Betwisting opzegtermijn

GMaTT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Betwisting opzegtermijn

#1 , 13 apr 2021 14:27

Werkgever werkt deeltijds bij Associatie A sinds 01-Aug-2013. Deze associatie stopt omwille van een pensionering van een vennoot. Er wordt door de resterende vennoten een nieuwe associatie B opgericht. De werknemers van Associatie A blijven allen tewerkgesteld en tekenen een nieuw arbeidscontract op 01/05/2018. In dit contract is er geen sprake van overname van Associatie A nog enige andere referentie naar Associatie A. Werknemer neemt ontslag op vrijdag 2 april dmv ontslagbrief die "voor ontvangst" wordt gehandtekend door de werkgever. In de ontslagbrief vermeld werknemer de wettelijke opzegperiode van zes weken, gebaseerd op de datum arbeidscontract Associatie B en op de datum "In dienst 01 Mei 2018" vermeld op de loonbrieven.
Nu betwist de werkgever van Associatie B de opzegtermijn van 6 weken en eist een opzegtermijn van 12 à 13 weken.
Werknemer vraagt reden en bewijs van deze 12 weken aan werkgever. Werkgever verklaart dat dit de info is gekregen van het extern sociaal secretariaat. Werkgever vraagt een kopie van het arbeidscontract en verduidelijking van de beslissing van de werkgever. Werkgever kan geen arbeidscontract voorleggen, vinden het arbeidscontract niet terug en werkgever heeft nooit een duplicaat gekregen, maar blijft op zijn eis van 12 weken.
Wat zijn de mogelijkheden om uit deze impasse te geraken ? Onderlinge overeenkomst, maar de werkgever en werknemer staan loodrecht tov elkaar.
Wie heeft het recht aan zijn zijde ? Wat is de plicht van de werkgever ? Moet hij zijn beslissing motiveren/bewijzen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 13 apr 2021 22:29

Wellicht heeft u werkgever en werknemer op sommige plaatsen door elkaar gehaald.

Op basis van de beknopte gegevens:
Bedrijf B is een totaal ander bedrijf, dat niets met bedrijf A te maken had.
Het personeel is overgegaan, mits een nieuw contract.
Nieuwe datum van indiensttreding is van toepassing.
=> Opzeg van 6 weken is correct.

Het is aan de werkgever om de werknemer voor de rechtbank te dagen als deze meent dat het 12 weken zou moeten zijn.

Hou alle bewijzen goed bij (loonfiches in dit geval, want volgens ik begrijp heeft u de arbeidsovereenkomst niet in bezit).

GMaTT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2021 08:49

Klopt inderdaad een paar typo's in het origineel bericht;

"Werknemer vraagt een kopie van het arbeidscontract en verduidelijking van de beslissing van de werkgever. Werkgever kan geen arbeidscontract voorleggen, vinden het arbeidscontract niet terug en werknemer heeft nooit een duplicaat gekregen, werkgever blijft op zijn eis van 12 weken."

De werkgever is nu op zoek naar het arbeidscontract. Wat moet er in het arbeidscontract vermeld staan om hun bewering te staven dat de opzegtermijn 12 weken zou zijn ? Moet er ergens een vermelding staan dat het in kader van een overneming van personeel is na stopzetting van Associatie A ? Vermelding dat alle verworven rechten en plichten van Associatie A worden mee overgenomen naar Associatie B ? Als er geen enkele referentie is naar Associatie A dan vermoed ik dat het inderdaad een nieuw arbeidscontract is bij een nieuwe werkgever waarvan de vennoten toevallig dezelfde zijn gebleven.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 14 apr 2021 16:34

Als ze dit contract terugvinden, moet er inderdaad duidelijk in vermeld staan dat ze alles van Associatie A overnemen, ofwel minstens de anciënniteit van het personeel.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”