naar ander werk dan maar. Bedankt voor jullie hulp, die werd zeker geapprecieerd. Nog een hele fijne avond gewenst.

berenod
Berichten: 942

#22 , 23 sep 2021 08:11


En dat is net het punt, als iemand die de gemeente vertegenwoordigd moet men steeds kalm blijven, ook al begint de andere partij te schelden. Acties van een personeelslid aan het werk vertegenwoordigen de gemeente.
Dit is nogal kort door de bocht.

Je gaat hier iemand van de groendienst op gelijk niveau zetten als iemand met een publieke functie.

Politieagenten, parkeerwachters, politiekers enzoverder, die hebben een voorbeeldfunctie, zij moeten zeer omzichtig omspringen in hun interactie met de burger. De eerste twee van bovenstaande hebben zelfs een opleiding gekregen in hoe om te gaan met zulke situaties waar burgers hen "uitdagen" via actie of woord, de mensen van de groendienst gaan zulke opleidingen niet gehad hebben.

Een gewone arbeider, zelfs al werkt hij voor een gemeentedienst, bekleedt geen voorbeeldfunctie.

In deze situatie is een aanmaning zeker op zijn plaats, eventueel met bijhorende begeleiding/opleiding, maar ontslag dringende reden gaat voor geen enkele arbeidsrechtbank stand houden.

LeenW
Berichten: 12818

#23 , 23 sep 2021 09:36


En dat is net het punt, als iemand die de gemeente vertegenwoordigd moet men steeds kalm blijven, ook al begint de andere partij te schelden. Acties van een personeelslid aan het werk vertegenwoordigen de gemeente.
Dit is nogal kort door de bocht.

Je gaat hier iemand van de groendienst op gelijk niveau zetten als iemand met een publieke functie.

Politieagenten, parkeerwachters, politiekers enzoverder, die hebben een voorbeeldfunctie, zij moeten zeer omzichtig omspringen in hun interactie met de burger. De eerste twee van bovenstaande hebben zelfs een opleiding gekregen in hoe om te gaan met zulke situaties waar burgers hen "uitdagen" via actie of woord, de mensen van de groendienst gaan zulke opleidingen niet gehad hebben.

Een gewone arbeider, zelfs al werkt hij voor een gemeentedienst, bekleedt geen voorbeeldfunctie.

In deze situatie is een aanmaning zeker op zijn plaats, eventueel met bijhorende begeleiding/opleiding, maar ontslag dringende reden gaat voor geen enkele arbeidsrechtbank stand houden.
Maar we moeten de groendienst nu ook niet gaan afschilderen als een beschutte werkplaats of zo. Er gaat altijd contact met de burger zijn, net omwille van situaties zoals TS beschreef, dan mag men toch verwachten dat iemand die voor de gemeente werkt de burger beleefd te woord kan staan, ook is de burger dat niet?

Ik heb ook nooit geschreven dat hiervoor een ontslag om dringende redenen moet gebeuren, een andere sanctie lijkt mij nog steeds wel terecht.

lukasi
Berichten: 1139

#24 , 23 sep 2021 13:08

In zo'n geval vraag ik me steeds af : wat met de brulaap die begonnen is ?
Ga die ook een sanctie krijgen van de gemeente?
Gaat die ook op zijn vingers getikt worden om dat hij de werknemer uitscheld, verbaal agressief aanvalt en zelfs achterna loopt ?
Werknemer wordt door zo'n malloot ontslagen en hij?
Ook ontslag ?

Het ergste vind ik de berusting in het feit dat er ontslag volgt.
Ligt niet goed in de groep ? Wat is dat voor een onzin? Omdat werknemer niet mee zit te zeveren over de dagdagelijkse portie brood en spelen aka wielerkoers en voetbal of niet kan meeklappen over de 655 ste herhaling van FC kampioenen ?
Werktempo te laag ? Hiervoor bestaan officieel vastgelegde tijdnormen. Voldoe werknemer hieraan of niet dat is de vraag? Denk zelfs dat die gemeente hier nog nooit over gehoord heeft. Maar je kan niet zomaar zeggen dat iemand zijn tempo te laag is zonder enige referentie kader . En de medewerkers zijn GEEN referentiekader. Ik ken mannen die zo zeer snel kunnen snoeien maar het is wel schots en scheef en ik ken kerels die trager snoeien maar je moet geen ' kruimels ' meer weg knippen of het afgesneden loof uit de haag halen.

Voorbeeldfunctie ?
Ik ga er van uit dat iedereen in zijn omgeving een voorbeeldfunctie heeft. De dakwerker , de stratenmaker maar ook de gepensioneerde en de leerkracht of de burgemeester. Dus zowel de arbeider van de gemeente als de bewoner hebben in deze een voorbeeld voor anderen.
Net zoals nu de gemeente een voorbeeld heeft hoe ze omgaat met een klacht . In mijn optiek geeft ze met dit ontslag een verkeerd signaal zowel naar haar medewerkers als naar de bewoners toe.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”