Kind ten laste nemen

axel
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: zemst

Kind ten laste nemen

#1 , 10 sep 2007 15:06

exact 21 maanden geleden werd mijn zoontje geboren, ik was er meteen aan verkocht...
Mijn vriendin en ik waren toen nog "gelukkig" samen en aangezien zij werkloos was leek het ons financieel het beste dat zij de kleine ten laste nam (inmiddels haar derde kindje ten laste). Nu trok zij ?n volledig dopgeld, ?n dubbel kindergeld, wat ons ten goede kwam (denk ik). (zij stond daarom ook nog als appart (studioke) wonende ingeschreven bij haar ouders terwijl wij eigenlijk samenwonende waren).

Nu is de situatie anders, wij zijn niet meer samen (heel verhaal dat ik hier net uit de doeken ga doen) en gaan apart gaan wonen met een regeling voor co-ouderschap (dat trouwens door de notaris nog moet worden vastgelegd, voorlopig onderlinge regeling op deze moment).
Aangezien mijn zoontje mijn naam draagt en ik biologische, natuurlijk en enige echte vader ben, had ik mijn kindje nu ook "ten laste willen nemen", doch de mama, mijn ex (waarmee ik niet was getrouwd, ook niet wettelijk samenwonend) weigert dit en wil haar 3 kinderen bij haar ten laste houden.... omdat zij hier natuurlijk voordeel uithaalt en zij niet moet gaan werken.....

Wat kan ik hieraan doen, heeft er iemand raad voor wat ik kan doen hiertegen, alsook raad omtrent co-ouderschap (notaris ed) is welkom...
... kan ik een einde maken aan haar "alleenheers-recht"??? ik moet echt naar haar pijpen dansen voor wat betreft mijn zoontje en draait alles naar haar goesting zoniet dreigt ze met hem van mij weg te houden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 10 sep 2007 21:42

Je bent niet verplicht om de hulp van een notaris in te schakelen in jullie situatie. Je kan jullie ook laten bijstaan door een bemiddelaar in familiezaken. Deze onafhankelijke persoon zal jullie helpen om afspraken te maken mbt jullie zoon en dit op zo'n manier dat beiden deze afspraken als gepast ervaren. De bemiddelaar zal jullie helpen om jullie ouderschap te reorganiseren van samenwonende naar apart wonende ouders. Naar aanleiding van deze reorganisatie dienen er afspraken gemaakt te worden omtrent de gezags-, verblijfs- en kostenregeling of anders gezegd afspraken omtrent wie welke beslissingen neemt, waar jullie zoon wanneer verblijft en wie wat betaalt met welk geld.

De bemiddelaar zal jullie alle informatie geven die jullie nodig hebben en jullie helpen bij het zoeken naar een oplossing o.a. ivm het fiscaal ten laste zijn, maar ook inzake de concrete toepassing van de gezags-, verblijfs- en kostenregeling.

De bemiddelaar zal met jullie stilstaan bij het feit dat jullie beiden ouders blijven van jullie zoon, ook al zijn jullie ex-partners. De bemiddelaar zal erover waken dat de ouderrol en de ex-partnerrol van elkaar worden losgekoppeld.

Laten jullie zich bijstaan door een erkend bemiddelaar dan kunnen jullie met een beperkte kost (maximaal 52 euro - geen advocaten nodig) de overeenkomst laten homologeren door de rechtbank waardoor het afdwingbaar is.

Een bemiddelaar in familiezaken kan je vinden in sommige centra voor algemeen welzijnswerk (www.caw.be) of anders via www.bemiddelingvzw.be of www.juridat.be/bemiddeling.

axel
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: zemst

#3 , 11 sep 2007 12:55

Bedankt voor je toelichting, ik zal hier zeker en vast al gebruik van maken, maar ik vraag me af in welke mate deze afspraken dat dan zonder notaris worden vastgelegd, echt wettig enige sterkte hebben?
Of vergis ik mij hierin?
Iemand nog enig iedee hoe het zit met de rechten van de vader ivm het "ten laste" nemen?

Reclame

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#4 , 11 sep 2007 14:40

Als een overeenkomst opgemaakt door een erkend bemiddelaar in familiezaken gehomologeerd wordt door de rechtbank (eenvoudige procedure, maximum 52 euro aan kosten en geen advocaat nodig), dan heeft deze overeenkomst evenveel waarde als een notariële akte.

Wat het fiscaal ten laste zijn betreft is het zo dat een kind slechts ten laste kan zijn van 1 ouder. Jullie hebben verschillende opties:
- het kind is fiscaal ten laste van vader / moeder maar het fiscaal voordeel ontvangen jullie elk voor 50% via de belastingen(niet automatisch financieel het meest voordelige systeem)
- het kind is fiscaal ten laste van moeder, maar het fiscaal voordeel voor het 3e kind (jullie gezamenlijk kind) wordt door moeder aan jou deels of volledig doorgestort
- het fiscaal voordeel volledig ten voordele van de moeder en in ruil hiervoor betaalt zij bepaalde kosten volledig
- het fiscaal voordeel volledig ten voordele van de vader en in ruil hiervoor betaalt hij bepaalde kosten volledig
- het fiscaal voordeel is het ene jaar ten voordele van moeder en in het andere jaar ten voordele van vader
- de ene ouder heeft fiscaal voordeel door een kind ten laste te hebben en de andere ouder betaalt onderhoudsgeld (80% van het betaalde onderhoudsgeld kan als kost ingebracht worden waardoor het belastbaar inkomen daalt). Dit systeem kan ook toegepast worden bij verblijfsco-ouderschap, bv. via het gebruik van een kindrekening
- ...
Het zijn slechts enkele van de opties die ik nu meegeef zonder jullie concrete situatie te kennen, doch met de hulp van een erkend bemiddelaar in familiezaken kunnen jullie naar een oplossing zoeken waar jullie beiden akkoord mee kunnen gaan. Vervolgens zet de bemiddelaar alles op papier en kunnen jullie dit document op de rechtbank laten homologeren waardoor de afspraken ook afdwingbaar zijn en dus even wettig zijn als een notariële akte.

axel
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: zemst

#5 , 11 sep 2007 15:44

Ok bedankt voor je verduidelijking, je hebt me hier alleszins kunnen overtuigen en ga een afspraak maken met een erkend bemiddelaar hier in de streek.
Het is al een grote hulp wetende dat er instanties zijn waar ik terechtkan...

Mvg
Axel

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 11 sep 2007 20:16

uit "Mijn vriendin en ik" maak ik op dat jullie niet getrouwd zijn.

Voor dringende zaken is dan de kortgedingrechter bevoegd voor dringende regelingen m.b.t. de verblijfsregelingen


De jeugdrechter is de grondrechter en die heeft dus het laaste woord.
Tegen elke beslissing kan beroep worden aangetekend.

plat uitgedrukt:
Als je op café op een bierviltje je afspraken maakt tesamen met de moeder, dit opschrijft en handtekend dan heb je een bewijs van een gezamelijk (deel)akkoord. Je bied je aan aan bij de griffie met een brief of verzoek om de andere ouder op te roepen tesamen met de geboorte acte van je zoon en het bierviltje of een copij daarvan waarbij je 52 euro betaald. Zelfs in het geval dat niemand naar de zitting gaat dan zal de rechter normaliter een vonnis maken waarin de afspraken die jullie hebben gemaakt in een vonnis giet en zal dit gewoon thuis krijgen.


U ziet, geen notaris nodig, noch een erkent bemiddelaar.


Toch is de beperkte uitgave van zo een bemiddelaar zo goed als nooit verloren kosten.

Als de moeder meer financieel voordeel dan dat Uw zoon bij U is ingeschreven dan lijkt dit goed om dat voordeel te behouden. Wel dient in die redenering het voordeel naar beide ouders te gaan. Dit zijn vrij ingewikkelde berekeningen


RR

belle1970
Berichten: 47

#7 , 11 sep 2007 21:02

Een bemiddelaar is een uitstekende oplossing voor mensen die al voor het grootste deel overeen komen .

Maar voor vechtscheidingen heb ik daar sterk mijn twijfels over . Daar moet je zowiezo beiden voor open staan .

Ik zou mogen vragen aan mijn ex om bij een bemiddelaar te gaan hij zou nooit meegaan , waarom zou hij ?? Hij heeft kindergeld , en de kinderen ten laste waarom zou hij dit willen wijzigen ?? Hij heeft daar geen baat bij dus ....
en eerlijkheid ??

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 11 sep 2007 21:32

“Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.660,00 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen :1° hun kinderen...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:...2° niet samenwoont met een echtgeno(o)t(e) doch uitsluitend samenwoont met:a) één of meerdere kinderen, op voorwaarde dat hij aanspraak kan maken op gezinsbijslagen voor ten minste één ervan of dat geen onder hen over beroeps- of vervangingsinkomens beschikt“(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

“Art.69.§ 1. De kinderbijslag en het kraamgeld worden uitgekeerd aan de moeder.Als de moeder het kind niet daadwerkelijk opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de natuurlijke of rechtspersoon die deze rol vervult.Wanneer de twee ouders die niet samenwonen het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag integraal aan de moeder uitbetaald. Toch wordt de kinderbijslag op zijn vraag integraal aan de vader uitbetaald, wanneer het kind en hijzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5° van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.Op verzoek van de beide ouders kan de uitbetaling gebeuren op een rekening waartoe zij beiden toegang hebben. Wanneer de ouders niet overeenkomen over de toekenning van de kinderbijslag, kunnen zij de arbeidsrechtbank vragen om de bijslagtrekkende aan te duiden en dit in het belang van het kind...”(Kinderbijslagwet Werknemers 19 december 1939).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#9 , 11 sep 2007 22:41

Een bemiddelaar is een uitstekende oplossing voor mensen die al voor het grootste deel overeen komen .

Vanuit mijn bemiddelingspraktijk durf ik te stellen dat het zeker niet zo is dat alle ouders die bij mij langs komen overeen komen met elkaar en het beste met elkaar voor hebben als ze zich bij mij aanmelden.

Ik doe regelmatig gerechtelijke bemiddelingen (dit zijn bemiddelingen doorverwezen door de rechtbank nadat er reeds een gerechtelijke procedure werd opgestart) en dit zijn vaak ouders die al jaren in strijd zijn met elkaar, ouders die het partnerschap niet kunnen loskoppelen van het ouderschap. Toch ervaar ik regelmatig dat ouders via bemiddeling de strijd staken (dus ook bij vechtscheidingen) en tot een akkoord komen waar ze zich beiden goed bij voelen.

Voor alle duidelijkheid wil ik niet beweren dat bemiddeling de enige goede weg is, maar ik wil wel meegeven dat cliënten mij vaak melden "had ik het vroeger geweten dat zoiets als bemiddeling bestond, dan had ik er eerder beroep op gedaan ..." vandaar dat ik op dit forum regelmatig deze mogelijkheid vermeld als optie om conflicten op te lossen of conflicten te vermijden. Het is bijkomend vaak goedkoper en minder stressvol dan een gerechtelijke procedure ...

verloren profieltje
Berichten: 2

#10 , 25 feb 2008 12:23

Goedemiddag,

Ik ben reeds 3 maand zwanger van mijn eerste kind. Sinds 2 weken heeft mijn vriend mij verlaten omdat hij het kind "ongewenst" vind. Ik had graag gehad dat hij afstand deed van het kind nu hij toch niets meer van hem laat horen en waarschijnlijk al bij een andere vrouw zit. Hoe kan ik dat doen? Is het wettelijk en kan hij ooit nog opnieuw het vaderschap opnemen als hij dat wil. Wie kan mij helpen????

Terug naar “Archief”