opeisen van een wagen

leeuwke12
Topic Starter
Berichten: 19

opeisen van een wagen

#1 , 18 jan 2015 22:51

Mijn moeder heeft bij GMAC een financiering aangegaan voor mijn wagen omdat ik dit niet kon doordat ik geen vastcontract had.
47 maanden lang heb ik deze wagen betaald aan GMAC met mijn rekening. Het restbedrag van 6770 euro is door mijn moeder betaald maar deze ben ik aan het terugbetalen.
Nu is de vraag kan mijn moeder deze wagen opeisen?
Naar mijn mening heeft ze geen poot om op te staan omdat deze steeds door mij betaald is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 18 jan 2015 23:03

Op wiens naam staat de factuur van de wagen? Factuur en diegene die betaald dat zijn elementen van eigendom

Een lening voor de wagen wil nog niet zeggen dat men eigenaar is van de wagen.

leeuwke12
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 18 jan 2015 23:07

Op wiens naam staat de factuur van de wagen? Factuur en diegene die betaald dat zijn elementen van eigendom

Een lening voor de wagen wil nog niet zeggen dat men eigenaar is van de wagen.
De wagen en inschrijving staan op mijn moeders naam, tante stond borg. Verzekering staat op mijn vrouw haar naam. Wij hebben de afbetaling naar GMAC gedaan. De laatste betaling heeft mijn moeder voor haar rekening genomen omdat wij dit niet kon leggen.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 19 jan 2015 00:46

Wagen op uw moeders naam? Dan vrees ik dat jij niet veel te vertellen hebt over die wagen.
Het is idd feitelijk haar wagen.

Gezien uw moeder geleend heeft voor die wagen en daarmee de wagen betaalt is, zal de aankoopfactuur ook wel op haar naam staan?

leeuwke12
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 19 jan 2015 05:01

Wagen op uw moeders naam? Dan vrees ik dat jij niet veel te vertellen hebt over die wagen.
Het is idd feitelijk haar wagen.

Gezien uw moeder geleend heeft voor die wagen en daarmee de wagen betaalt is, zal de aankoopfactuur ook wel op haar naam staan?
Alles spreekt op haar behalve de verzekering en betalingen. (uitgezonderd de laatste)

giserke
Berichten: 2434

#6 , 19 jan 2015 10:23

Welke betalingen zijn dat?
De verzekering heeft geen invloed op van wie de eigenaar is van de wagen.

In dit geval is uw moeder officieel eigenaar van die wagen, tenzij er een overeenkomst is op papier dat U die wagen koopt van uw moeder op afbetaling en dat na de afbetaling de wagen op uw naam wordt ingeschreven.
Laatst gewijzigd door giserke op 19 jan 2015 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 19 jan 2015 10:24

Zoals reeds geschreven als factuur op haar naam staat heeft ze een stevig bewijs dat zij de eigenaar is.
In principe is het leningscontract op zich geen eigendomsbewijs van de wagen wel het betalen.
Inschrijving - nummerplaat is GEEN bewijs van eigendom evenmin de verzekering.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 19 jan 2015 10:27

Zoals reeds geschreven als factuur op haar naam staat heeft ze een stevig bewijs dat zij de eigenaar is.
In principe is het leningscontract op zich geen eigendomsbewijs van de wagen wel het betalen.
Inschrijving - nummerplaat is GEEN bewijs van eigendom evenmin de verzekering.
Eigenaar zijn van e wagen maar uw nummerplaat naar een ander verwijzen kan ook niet. :)

Zou nogal gemakkelijk zijn. :)

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 19 jan 2015 15:54

Dat de nummerplaat geen bewijs van eigendom is staat bij mijn weten op het inschrijvingsbewijs zelf.
Nummerplaat geeft enkel de titularis van de nummerplaat weer.

Indien het een gehuurde wagen betreft / bepaalde leasingwagens dan zou de gebruiker ook kunnen zeggen dat het zijn wagen is.

In dit geval bent u de gebruiker ... uw moeder zal echter wel via een AS een einde moeten maken aan de gebruiksovereenkomst die u van het voertuig hebt.
Indien u hier niet op ingaat zal ze aangifte moeten doen van misbruik van vertrouwen.

Hangt er dus van af wat er tussen jullie op papier is gezet.

leeuwke12
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 19 jan 2015 17:38

Welke betalingen zijn dat?
Met betalingen bedoel ik de overschrijvingen naar GMAC (Opel).

leeuwke12
Topic Starter
Berichten: 19

#11 , 19 jan 2015 17:43

Zoals reeds geschreven als factuur op haar naam staat heeft ze een stevig bewijs dat zij de eigenaar is.
In principe is het leningscontract op zich geen eigendomsbewijs van de wagen wel het betalen.
Inschrijving - nummerplaat is GEEN bewijs van eigendom evenmin de verzekering.
Eigenaar zijn van e wagen maar uw nummerplaat naar een ander verwijzen kan ook niet. :)

Zou nogal gemakkelijk zijn. :)
De nummerplaat en facturen (financiering) spreken op haar naam.
De verzekering dan weer niet.

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 19 jan 2015 17:47

Dus tussen jullie niets op papier en ja dat zijn betalingen en dan moeder heeft ook betaald aan de schuldeiser.
Wie een voertuig verzekerd speelt geen rol geeft geen ENKELE titel van eigendom.

Factuur en betaling wel...
In dit geval staat de financiering ook op naam van moeder ... maakt niet zoveel uit van welke rekening dat komt.
Hoeveel hebt u betaald en hoeveel moeder ???

Maar zij zal eerst haar eigendom via AS moeten terugeisen en dan aangifte doen van misbruik van vertrouwen.
Is een strafklacht.

leeuwke12
Topic Starter
Berichten: 19

#13 , 19 jan 2015 19:12

Dus tussen jullie niets op papier en ja dat zijn betalingen en dan moeder heeft ook betaald aan de schuldeiser.
Wie een voertuig verzekerd speelt geen rol geeft geen ENKELE titel van eigendom.

Factuur en betaling wel...
In dit geval staat de financiering ook op naam van moeder ... maakt niet zoveel uit van welke rekening dat komt.
Hoeveel hebt u betaald en hoeveel moeder ???

Maar zij zal eerst haar eigendom via AS moeten terugeisen en dan aangifte doen van misbruik van vertrouwen.
Is een strafklacht.
6770 van moeders zijde en mijn vrouw en ik hebben rond de 17.000 afbetaald. 4000 euro voorschot kwam ook van mij.

Franciscus
Berichten: 38587

#14 , 19 jan 2015 19:53

Dat veranderd al de zaak .... maar zolang ze niet naar de rechtbank stapt kan u de auto zeker behouden.
Tracht die 6770 zo snel mogelijk aan haar terug te betalen met als vermelding laatste afbetaling auto - chassisnummer.

leeuwke12
Topic Starter
Berichten: 19

#15 , 21 jan 2015 16:18

Dat veranderd al de zaak .... maar zolang ze niet naar de rechtbank stapt kan u de auto zeker behouden.
Tracht die 6770 zo snel mogelijk aan haar terug te betalen met als vermelding laatste afbetaling auto - chassisnummer.
Oké, zal dit zeker doen.

Terug naar “Archief”