parkeren binnen bebouwde kom

marc gysbrechts
Topic Starter
Berichten: 1

parkeren binnen bebouwde kom

#1 , 12 sep 2014 10:35

Mogen auto's binnen de bebouwde kom op een gelijkgrondse of verhoogde berm parkeren ?
Wat moet ik doen als voetganger, er is geen voetpad maar er staan auto's geparkeerd op de berm en ik moet mij daardoor op straat begeven. Wat kan ik doen ?
Graag hierover wens ik op wettelijk vlak meer te weten.
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 12 sep 2014 13:34

Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting
Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.
Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.
Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.
Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.
Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.
23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :
1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;
2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;
3° in één enkele file.
Motorfietsen zonder zijspan of aanhangwagen mogen evenwel haaks op de rand van de rijbaan parkeren voor zover zij daarbij de aangeduide parkeermarkering niet overschrijden.
23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.

23.4. Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 sep 2014 14:33

Op een gelijkgrondse berm wel.
Op een verhoogde berm niet.

Indien de gelijkgrondse berm gevolgd moet worden door voetgangers (geen trottoir, geen fietspad) , moet er bij parkeren 1,5m vrije ruimte aan de buitenkant van de openbare weg gelaten worden.

U kan inbreuken signaleren aan de politie, maar hoop er niet op dat er iets mee gebeurt ...

Reclame

atifali
Berichten: 1

#4 , 23 sep 2014 15:08

Wat moet ik doen als voetganger, er is geen voetpad maar er staan auto's geparkeerd op de berm en ik moet mij daardoor op straat begeven. Wat kan ik doen ?
We offer vce exams online training with 100% success guarantee. Download University of Washington study pack and pass your EX0-101 exam in single attempt.if you need more information APPLE see main Facebook Good Luck.

Terug naar “Archief”