Ontslag bedrijfswagen

VJ Tony
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontslag bedrijfswagen

#1 , 11 dec 2018 00:31

Beste

Ik heb zelf ontslag genomen bij mijn huidige werkgever. Ik heb een bedrijfswagen ter beschikking die ik kan gebruiken tot mijn laatste werkdag.

Omdat de wagen die ik gekozen had boven het toegelaten budget kwam, werd dit verrekend via een eigen bijdrage die per maand wordt ingehouden op mijn loon.
Vb. 3.000 euro boven budget --> 3.000 / 5 jaar wagen te gebruiken / 12 maanden per maand = 50 euro per maand eigen bijdrage (dit is niet het werkelijke bedrag, maar louter ter voorbeeld)

Normaal gezien zou je verwachten dat er in de car policy vermeld staat dat bij ontslag door de werknemer de nog niet betaalde eigen bijdrage in een keer wordt ingehouden op het loon.
Vb. Na 3 jaar ontslag --> nog 2 x 12 x 50 = 1.200 euro eigen bijdrage te betalen

Nu, bij ons is er geen algemene car policy, noch heb ik ooit een specifieke car policy moeten ondertekenen (het enige dat ik heb ondertekend m.b.t. de wagen is de goede ontvangst daarvan toen ik hem bij aankoop door mijn werkgever ging ophalen in de garage).

Mijn vraag is nu of de werkgever het kan afdwingen om die eigen bijdrage in een keer in te houden.

Er staat nl. niets op papier dat deze eigen bijdrage dient om het overschreden budget te compenseren. Dus zou je m.i. kunnen argumenteren dat de eigen bijdrage dient als een (gedeeltelijke) terugbetaling van de kosten m.b.t. het persoonlijk gebruik van de wagen, wat natuurlijk stopt op het ogenblik dat het arbeidscontract werd stopgezet en de wagen werd ingeleverd.

Mvg
VJ Tony

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2018 11:23

Je hoeft niet meteen een carpolicy ondertekend te hebben om ermee akkoord te gaan. Als in uw arbeidsreglement bijvoorbeeld een verwijzing staat naar een carpolicy, ga je er normaal gezien ook mee akkoord (want door uw arbeidscontract te tekenen, ga je akkoord met het arbeidsreglement).

Als er echt niets geregeld is, zou je de stelling die jij maakt kunnen proberen verdedigen voor een arbeidsrechtbank. De werkgever zal mogelijk die bijdrage sowieso inhouden, en het zal dan aan jou zijn om deze via de arbeidsrechtbank terug te vorderen. Hoeveel kans je maakt op succes, valt moeilijk in te schatten.

Ben je zeker dat uw werkgever die resterende bijdragen ook zal inhouden? Er zijn bedrijven waar dit niet gebeurd en die eigen bijdrage ook effectief stopt als de werknemer uit dienst gaat...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

VJ Tony
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2018 20:58

In het arbeidsreglement staat ook niets vermeld, dat had ik eerst gecheckt.

Ik ben het niet zeker of het wordt ingehouden, maar ik wou gewoon weten of dat afdwingbaar is als er niets op papier staat.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”