Kosteloze borg na bevrijding van de gefailleerde

toine.vanrooij
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Kosteloze borg na bevrijding van de gefailleerde

#1 , 15 sep 2016 16:11

Geachte,

Ik werd in 2014 verschoond verklaard na persoonlijk faillisement. Mijn partner- feitelijk samenwonend, wordt nu ineens benaderd door een incassobureau voor een drietal schulden die voor mij onder het faillisement vielen, echter nu wordt zij hiervoor aangesproken.
Ten tijde van de kredieten moest zij meetekenen van de banken voor de kredieten, hoewel zij geen inkomsten en geen kapitaal had.
Ook nu is dat nog steeds zo, we zijn nog altijd feitelijk samenwonend, en ik zorg voor inkomsten uit werk, mijn partner heeft geen inkomsten en geen kapitaal.
De totaalsom van de schulden die worden geclaimd is hoog (57.000€), en staat in geen verhouding tot het inkomen van mijn partner (=0).
Dit gebrek aan inkomen is aan te tonen aan de hand van belastingaangiftes en aanslagen van de laatste jaren.
Ook ikzelf kan zulke bedragen niet alsnog op me nemen.
Zou een rechter haar ook kunnen vrijstellen op grond hiervan? Of is het zo dat deze kan beoordelen dat de partner op moment van tekenen van de kredieten, er een voldeel aan zou hebben?
Ook is er duidelijk geen fraude in het spel.

Kunnen de schuldeisers na zo een lange tijd nog wel claimen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2016 17:31

Werd het krediet ondertekend als borg of als mede-kredietnemer?

toine.vanrooij
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2016 09:37

Als mede-kedietnemer

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2016 11:26

Dit is het probleem!
In de faillissementswet staat het volgende:

De rechtbank bevrijdt de natuurlijke personen die zich kosteloos persoonlijk zeker stelden voor de gefailleerde indien zij beantwoorden aan de voorwaarden bepaald in artikel 80, derde lid.

In art 82 spreekt men van:

De echtgenoot van de gefailleerde die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld van zijn echtgenoot, of de voormalige echtgenoot die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld die zijn voormalige echtenoot tijdens de duur van het huwelijk was aangegaan, wordt ingevolge de verschoonbaarheid van die verplichting bevrijd

Men spreekt over zekerheden en borg, maar niet als mede kredietnemer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

toine.vanrooij
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2016 14:16

Dank voor je antwoord...

kan de schuldeiser voor een tweede keer beslag leggen op de inboedel? dat is eerder al gebeurd voor mijn failissement. De aanschaf van alle spullen zijn door mij betaald aangezien ik de enige was en ben met inkomen.

Is het een oplossing als mijn partner zich failliet laat verklaren? Kan dat überhaupt?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 sep 2016 14:36

Is het een oplossing als mijn partner zich failliet laat verklaren? Kan dat überhaupt?
Enkel een handelaar kan in faillissement gesteld worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

toine.vanrooij
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 sep 2016 15:07

ziet u een andere oplossing?

toine.vanrooij
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 sep 2016 15:19

Nog een vraag, als er geen betalingsregeliong kan volgen, heeft de schuldeiser het recht om nog een keer de inboedel op te laden?
dat is eerder al gebeurd voor mijn failissement. De aanschaf van alle spullen zijn door mij betaald aangezien ik de enige was en ben met inkomen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 sep 2016 08:32

Als iemand geen inkomen had, gaat de bank dan niet in de fout bij de zorgvuldigheidsplicht?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 sep 2016 09:47

Ik dacht toch ook dat een mede kredietnemer een bepaald inkomen moet hebben om te kunnen lenen, hoe kan hij dat anders afbetalen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#11 , 19 sep 2016 19:19

Ingeval van echtgenote is dat niet echt zo. Het valt geregeld voor dat echtgenotes van zelfstandigen geen eigen beroepsinkomen hebben, maar wel een economisch belang hebben bij de activiteit van hun man. Ook fiscaal zal dan trouwens een deel van inkomen man ingevolge huwelijksquotiënt verondersteld worden van de vrouw te zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

toine.vanrooij
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 sep 2016 21:31

Dank voor uw toelichtingen!
Betreffende dat laatste van basejumper; we waren niet getrouwd maar feitelijk samenwonend; dat is ook nu nog altijd zo. Maakt dat nog een verschil?

Terug naar “Archief”