Ontslag indienen tijdens corona...Bijna niemand aanwezig

Topicstarter
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ontslag indienen tijdens corona...Bijna niemand aanwezig

#1 , 21 mei 2020 09:43

Geachten

Wegens omstandigheden had ik graag mijn ontslag ingediend bij mijn huidige werkgever. Omdat die idealiter zou moeten ingaan op 25/05, is er geen andere optie dan mijn ontslagbrief persoonlijk te gaan overhandigen. Nu, met de coronacrisis is er niet veel personeel aanwezig..Hoe pak ik dat het beste aan? Tevens, als ik bel met de vraag of er iemand aanwezig is die een ontslagbrief mag en kan in ontvangst nemen, zie ik ze er voor aan om mij te melden dat er niemand aanwezig is die daarvoor bevoegd is (laten we zeggen dat ze het niet al te nauw nemen met bepaalde regels). Bovendien: indien er wel iemand aanwezig is, maar geen persoon die ervoor bevoegd is (bvb secretaresse), mag zij dan ook tekenen voor ontvangst of is dat niet rechtsgeldig? Tot slot; ik kreeg de tip om ook, nadat de brief is afgegeven, ook nog een mail te sturen, rechtstreeks aan de directie, met verwijzing naar de brief die afgegeven is ter ontvangst. Is dit allemaal correct?

Alvast bedankt

Topicstarter

mbbs1024

#2 , 21 mei 2020 10:17

Stuur je ontslag aangetekend, met ontvangstbewijs.
Een aangetekende zending is een juridisch erkend document, en de ontvanger ervan wordt verondersteld er kennis van genomen te hebben, ook al heeft hij de brief niet aangenomen of gaan afhalen in het postkantoor.
Stuur tegelijkertijd ook je ontslagbrief ook per mail, en verwijs in je mail naar de aangetekende brief en omgekeerd.

berenod

#3 , 21 mei 2020 10:24

Stuur je ontslag aangetekend, met ontvangstbewijs.
Een aangetekende zending is een juridisch erkend document, en de ontvanger ervan wordt verondersteld er kennis van genomen te hebben, ook al heeft hij de brief niet aangenomen of gaan afhalen in het postkantoor.
Stuur tegelijkertijd ook je ontslagbrief ook per mail, en verwijs in je mail naar de aangetekende brief en omgekeerd.
Zijn probleem is dat hij zijn opzeg op maandag 25/5 wil laten ingaan.
Hij kan pas ten vroegste morgen een aangetekende zending binnenbrengen bij de post, en deze wordt legaal verondersteld 3 werkdagen later (woensdag 27/5) als aangekomen beschouwd te worden, waardoor zijn opzeg ten vroegste op maandag 1/6 gaat ingaan, een week later dus.

Inderdaad, wanneer hij absoluut zijn opzeg 25/5 wil laten ingaan moet hij uiterlijk morgen zijn ontslagbrief tegen getekend ontvangstbewijs afgegeven hebben.

Ik vrees dus een beetje dat om problemen te vermijden de beste oplossing gaat zijn van zijn opzeg op 1/6 te laten beginnen.

Aan Topicstarter, de brief mag in principe aan een secretaresse afgegeven worden, aangetekende brieven worden op bedrijven ook door secretaressen in ontvangst genomen.
Maar zoals gezegd, indien ze/hij weigert te tekenen voor ontvangst en er is geen verantwoordelijke aanwezig, dan sta je daar en kan je er niets aan doen!

Reclame

de reden

#4 , 21 mei 2020 15:42

Omdat die idealiter zou moeten ingaan op 25/05, is er geen andere optie dan mijn ontslagbrief persoonlijk te gaan overhandigen.
vrijdag met de deurwaarder, art 37§1 wet 3/7/1978
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Topicstarter
Topic Starter

#5 , 21 mei 2020 21:24

Bedankt voor alle antwoorden. Gezien er morgen door leidinggevenden waarschijnlijk een brugdag zal gemaakt worden (ga ik toch van uit) en er dus enkel personeel aanwezig zal zijn die niet gemist kunnen worden (zorg), zal ik morgen nog probereneen gerechtsdeurwaarder te contacteren met de vraag of hij/zij mijn ontslagbrief kan betekenen. Zo ben ik inderdaad zeker dat mijn opzeg maandag reeds in kan gaan. Ik neem de kosten maar voor lief dan.

Alvast bedankt voor de reacties en het advies!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”