Werkgever eindigt contract van bepaalde duur zonder dringende reden of vergoeding

OurManInBrussels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Werkgever eindigt contract van bepaalde duur zonder dringende reden of vergoeding

#1 , 24 sep 2018 15:52

Dag beste forumleden,

In het kort: mijn werkgever beëindigt eenzijdig mijn arbeidsovereenkomst wegens een verandering binnen de organisatie. Mag dit?

Gedetailleerdere versie: Ik heb een arbeidsovereenkomst voor een duur van 12 maanden die loopt van 22/01/2018 tot 22/01/2019. Mijn werkgever is een kleine (in het buitenland gevestigde) vereniging zelf niet direct zelf werknemers aanstelt, maar dat doet via de rechtsstructuur van een bedrijf dat onder andere administratie en HR-diensten voor een aantal verenigingen verzorgt.

Oftewel: Mijn de jure werkgever is een buitenlandse BVBA; maar de facto werk ik voor een vereniging die klant is van deze BVBA.

Omdat de vereniging (mijn opdrachtgever) vanaf 1 januari 2019 zelfstandig verder gaat, en een wettelijke structuur aanneemt waardoor ze mij en anderen in dienst kan nemen, heb ik net een brief ontvangen van de BVBA waarin wordt vermeld dat mijn overeenkomst op 31 december 2018 eindigt.

Mijn opdrachtgever zal uiteraard zeggen, 'maak je geen zorgen, je bent gewoon vanaf 1 januari in dienst bij de nieuwe structuur', en daar maak ik mij niet heel veel zorgen over. Mijn vraag is, is dit allemaal nog volgens de wet? Geldt deze situatie in de ogen van de wet niet gewoon als een eenzijdige contractbeëindiging, waarbij compensatie moet worden betaald?

Heel erg dank om mij met uw kennis en hersencellen te helpen! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2018 16:03

U blijf in dienst tot 22/01/2019, en hij kan dit contract niet zomaar verbreken daar je al over de helft van je contract bent .

Gedurende deze tweede periode moet de partij die de overeenkomst vroegtijdig en zonder dringende reden beëindigt een vergoeding betalen aan de andere partij.

Deze vergoeding is gelijk aan het loon dat verschuldigd zou zijn geweest tot einddatum van het contract.
bron: werk.Belgie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

OurManInBrussels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2018 16:45

U blijf in dienst tot 22/01/2019, en hij kan dit contract niet zomaar verbreken daar je al over de helft van je contract bent .

Gedurende deze tweede periode moet de partij die de overeenkomst vroegtijdig en zonder dringende reden beëindigt een vergoeding betalen aan de andere partij.

Deze vergoeding is gelijk aan het loon dat verschuldigd zou zijn geweest tot einddatum van het contract.
bron: werk.Belgie
Hi Denlowie, dank voor je antwoord!

Nog twee vraagjes:
- Dat mijn opdrachtgever zelfstandig wordt en mij direct in dienst kan nemen (en dus niet via de derde partij, de BV) kan dus niet als dringende reden gelden?
- Ik heb de brief vrijdag ontvangen, daarin staat dat het contract niet direct maar op 31 december 2018 eindigt—ik zou dus nog 3 maanden in dienst blijven en enkel 1–22 januari missen en onder het nieuwe contract verder werkenZou dat iets uitmaken voor de vergoeding?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2018 19:11

Natuurlijk, als je zelf naar die andere werkgever gaat moet je oude werkgever je niks betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2018 08:28

Toch nog enige duiding.
Wat als je zelf nu al een contract tekent die start op 1 januari 2019 bij het nieuwe bedrijf? Dan zul je m.i. niet veel hard kunnen maken voor uw de arbeidsrechtbank, daar je zelf niet in de mogelijkheid bevindt om de overeenkomst uit te voeren en is dit bewijsbaar door de "vorige" werkgever.

Als je toch een schadevergoeding wenst te bekomen zul je volgens mij toch voorlopig moeten weigeren om een nieuw contract te tekenen. Dit zal pas kunnen als de toegang u wordt ontzegd door de werkpost (bij voorkeur vergezeld door een deurwaarder als bewijs). Daarna kun je van hun kant een verbreking van de arbeidsovereenkomst inroepen.

EDIT: ik zie nu pas dat je een brief hebt ontvangen van de huidige werkgever die uw ontslag vermeld. Hiermee kan je toch al bewijsbaar aantonen dat de verbreking van de werkgever komt.

OurManInBrussels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 sep 2018 16:51

Toch nog enige duiding.
Wat als je zelf nu al een contract tekent die start op 1 januari 2019 bij het nieuwe bedrijf? Dan zul je m.i. niet veel hard kunnen maken voor uw de arbeidsrechtbank, daar je zelf niet in de mogelijkheid bevindt om de overeenkomst uit te voeren en is dit bewijsbaar door de "vorige" werkgever.

Als je toch een schadevergoeding wenst te bekomen zul je volgens mij toch voorlopig moeten weigeren om een nieuw contract te tekenen. Dit zal pas kunnen als de toegang u wordt ontzegd door de werkpost (bij voorkeur vergezeld door een deurwaarder als bewijs). Daarna kun je van hun kant een verbreking van de arbeidsovereenkomst inroepen.

EDIT: ik zie nu pas dat je een brief hebt ontvangen van de huidige werkgever die uw ontslag vermeld. Hiermee kan je toch al bewijsbaar aantonen dat de verbreking van de werkgever komt.
Hi B.Debuck, dank voor uitgebreide antwoord. Naar mijn gevoel klopt wat je zegt in de edit. Ik zal in ieder geval geen nieuwe overeenkomst tekenen totdat zij duidelijk maken hoe ze denken dat dit allemaal legaal is.

Het is niet zo zeer dat ik daar per sé weg wil, maar ik zal zeker vraagtekens stellen bij hun aanpak. Of de opdrachtgever mij nou direct (zonder derde partij) mij een contract wilt geven, Belgisch arbeidsrecht is woord voor woord 'na de proefperiode ontslaan zonder dringende reden = vergoeding'.

Dank!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 sep 2018 12:47


Ik zal in ieder geval geen nieuwe overeenkomst tekenen totdat zij duidelijk maken hoe ze denken dat dit allemaal legaal is.
waarom? je huidige werkgever verbreekt je arbeidsovereenkomst op 31 december, je kan zonder problemen een nieuwe arbeidsovereenkomst tekenen bij een nieuwe werkgever met begindatum na nieuwjaar en tegelijkertijd een verbrekingsvergoeding eisen, het ondertekenen van een nieuwe arbeidsovereenkomst heeft hierop geen enkele invloed
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

OurManInBrussels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 sep 2018 14:48


Ik zal in ieder geval geen nieuwe overeenkomst tekenen totdat zij duidelijk maken hoe ze denken dat dit allemaal legaal is.
waarom? je huidige werkgever verbreekt je arbeidsovereenkomst op 31 december, je kan zonder problemen een nieuwe arbeidsovereenkomst tekenen bij een nieuwe werkgever met begindatum na nieuwjaar en tegelijkertijd een verbrekingsvergoeding eisen, het ondertekenen van een nieuwe arbeidsovereenkomst heeft hierop geen enkele invloed
Hi De Reden, je hebt gelijk, is simpel maar zo had ik er niet naar gekeken. Kan prima op 2 januari of later bij de nieuwe werkgever in dienst gaan, en tegelijkertijd een vergoeding vragen bij de vorige werkgever, al helemaal omdat de twee organisaties zelf onderling contact 'verbreken'. Dank voor je inzicht.

Vraag
Mocht ik trouwens bij de nieuwe werkgever nog een contract tekenen (voor 12 maanden) voor dezelfde functie op dezelfde werkplek, dan neem ik aan dat de eerste helft van het contract een proefperiode wettelijk mag zijn? Ik denk aan de verhalen van werknemers waar de werkgever de wet omzeilt door bij de hernieuwing van een contract de werknemer bijv. een week met onbetaald verlof weg van de werkplek te sturen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”