vordering zorgplicht ocmw in nederland

ronno
Topic Starter
Berichten: 2

vordering zorgplicht ocmw in nederland

#1 , 17 mei 2014 15:38

Ik ben Nederlander gehuwd met een Belgische. Beiden in Nederland en werkzaam en woonachtig. In Belgie kent men zorgplicht naar de ouders geregeld bij wet.
Stel kan in de toekomst bij plaatsing van de ouder(s) en niet voldoende middelen van hen een Ocmw vorderen in Nederland. ? Zo ja kan deze door het huwelijk ook vorderen bij mij (schoonzoon) als Nederlander zijnde ? Vorderingsbedragen zijn gebaseerd op de Belgische situatie en daar tevens aftrekbaar van de belastingen. In Ned kan dit niet. Ter info, mijn vrouw is als kind officieel onder voogdij geplaatst wegens problemen. Ze kan evt beroep doen op billijkheid redenen. Weet iemand antwoord?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2014 16:37

Waarom zou het Belgische ocmw niet kunnen vorderen in Nederland ??

Dit is Europa en met Nederland en Belgie zijn er enorm veel verdragen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 17 mei 2014 16:47

ronno, zorgplicht is in Belgie enkel voor de eigen kinderen. Jij kan als schoonzoon nooit verplicht worden te zorgen (lees financieel in te staan) voor je schoonouders. Maar bovendien denk ik zelfs, als je nu wél een kind van Belgische ouders zou zijn en in Nederland wonen, de Belgische OCMW's geen onderhoudskosten vorderen van kinderen in het buitenland. Ze zouden je ook nog moeten kunnen vinden. Ik denk dat (zelfs al het wettelijk mag) de ocmw's dat gewoon niet doen, ze hebben geen speurders in dienst om dat zoekwerk te doen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 17 mei 2014 17:11

ronno, zorgplicht is in Belgie enkel voor de eigen kinderen. Jij kan als schoonzoon nooit verplicht worden te zorgen (lees financieel in te staan) voor je schoonouders. Maar bovendien denk ik zelfs, als je nu wél een kind van Belgische ouders zou zijn en in Nederland wonen, de Belgische OCMW's geen onderhoudskosten vorderen van kinderen in het buitenland. Ze zouden je ook nog moeten kunnen vinden. Ik denk dat (zelfs al het wettelijk mag) de ocmw's dat gewoon niet doen, ze hebben geen speurders in dienst om dat zoekwerk te doen.

klopt niet:

"Art. 206 BW: Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders, doch deze verplichting houdt op :

1° wanneer (de schoonvader of de schoonmoeder) een tweede huwelijk aangaat; <W 2003-02-13/36, art. 9, 015; Inwerkingtreding : 01-06-2003>

2° wanneer degene van de echtgenoten die de aanverwantschap heeft doen ontstaan en de kinderen uit zijn huwelijk met de andere echtgenoot geboren, overleden zijn."
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 17 mei 2014 17:31

oei, roharro: Lelijk angeltje die wet. Want de zorgplicht komt (dacht ik) voort uit de wederkerigheidslogica dat ouders voor hun kinderen gezorgd hebben (enfin dat zou toch moeten) en dat later dus de kinderen (als dat nodig zou zijn) ook voor hun ouders zouden moeten zorgen. Maar schoonkinderen? En hoe is dan de verdeling van de kosten als een OCMW moet aankloppen bij kinderen? Stel dat een ouder niet de middelen heeft om in eenverzorgtehuis geplaatst te worden. De ouder heeft 4 kinderen, waarvan 2 wettelijk gehuwd. Wordt de kostprijs dan in 6 gesplitst? Neen toch: gewoon in 4. Nu ja als de kinderen bijdragen, dragen de wettige echtgenoten onrechtstreeks mee. Maar zoals artikel 2 van je wet stelt: een schoonkind dat alleen achtergblijft (omdat zijn echtgenote overleden is) zal nooit voor zijn schoonouders moeten instaan.
In deze case lijkt het me duidelijk: Ronno woont met zijn echtgenote in Nederland én zijn echtgenote is ooit onder voogdij geplaatst. Ik ben niet helemaal zeker, maar het zou me toch kras lijken dat men zorgkosten op hem zouden verhalen. Iemand meer info?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 17 mei 2014 17:42

Een schoonkind moet ook nog bijdragen indien zijn echtgeno(o)t(e) overleden is en er gezamenlijke kinderen zijn:

"2° wanneer degene van de echtgenoten die de aanverwantschap heeft doen ontstaan en de kinderen uit zijn huwelijk met de andere echtgenoot geboren, overleden zijn."
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8842

#7 , 17 mei 2014 18:28

oei, dus als de schoonzoon nog leeft, zijn vrouw overleden is maar er zijn nog kleinkinderen, dan moet de schoonzoon ook nog voor zijn schoonouders zorgen. maar nu is de hamvraag, doén de OCMW's dat ook? Doen ze het opzoekingswerk om iemand met een andere naam dan de zorgbehoevende te vinden? Hoe wéten ze dat er nog een levende schoonzoon is.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 17 mei 2014 18:57

oei, dus als de schoonzoon nog leeft, zijn vrouw overleden is maar er zijn nog kleinkinderen, dan moet de schoonzoon ook nog voor zijn schoonouders zorgen. maar nu is de hamvraag, doén de OCMW's dat ook? Doen ze het opzoekingswerk om iemand met een andere naam dan de zorgbehoevende te vinden? Hoe wéten ze dat er nog een levende schoonzoon is.
Die vinden ze onmiddellijk via de kleinkinderen van de hulpbehoevende.
Ik ken een weduwe met twee kinderen (volwassenen, niet meer fiscaal ten laste) die op deze wijze voor beide schoonouders onderhoudsgeld voor het rusthuis moet betalen. Aangezien zij de enige is die onderhoudsgeld moet betalen is dat een vrij belangrijk bedrag, ook omdat die weduwe nog werkt en -gezien haar ouderdom- aan de top van haar salarisbarema zit (en ook geen kinderen meer ten laste heeft).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8842

#9 , 17 mei 2014 19:13

even off-topic, ik zou er me als schoonouder echt niet op mijn gemak bij voelen in dat geval....je zal er je schoonkinderen maar mee opzadelen.

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 17 mei 2014 19:14

Bedrag is wel geplafonneerd dus met twee te onderhouden blijft het bedrag hetzelfde
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... ing_0.docx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;.

En zelfs als ze in het buitenland wonen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 17 mei 2014 19:26

Bedrag is wel geplafonneerd dus met twee te onderhouden blijft het bedrag hetzelfde
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... ing_0.docx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;.

En zelfs als ze in het buitenland wonen.
Het "plafond" blijft hetzelfde maar de bijdrage niet, tenzij men voor de eerste ouder reeds het plafond bereikte.

De dame in kwestie waarnaar ik verwijs betaalt ongeveer 750 EUR per maand voor haar schoonouders. Ze is lerares hoger secundair onderwijs, weduwe (alleenstaande), maximum van loopbaanbarema bereikt. Dus geen echte grootverdiener.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38616

#12 , 17 mei 2014 19:49

Klopt het max bedrag plafond
Ze kan het bedrag wel inbrengen ik dacht voor 80%
Als ze in het buitenland woont dan hangt het af van de plaatselijke wetgeving.
En berekend op netto belastbaar inkomen (van jaar ervoor).

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mei 2014 21:09

Ze komen in Nederland zelfs zeer kleine bedragen vorderen voor onze Belgische staat, wat toch maar een normale zaak is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ronno
Topic Starter
Berichten: 2

#14 , 19 mei 2014 19:23

In Nederland kun je dit niet in aftrek brengen op de aangifte inkomstenbelastingen kennen dit niet.
Teven is e.e.a qua inkomen gerelateerd aan de Belgische belastingswetgeving.
Het lijkt me duidelijk dat je dan als Nederlander onevenredig wordt belast.
Heb vraag tevens voorgelegd aan het SVB Belgische zaken in Nederland, ben benieuwd wat hier uitkomt. De mogelijke reden van billikheid voor mijn vrouw
is de meest logische optie. Een uitvoerend OCMW moet hieraan wel willen meewerken. Als ze voet bij stuk houden zal de vrederechter uitspraak moeten
doen of een Nederlander woonachtig in Nederland vallend onder de Nederlandse belastingwet, alleen door huwelijk met een Belgische moet voldoen aan de Belgische wetgeving
om een schoonouder te voorzien die zelf nooit/beperkt heeft bijgedragen aan de opvoeding van zijn kind.
Lijkt me voer voor juristen.

Franciscus
Berichten: 38616

#15 , 19 mei 2014 19:50

Alleen dat laatste kan een reden zijn maar dan moet u wel kunnen bewijzen dat er GEEN contact meer was tussen onderhoudsvrager en onderhoudsgever vanaf de minderjarigheid van deze laatste.
Heb ook zo'n case in vriendenkring ... kind had ouder al 30 jaar niet meer gezien maar ouder is thuis weggegaan net na 18 de verjaardag.
Echtgescheiden ondertussen en al zijn geld er doorgedraaid. Nu moet dochter betalen. Medegedeeld dat er nog een kleindochter was in Nederland.
OCMW blijkt een grote puinhoop ene dienst weet anders andere weet van niets - wist zelf niet dat er een kind was (vrienden van ouder hadden daar gezegd dat er geen contact was met familie.
Gezien er een bewindvoerder moest aangesteld worden werd kind door vrederechter gedagvaard... OCMW ook aanwezig die vroegen aan kind wat die daar kwam doen en welk de binding was.
Nu meer dan 4 maanden na overlijden is er nog altijd GEEN afrekening van OCMW gekomen noch van 2012 ( 2 maanden) noch van 2013 (9 maanden). Ondertussen is ouder al 8 maand overleden.

Terug naar “Archief”