Ontslag na 1 dag

Lisz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Ontslag na 1 dag

#1 , 22 aug 2020 11:53

Hallo,

Ik tekende een contract bij een callcenter als bijverdienste (16u) tijdens mijn studies in afstandsonderwijs. maar merk al na 1 dag dat dit mij niet ligt, het bedrijf totaal niet is wat ik er van verwacht had, kortom niets waarvoor ik mijn studies in het gedrang wil brengen. De eerste 3 dagen tekende ik via INTERIM drie dagcontracten. Helaas tekende ik voordien ook al voor 1 tem 31 september een maandcontract van bepaalde duur bij de WERKGEVER (in theorie is dit contract dus nog niet gestart) waarbij er een opzegvergoeding wordt geeïst bij éenzijdige opzegging alvorens die maand voorbij is.
Ik vrees dat ze geen ontslag in “onderling overleg” gaan goedkeuren, maar wil ook de maand niet gewoon “uitzitten”, alsook geen 900 eur maandwedde betalen om het contract vroegtijdig te beeindigen. Kunnen zij deze vergoeding eisen aangezien ik eigenlijk nu nog op drie dagcontracten zit die ik tekende? Wat is mn “beste zet” hier?alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2020 12:29

Ze kunnen dit eisen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lisz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2020 12:51

Op welke bedrag rekent men dit uit?
Ik lees ergens dat dit pas uitgevoerd kan worden op het EERSTE contract van bepaalde duur, in mijn ogen dus een dagcontract? Iemand die dit kan achterhalen?

Merci

Reclame

Lisz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2020 13:03

In mijn ogen verspil ik ieders tijd naar opleiding toe als ik direct bij ingang maandcontract september mijn ontslag indien en wel de opzegtermijn van éen week respecteer...

LYNX XX
Berichten: 2581
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2020 13:31

Normaal kunt u bij een interim contract van 1 maand, binnen de 3 dagen ontslag geven : 3 dagen worden beschouwd als proefperiode.
MAAR uit uw topic info heeft u al 3 dagen gewerkt bij die werkgever : zal bedoeld geweest zijn voor proef.
Begrijp ook niet dat u eerst een contract tekent voor 1 maand, dat ingaat na de 3 dagen interim.

U kunt opzeggen volgens de opzegmogelijkheden vermeld in het contract volgens de vastgelegde modaliteiten.
Indien niets vermeld in het contract : enkel met wederzijds akkoord

Indien geen wederzijds akkoord = verbrekingsvergoeding : loon tot einde periode, mag wel niet meer bedragen dan dubbel bij opzegging contract van onbepaalde duur.

Lisz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 aug 2020 13:40

Ik heb 3 losse opleidingdagen/dagcontracten via interim waarvan ik er vrijdag 1 deed. Nog 2 resterend dus.
Daarna ging het maandcontract bij de werkgever in september starten. Dat ik helaas al op voorhand tekende..

Blaatpraat
Berichten: 3800

#7 , 22 aug 2020 15:59

Je kan dat contract opzeggen met een opzeg van een week.
Je hebt daarvoor tijd tot dat het contract 2 weken bezig is, daarna zou je inderdaad een verbrekingsvergoeding dienen te betalen.
Je kan de opzeg al op voorhand laten ingaan, dus vanaf 31 augustus, waardoor je slechts de eerste week zou moeten werken.

In het algemeen: een contract van bepaalde duur kan je in de eerste helft van de contract (inclusief de tijd voorafgaand aan het contract) opzeggen volgens de regels van een contract van onbepaalde duur. Deze eerste helft is wel beperkt tot 6 maanden.
Vanaf dat de helft voorbij is, dien je een vergoeding te betalen gelijk aan het loon dat je nog zou moeten krijgen indien je het contract zou uitdoen, beperkt tot het dubbele van het loon dat je zou krijgen indien je het wel zou kunnen opzeggen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”