"Proefperiode" vs opzegtermijnen "Relancewet"

bjo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

"Proefperiode" vs opzegtermijnen "Relancewet"

#1 , 20 okt 2018 11:10

In een contractvoorstel voor een nieuwe job staat als opzegtermijn binnen de eerste 6 maanden 7 werkdagen gestipuleerd.

Ik wil graag weten in welke mate dit wettelijk vastligt, of onderhandelbaar is (net zoals een proefperiode was).

De toekomstige werkgever :
- is multinational
- is beursgenoteerd
- heeft mogelijk een soort van eigen CAO onderhandeld
- het is me niet geheel duidelijk wat als "collectief" wordt bedoeld.

In elk geval zegt de HR consulent me dat afwijkingen zelden worden gevraagd en nooit worden gedaan.

Vermits ik bij mijn huidige werkgeven 13 jaar anciënniteit achterlaat, vind ik het redelijk riskant om bij een slecht kwartaal (beursgenoteerd bedrijf...) op 1 week op straat te kunnen staan, los van mijn functioneren.

Ik ben op zoek naar mogelijke tegenvoorstellen, bv een addendum waarin staat dat deze regel alleen geldt bij aantoonbare tekortkomingen van mijn kant (geen dwingende redenen, maar prestaties op één of andere manier gemeten), maar niét om een willekeurige reden.

Heeft iemand ervaring met onderhandelen bij een multinational? In welke mate is dat eenheidsworst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 20 okt 2018 13:38

Voor zover ik weet is dit niet legaal, van de wettelijk opzegtermijnen kan niet afgeweken worden.
De enige manier is om vanuit België voor een multinational te werken die niet als Belgisch bedrijf geregistreerd staat, zoals bijvoorbeeld Ryanair doet, en hun medewerkers onder Iers arbeidsrecht laat werken.

Eén van de redenen dat de interim contracten zo populair zijn tegenwoordig, daar gaat het altijd week per week.

Nu met de nieuwe Relance wet heb je de eerste drie maanden recht op 1 week opzeg, maar vanaf dat je drie maanden in dienst bent springt het ineens naar drie weken, en komt er tot de 6 de maand elke maand een week bij.
Dus vanaf je 6 maanden dienst hebt zit je reeds aan 6 weken opzeg, en komt er dan elke drie maanden een week bij, en dit tot je twee jaar dienst hebt (11 weken opzeg).

Multinational of niet, indien ze in België geregistreerd zijn moeten ze de Belgische wetgeving volgen qua ontslag, de ontslagkosten voortvloeiend uit die wetgeving zijn iets waar een multinational wel degelijk rekening mee houdt om te beslissen om al dan niet in een bepaald land te investeren!

En in België is het een mes dat van twee kanten snijdt, het ontslag is duur, maar perfect voorspelbaar qua kost.

Maar het is ook een van de weinige landen waar de werkgever een absoluut ontslagrecht heeft, in vele andere landen moet de werkgever toelating vragen aan een arbeidsrechtbank om iemand te mogen ontslaan, in andere dan weer niet niet maar kan de werknemer een zaak aanspannen voor de rechtbank en kan de rechtbank de werkgever verplichten van de werknemer terug aan te nemen...

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2018 14:54

Als dat erin staat of niet is van geen belang, het is toch de Belgische wetgeving die zal tellen als het zo ver komt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bjo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2018 23:32

@denlowie @berenod, bedankt voor jullie antwoorden. ik begrijp dat de wet het minimum stipuleert. het ging me vooral om praktijkervaringen met het bedingen van méér dan het wettelijke minimum.
Ze lijken daar zéér inflexibel in, wat me enigszins verbaast, komende vanuit KMOs waar zowat àlles oderhandelbaar is.

berenod
Berichten: 942

#5 , 21 okt 2018 06:52

Indien men zoiets doet dan gebeurt dat quasi altijd via het overnemen van anciënniteit.

Indien men bijvoorbeeld 3 maanden anciënniteit van uw vorige werkgever overneemt dan start u natuurlijk aan 3 weken opzeg.

Maar sowieso wat u schrijft in uw eerste post, namelijk 6 maanden aan een stuk slechts 7 dagen opzeg is absoluut niet mogelijk, het is 3 maanden en dan springt het naar 3 weken.

Let wel, ze kunnen evenmin een clausule erin zetten dat wanneer u niet presteert naar wens, ze u een kortere of geen opzeg kunnen geven, gaat echt niet.
Enkel ontslag om dringende reden, waarvoor een zeer strikte procedure moet gevolgd worden die waarschijnlijk langer dan de drie weken opzeg duurt (o.a. meerdere aangetekende schriftelijke waarschuwingen etc)

bjo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2018 19:02

ok bedankt, berenod!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”