Faillissement tijdens opzeg periode

Notmyname
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Faillissement tijdens opzeg periode

#1 , 07 jul 2019 15:09

Beste mensen

Ik had, net als verschillende andere collega's, mijn ontslag gegeven.
De manier waarop mijn bazen met hun werknemers omgingen verliep niet altijd correct (vb. roepen, beledigen, verwijten, ...).

Ik zit in mijn opzeg periode en toen ik nog twee weken diende te werken heeft het bedrijf waarvoor ik werk hun faillissement aangevraagd.
Ze hebben mij daarvan niet op de hoogte gebracht maar ik heb dit via andere collega's te weten gekomen.

Nu krijg ik vandaag (zondag) bericht dat ik morgen mijn bedrijfswagen dien in te leveren wegens dat faillisement.
Ik had, voor ik mijn ontslag gaf, al weken geleden gepland dat ik een halve week verlof had komende week.
Toen ik mijn ontslag nam heeft men niets gezegd dat dit niet door kon gaan.

Heeft iemand van jullie een idee wat mijn rechten zijn?
Ben ik verplicht de wagen morgen binnen te brengen? Ik heb enkel een bericht gekregen van mijn baas, niet van de curator zelf.
Heb ik nu toch recht op werkloosheids uitkering? Ik had mijn ontslag gegeven zonder een andere job te hebben.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2019 15:28

Je wagen zal je toch zo vlug mogelijk binnen brengen .

Wat de werkloosheid betreft dit zal de RVA uitmaken, dit kan alle kanten uit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Notmyname
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2019 17:26

Ik heb ondertussen de bedrijfswagen binnen gebracht en daar leek geen probleem mee te zijn.
Nu vraag ik me wel af wanneer ik mijn C4 zou moeten krijgen.
Ik heb contact gehad met de curator maar de periode lijkt steeds verplaatst te worden.
Eerst was binnen de twee weken, dan binnen de drie weken. Laatste dat ik hoorde kon er geen termijn op geplakt worden aangezien het sociaal secretariaat deze verzend en het nog lang kon duren.

Aangezien mijn opzegperiode nog niet afgelopen was toen het bedrijf failliet ging ga ik er van uit dat ik recht heb op een C4. Klopt dit?
Van de curator begreep ik dat een C4 naar alle werknemers zou verstuurd worden.

Nog een extra vraag: Mijn loonbonnen werden steeds op de server bij mijn werkgever geplaatst.
Maar ze hebben mij onverwacht de toegang ontzegt tot dit platform, nog voor ik op de hoogte was dat het bedrijf failliet was.
Mag/kan ik verwachten dat ze me de loonbonnen toch nog bezorgen? Of heb ik pech en had ik deze zelf van de server moeten halen? Wetende dat mijn wergever nooit liet weten wanneer de loonbonnen op de server stonden en dat ze me niet lieten weten dat ik geen toegang meer zou hebben tot het platform.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2019 18:23

Bij een faillissement word alles gesloten en dit kan dagen voor dat het in het staatsblad staat, zelfde met bankrekeningen .

Voor je C4 moet je geen schrik hebben, daar zal de curator voor zorgen dit is ook op een dag niet in orde dit begrijp ik wel .

Wat je vooropzeg betreft zwijg in alle talen ! je kan niks mis zeggen als je zwijgt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2019 01:42


Nu vraag ik me wel af wanneer ik mijn C4 zou moeten krijgen.
Ik heb contact gehad met de curator maar de periode lijkt steeds verplaatst te worden.
Eerst was binnen de twee weken, dan binnen de drie weken. Laatste dat ik hoorde kon er geen termijn op geplakt worden aangezien het sociaal secretariaat deze verzend en het nog lang kon duren.

Aangezien mijn opzegperiode nog niet afgelopen was toen het bedrijf failliet ging ga ik er van uit dat ik recht heb op een C4. Klopt dit?
Van de curator begreep ik dat een C4 naar alle werknemers zou verstuurd worden.

een C4 moet de rva bereiken binnen de 2 maanden, naar je vakbond gaan om een voorlopig document in te vullen als die na een maand nog niet in uw bezit is.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Notmyname
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2019 15:11

Ik vind het vreemd hoe alles loopt.
Ik heb nog steeds geen C4 ontvangen, de curator is ook zeer kort en onvriendelijk in contact.

De enige informatie die ik kreeg was dat mijn C4 door een sociaal secretariaat naar de curator gestuurd zal worden en dat deze daar nog op wacht. Maar binnenkort gaat de curator op verlof dus het kan nog lang duren.
Er werd me ook gezegd om naar regsol.be te gaan om een schuldvordering in te dienen.
Geen informatie over hoe of wat te doen bij een schuldvordering in te dienen.
Terwijl op de website van de RVA staat dat de curator mij normaal zou contacteren en met mij deze aanvraag zou moeten indienen. Bij het indienen van mijn schuldvordering staat plots dat ik 6€ dien te betalen. Iets wat me eerder ook niet was gemeld.

Ik ben geen lid van een vakbond, het bedrijf waarvoor ik werkte was redelijk klein (circa 25 werknemers).

Ik weet niet of dit de normale gang van zaken is, maar het hele proces is zeer frustrerend.
Het lijkt alsof de curator helemaal geen informatie wilt geven. Toen ik belde om te vragen wanneer ik mijn C4 zou kunnen verwachten leek de curator verbaasd dat ik dit vroeg. En kreeg ik volgende vraag: "Bent u niet mee overgestapt naar het nieuwe bedrijf?"

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 aug 2019 15:41

Laat ons primo niet vergeten dat u zelf ontslag heeft genomen. U heeft zich hierdoor zeer kwetsbaar opgesteld.
De C4 moet in geval van faling door de curator afgeleverd worden. De curator is inderdaad aangewezen op de gegevens aangebracht door het sociaal secretariaat om deze C4 aan te vullen. U raad u aan om zeker lid te worden van een vakbond naar keuze. U zal hun verdediging meer dan nodig hebben. U heeft zelf ontslag genomen, hierdoor worden uw rechten t.a.v. de werkgever dan ook wel heel beperkt, nl. het loon over de rest van uw opzeg en het opgebouwde vakantiegeld. U zal toch wel zicht op ander werk gehad hebben toen u besloot om zelf ontslag te nemen? Bent u mee overgestapt naar het nieuwe bedrijf? U heeft zichzelf toch wel serieus in de nesten gewerkt. Voor wie niet bij een vakbond is aangesloten is HVW bevoegd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 aug 2019 15:54

Naar de tekst wat u schrijf vermoed ik dat de curator, denkt dat u mee gegaan bent met de rest van het personeel naar een nieuw werk.
En zoals men hier boven schreef ga naar de HVW en zij kunnen voorlopig een C4 maken.

Maar het probleem is, je heeft je ontslag gegeven hoe ga je dit uitleggen, als men om werkloosheid vergoeding komt vragen.

Weet je curator al dat je u ontslag gegeven heeft.
Of wist je sociaal secretariaat van je ontslag ???

Een sociaal secretariaat is verplicht bij faillissement alle documenten aan de CURATOR te overhandigen, maar niks aan de werknemer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”