Kan een bedrijf verplichten via domiciliëring te betalen?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Kan een bedrijf verplichten via domiciliëring te betalen?

#1 , 15 mei 2014 16:46

Ik had tot voor kort een account bij een bepaald parkeerbedrijf dat ook actief is in de stad waar ik woon. Principe was makkelijk: je stuurt een SMS bij begin van het parkeren. Als je terugkomt opnieuw een SMS, en op het einde van de maand krijg je een factuur van al uw parkeerbeurten die je dan via overschrijving kan betalen.

Nu is deze factuur al eens verkeerd geweest in het verleden, en heb ik het bedrijf deze moeten laten corrigeren. Nu veranderd het bewuste parkeerberdrijf echter van naam (eigenaar, geen idee?) en verplicht men bestaande klanten om voortaan via domiciliëring of credit card te betalen. Dit laatste heb ik niet, en via domiciliëring zie ik niet zitten gezien dit bedrijf in mijn ogen op het randje van maffia is, die af en toe al eens te hoge facturen stuurt (en in het geval van domiciliëring dus direct van mijn rekening zouden gaan).

Nu is mijn vraag: kan dit bedrijf zomaar verplichten om via domiciliëring of credit card te betalen en geen optie van overschrijving meer te voorzien? Zowat alle parkeerplaatsen in mijn stad is onder het beheer van dat bedrijf, dus ofwel betaal ik aan hun automaten (wat ook duurder uitkomt), ofwel ben ik verplicht om mijn bankrekening "bloot te stellen" aan die gasten. Ruikt dit niet een beetje naar misbruik van hun monopoliepositie in de stad waar ik woon?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 mei 2014 17:03

je bent niet verplicht om de parkeerplaatsen te gebruiken, bovendien kan je nog altijd cash betalen. Dus nee, er is geen monopolie

LeenW
Berichten: 12864

#3 , 15 mei 2014 17:37

Je bent niet verplicht tot domiciliering, maar zij zijn ook niet verplicht u als vaste klant te nemen

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2014 09:11

klacht indienen bij de economische inspectie , men mag niks meer aanrekenen indien u betaling via domciellering weigert


http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... ciliation/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2014 09:25

je bent niet verplicht om de parkeerplaatsen te gebruiken, bovendien kan je nog altijd cash betalen. Dus nee, er is geen monopolie
Als je wil parkeren, ben je in mijn stad weldegelijk verplicht hun parkeerplaatsen te gebruiken, want er zijn geen andere.

Cash betalen (aan de automaat) is duurder dan wanneer je via domiciliëring zou betalen. Heeft "de reden" gelijk indien hij zegt dat dit niet mag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 16 mei 2014 10:13

Heeft "de reden" gelijk indien hij zegt dat dit niet mag?
Volgens mij wel. Laat hen weten dat u dit weigert, en kopieer het bewuste artikel in uw schrijven.

LeenW
Berichten: 12864

#7 , 16 mei 2014 10:45

Volgens mij zijn het twee verschillende diensten. Enerzijds zit je met losse eenmalige betalingen waar er geen enkele band is met het bedrijf, anderzijds is het een soort abonnementsformule waar je minder betaalt maar er wel een overeenkomst is met het bedrijf.

Maar ik geef je zeker kans om hierin gelijk te halen, hou ons zeker op de hoogte!

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mei 2014 11:32

De parkeerautomaten worden weldegelijk uitgebaat door de firma die ook het SMS-parkeren beheert. Het is dus hetzelfde bedrijf. Uiteraard zouden ze wel kunnen argumenteren dat het betalen aan de automaten niet dezelfde dienst is dan het betalen via SMS, waardoor dit een andere prijs heeft? Anyway, ik ga hen misschien wel nog eens mailen en eventueel test-aankoop raadplegen, maar een zaak ga ik er niet van maken. Gaat me meer tijd (=geld), moeite, kosten dan me lief is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mei 2014 12:26

ik ga hen misschien wel nog eens mailen en eventueel test-aankoop raadplegen, maar een zaak ga ik er niet van maken. Gaat me meer tijd (=geld), moeite, kosten dan me lief is.
een klacht bij de bevoegde dienst kost je 0€ gewoon het online formuliertje invullen
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... ne_klacht/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Archief”