niet meer zien zitten op werk: ontslag vs schorsing RVA

DAX2101
Topic Starter
Berichten: 5

niet meer zien zitten op werk: ontslag vs schorsing RVA

#1 , 08 okt 2017 20:47

wat als je je werk totaal niet meer ziet zitten wegens de massa's overuren (soms meer dan 12uur/dag) 6 dagen op 7, de houding van je baas, de werkdruk en verantwoordelijkheid, ...

als je zelf ontslag neemt, kan je blijkbaar een schorsing krijgen van de RVA tot 6 maand. houden ze rekening met zulke feiten om een schorsing tot een minimum te beperken (1 maand?) (aan hand van bewijzen, oproepen collega's tot getuigenis??)

is het oplossing om eerst ergens anders te werken (één maand) voor je werkloosheidsvergoedingen aanvraagt? (of is dit een fabeltje?)

Laat het duidelijk zijn: het is NIET de bedoeling is om te profiteren van het systeem en te gaan "doppen" zonder actief iets anders te zoeken, maar ik moet ook denken aan het onderhoud van mijn kinderen en de afbetaling van mijn huis en tegelijk ervoor zorgen dat ik geen burn-out krijgen of depressie, want zoals het nu gaat ... (leeftijd kan ook al een rol beginnen te spelen)

Graag jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 08 okt 2017 21:23

begin met de arbeidswetgeving correct toe te passen. Hebben jullie een inkloksysteem op het werk? Begin met je werkdagen op een redelijke tijdsduur af te sluiten. Krijg je opmerkingen, dan verwijs je naar het feit dat je deze dag een volle dag van 7,35 uur gepresteerd hebt en nu naar een belangrijke privé afspraak moet. Leg niet uit waar je naartoe moet, en reageer niet op boze reacties. Doe dat vanaf nu regelmatig. Hoe worden je overuren gecompenseerd? Met compensatiedagen? Leg aan je leidinggevende een planning voor volgens dewelke je je overtallige uren gespreid kan opnemen zodat je geen overtal opstapelt. Eens kijken hoe men dan reageert.

DAX2101
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 16 jan 2018 20:36

de toestand is ondertussen er niet op verbeterd. heb momenteel een paar honderd overuren staan en we moeten nu momenteel 6 dagen op 7 werken. Tijdens de week meestal tot 18u30 à 19u00, de zaterdag maar tot ong; 17 uur.
Tijdens bepaalde deadline-dagen zit iedereen daar zelfs tot middernacht !!!
Mijn gezinsleven lijdt hieronder
Heb bovendien vernomen van 2 collega's (is maar een klein bedrijfje) dat zij vorig jaar heel wat overuren uitbetaald kregen.
Weet dat als je zelf ontslag neemt en je ergens 4 weken voltijds gaat werken, je dan geen schorsing krijgt van de RVA.
Maar moeten dit aaneensluitende dagen zijn, of kan je bijvoorbeeld 20 dagen werken gespreid over x aantal weken, bijvoorbeeld via losse interim opdrachten.
Er is nog veel meer, maar ik moet opletten wat ik schrijf, je weet nooit wie er dit nog leest ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 16 jan 2018 20:55

Laat de inspectiediensten eens langskomen - arbeidsinspectie - sociale inspectie - inspectie sociale wetten - fiscus enz enz .

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 jan 2018 09:04


Weet dat als je zelf ontslag neemt en je ergens 4 weken voltijds gaat werken, je dan geen schorsing krijgt van de RVA.
..
Waarom probeer je dan niet daar aan het werk te blijven? Blijkbaar wil je er alles aan doen om toch maar die uitkering te krijgen.

demonen
Berichten: 247

#6 , 17 jan 2018 16:39

Weet dat als je zelf ontslag neemt en je ergens 4 weken voltijds gaat werken, je dan geen schorsing krijgt van de RVA.

Wie zelf ontslag neemt of in onderlinge overeenstemming met zijn werkgever opstapt, heeft in ons land doorgaans geen recht op een werkloosheidsuitkering.
Om een uitkering aan te vragen, moet wie zelf ontslag heeft genomen minstens vier weken met een ander contract hebben gewerkt.
Enkel als dat contract vervolgens afloopt of de werknemer wordt ontslagen, kan de werkloze een werkloosheidsuitkering aanvragen.
Tijdens de onderhandelingen over de losse eindjes van het Zomerakkoord heeft de regering-Michel beslist die regeling te verstrengen.

Vanaf volgend jaar (2018 dus) zullen werknemers pas na 13 weken een uitkering kunnen aanvragen. ‘

Vanuit de werkloosheidsbureaus hebben we het signaal gekregen dat de huidige regels soms werden misbruikt’, zegt minister van Werk Kris Peeters (CD&V). ‘Door de termijn op te trekken naar 13 weken willen we dat oneigenlijk gebruik tegengaan.’

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... mt/9934111

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jan 2018 16:50

Eindelijk begint men verstand te krijgen in Brussel.

Men verlaat maar zijn werk en de gemeenschap zal wel betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

demonen
Berichten: 247

#8 , 17 jan 2018 18:30

Eindelijk begint men verstand te krijgen in Brussel.

Men verlaat maar zijn werk en de gemeenschap zal wel betalen.
Ik zou geen mensen in dienst willen houden die niet gelukkig zijn. Die medewerkers kunnen geen liefde in hun job stoppen en dat kan de kwaliteit vh werk nooit ten goede komen en dan verlies ik klanten en dan gaat het over mijn inkomen en dat van mijn gezin. Bedrijven die goed zijn voor hun personeel en hen waarderen daar loopt iedereen de deur plat om er binnen te geraken. Bedrijven die hun personeel slecht behandelen die zijn uren in de omtrek bekend en die vinden nooit geschikt personeel.

The Chaser
Berichten: 63

#9 , 19 jan 2018 17:42

Het systeem van vier weken werk na ontslag nemen is weliswaar kort. Maar als je van vast werk naar intrim gaat betekent dit dat je dertien weken moet hopen dat je nieuwe werk ligt.
4 weken is te kort
13 weken is te lang...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”