sociale woning verkopen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: sociale woning verkopen?

#16 , 05 feb 2015 16:34

@OP: Voor de zoveelste keer: of die mogelijkheid tot ontslag al dan niet meer zou bestaan, maakt voor jullie niets uit. Bij mijn weten is het nu overigens gewoon een richtlijn vanuit de Vlaamse overheid dat er geen ontslag meer is, behalve in specifieke situaties, dit om het aantal sociale woningen hoog genoeg te houden.

als er dus geen zo'n wet is, heeft de woningmaatschappij nog altijd de mogelijkheid om dat te doen. Dat ze tegen jullie dan zou gezegd hebben dat ze dat "moeten" van hogerhand, maakt verder voor jullie niks uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#17 , 05 feb 2015 16:41

U sprak aanvankelijk van een wetswijziging die een notariële akte nietig verklaart.

Die zie ik niet. Er wordt niets uit uw akte nietig verklaard. De tekst van uw akte is nog steeds dezelfde wettekst.

Wat bedoelt u als u schrijft dat de lokale huisvestingsmaatschappij u "wenst te ontslaan van de voorwaarden"?

U schreef aanvankelijk dat de huisvestingsmaatschappij zegt dat ze verplicht is de woning in te kopen. Dat zie ik niet in de wetgeving staan.

Maar dat is niet relevant. Ze heeft het recht de woning in te kopen.

Als de huisvestingsmaatschappij beslist de woning in te kopen is dat haar recht, dat trouwens in uw akte staat, en kan u daar niets tegen ondernemen. Tenzij u haar kan overtuigen van dit recht af te zien, maar verplichten kan u niet.

verokriek
Topic Starter
Berichten: 10

#18 , 05 feb 2015 21:26

Hiermee bedoel ik: De sociale huisvesting bij ons in de gemeente hebben eigenlijk geen interesse in de woning maw ze wensen ons dus te ontslaan van het wederinkopingsrecht en wensen de boete of de 'niet afgeschreven overheidsinvestering' te vorderen. Uiteraard moesten ze nog informeren in Brussel bij de Vlaamse Maatschappij voor sociaal wonen en zij zeggen het niet meer mogelijk is om die boete of 'niet afgeschreven overheidsinvestering' te vorderen omdat de wetgeving ondertussen gewijzigd is.
Ik kan ook niets terugvinden en volgens mij is de tekst van mijn akte ook nog steeds dezelfde wettekst.

Reclame

Markfrans
Berichten: 1

#19 , 30 jun 2015 09:18

Beste Verokriek,

hebt u ondertussen al antwoord op uw vraag?
Ik zit momenteel met een soortgelijke situatie.
Een 3-tal jaren geleden heb ik een sociale woning gekocht bij de VMSW. Ondertussen (gelukkig) de vrouw van mijn leven ontmoet, maar zij werkt in Namen/Charleroi/...
De sociale woning was een mooie koop, maar kost ons nu handen vol geld in transportkosten en verloren tijd.
We zoeken dus naar een functionele oplossing, en de beste optie zou het verkopen van de sociale woning zijn uiteraard.

We zoeken naar info naar mogelijkheden om dit alles zo vlot, eerlijk en kostenbesparend mogelijk te laten gebeuren voordat we effectief een knoop doorhakken.


Het is erg jammer een dergelijk huis, wat een goede investering was, te moeten opgeven. Maar het leven draait niet altijd zoals je zou verwachten natuurlijk.


Hopend op uw antwoord(en) groet ik u,
Mark F.

verokriek
Topic Starter
Berichten: 10

#20 , 23 jul 2015 14:49

Beste Mark,

Fijn om eens een lotgenoot te horen.

Voorlopig is ons dossier nog in onderhandeling. Ik heb al mijn facturen binnen gebracht en heb een mooi dossiertje gemaakt van de woning met foto's van voor en na en beschrijving van de uitgevoerde werken. In principe worden de uitbreidingswerken niet vergoed maar omdat dergelijke woningen in onze straat allemaal worden uitgebreid heb ik dit proberen aanwenden als argument dat dit eerder verbeteringswerken zijn in plaats van uitbreidingswerken. De aankoopprijs en de notariskosten worden geïndexeerd en de directeur gaf ons in een gesprek mee dat ze een compensatie zullen geven voor "eigen werk". Dit is natuurlijk nog af te wachten wat dit precies gaat worden en ik denk dat ik ook heel lokaal verzschillend kan zijn.
Ik heb hen deze morgen nog gemaild voor de stand van zaken en ze hebben me geantwoordt dat ik ten vroegste eind augustus iets zal vernemen.
In ieder geval heb ik in de reglementering gelezen dat ze binnen de 3 maanden moeten reageren, nadat je de aanvraag hebt gedaan, anders zijn ze hun recht voor wederinkoop sowieso kwijt.

Er zijn natuurlijk weinig opties buiten verkopen want je hebt ook bewoningsplicht dus je kan het ook niet verhuren.

Indien de prijs voor ons echt onaanvaardbaar is dan ga ik wel nog verdere stappen ondernemen. Ten eerste een klacht bij de vlaamse ombudsdienst en in het slechtse geval raadpleeg ik een advocaat.
Ik heb namelijk mailtjes die mijn notaris gestuurd heeft met iemand van de vlaamse huisvesting waaarin staat dat de niet-overgeschreven overheidsvergoeding niet meer wordt geïnd. Hij zij wel: "Indien de sociale huisvestingsmaatschappij wenst weder in te kopen vormt dit op zich de sanctionering van het niet naleven van de bewoningsplicht en kan er geen schadevergoeding of overheidsinvestering meer worden gevorderd." maar wat deze sanctie dan inhoudt dat weet ik niet. Bij de sociale huisvesting bij ons zelf blijven ze beweren dat ze het huis moeten wederinkopen ook al zegt de Vlaamse huisesting van niet.
Je word dus van het kastje naar de muur gestuurd...

Best eens bij je notaris langsgaan natuurlijk want elke akte is anders. Je hebt sociale koopwoningen, je hebt sociale huurwoningen die je kunt kopen na 5 jaar en de onze was een sociale huurwoning die we kochten na 2 jaar (kon nog volgens de oude wetgeving) en in onze akte staat ook dat we verplicht zijn om te renoveren omdat de huizen in zo'n slechte staat waren.

Je weet inderdaad niet waar je het leven je brengt in 20 jaar, ik had ook nooit gedacht op mijn 19 dat ik 13 jaar later een gezin met 5 kinderen zou hebben en was er op die leeftijd al helemaal niet mee bezig...
Ik vind het gewoon ook niet meer van deze tijd! Vroeger kocht je misschien een woning voor je hele leven maar tijdens veranderen mocht de wetgeving dit nu ook maar eens doen....

Hou me ook op de hoogte als je wil, ik zoek zelf ook mensen die in een soorteglijke situatie zitten.

Heb jij je huis ook verbouwd?

BPE
Berichten: 1

#21 , 13 aug 2015 18:41

Hallo,

Ik ben net nieuw hier en vroeg me af hoe deze zaak is afgelopen want ik zit met dezelfde situatie.
Ik zou ook graag mijn woning verkopen maar zit met dezelfde voorwaarden:
20 jaar bewoning en wederinkooprecht.
Ook alles zelf gedaan om de kosten ter drukken maar nu geen facturen om een reële prijs ter krijgen.

Mvg

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#22 , 13 aug 2015 18:50

Dorde woning te kopen bent u een contract aangegaan.
In de mate dat de eisen van die maatschappij overeenstemmen et de bepalingen van de door u aangegane verbintenis
hebt u geen poot om op te staan.
Om deze gang van zaken te vermijde had u destijds op de private woningmarkt moeten kopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

verokriek
Topic Starter
Berichten: 10

#23 , 10 sep 2015 13:31

Dus zoals ik hier eerder al vertelde hebben wij een dossiertje gemaakt van onze woning (motivatie waarom we willen verkopen, beschrijving van de uitgevoerde werken en foto's van voor en na de verbouwingen). In juni alles ingediend en gisteren heb ik antwoord gekregen dat de sociale huisvesting dat ze nu toch geen gebruik wenst te maken van het recht van wederinkoop. De officiële bevestiging van de Vlaamse huisvesting volgt volgende week maar zou normaal geen probleem mogen zijn. Waarom het nu plots wel kan? Geen idee... ik vermoed dat het prijskaartje te hoog was geworden van alle gemaakte kosten of misschien geen gebruiksvriendelijke materialen voor de verhuur.... ? Ik ben natuurlijk maar aan het gissen nu.
Voor ons dus wel een goed einde, hopelijk voor andere mensen ook in deze situatie. je mag me gerust ook privé mailen indien je nog een vraag zou hebben waar ik eventueel mee kan helpen... Ik krijg nooit een mail als er hier een nieuw bericht wordt geplaatst, staat nochtans wel ingesteld.

Vandebos
Berichten: 16087

#24 , 10 sep 2015 15:36

Deze optie werd geruime tijd geleden uitgeschakeld vanwege de hoge kostprijs aan datatrafiek die het verzenden van ettelijke duizenden mails op dagelijkse basis met zich meebracht.

Terug naar “Archief”