onderhoudsgeld

Van Cauter Sofie
Topic Starter
Berichten: 1

onderhoudsgeld

#1 , 17 okt 2007 11:58

Hallo,

Mijn vriend en ik (feitelijk samenwonend) willen graag een huis kopen. Nu hebben we vernomen dat als mijn vriend zou overlijden, zijn moeder zijn deel van ons huis zou erven (vader overleden). Wij willen dit omzeilen omdat we geen contact meer willen hebben met haar. Hoe moeten we dit aanpakken?

Daarnaast heeft mijn schoonmoeder Parkinson en kan ze absoluut geen geld beheren. Is het mogelijk dat men ooit bij ons komt aankloppen om haar medische kosten te betalen? Zo ja, is er een mogeljkheid om daar onderuit te komen of minstens een deel van ons inkomen veilig te stellen?

Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 okt 2007 12:07

“Art.746.Wanneer de overledene geen nakomelingen heeft achtergelaten en ook geen broeder of zuster, of afstammelingen van dezen, wordt de nalatenschap in twee helften verdeeld tussen de bloedverwanten in de vaderlijke opgaande lijn en de bloedverwanten in de moederlijke opgaande lijn.De naaste in graad van de opgaande lijn bekomt, met uitsluiting van alle anderen, de aan zijn lijn toekomende helft.Bloedverwanten van de opgaande lijn, in gelijke graad, erven bij hoofden.Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.De giften aan de langstlevende echtgenoot en aan de langstlevende wettelijk samenwonende mogen evenwel de gehele nalatenschap omvatten...”(Burgerlijk Wetboek).

Het volstaat dus minstens WETTELIJK samen te wonen en bij testament de gehele nalatenschap of een deel ervan te schenken aan de langstlevende.

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Archief”