online verkopen als student, zeer kleine winst

cm123456
Topic Starter
Berichten: 1

online verkopen als student, zeer kleine winst

#1 , 12 mei 2014 19:32

Hallo,

Al een paar jaar maak ik zelf juwelen, en nu dacht ik eraan om mijn uitgaven wat terug te kunnen verdienen, deze te verkopen.
Het zou gaan om een winst van max. €250 jaar, echt zéker niet meer. (ik blijf dit wellicht niet doen, maximum een jaar, gewoon tijdelijk).
(ik ben nog student). Kan ik deze verkopen op het internet via bijvoorbeeld een pagina op Facebook of een webpagina, en wat moet ik hiervoor doen om 'in orde' te zijn?

Heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12864

#2 , 12 mei 2014 19:59

Bij aanzienlijke omzet moet u een btw nummer aanvragen, eventueel onder de vrijstellingsregeling.

egeltje
Berichten: 150

#3 , 12 mei 2014 22:00

Kbo nummer nemen
Aansluiten bij zelfstandige kas, mogelijks met vrijstelling van sociale bijdragen
Btw nummer aanvragen met vrijstelling
Jaarlijks btw klantenlisting indienen

Als u hiervan niet of weinig van op de hoogte bent, is een boekhouder aangeraden maar dan is uw omzet van 250€ snel op.
Conclusie: voor dat bedrag begin je er beter niet aan



Verstuurd vanaf mijn HTC Desire X dual sim met Tapatalk

Reclame

patjebrussel
Berichten: 627

#4 , 12 mei 2014 23:23

Gewoon je winsten ingeven code 1200. Die worden dan voor 33% belast. Je kan ook je onkosten ingeven.
Ben je met alles perfect in orde zonder btw, kbo nummer aan te vragen voor die kleine omzet.

LeenW
Berichten: 12864

#5 , 12 mei 2014 23:47

Patje, dat is niet correct. De vermelde winst zegt niets over de omzet.

Zie ook artikel 4 van het btw-wetboek om de definitie btw-belastingplichtige te kennen.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mei 2014 06:30

Gewoon je winsten ingeven code 1200. Die worden dan voor 33% belast. Je kan ook je onkosten ingeven.

Als je vodden wil hebben, dan moet je het zo maar doen.

Dit is niet de wettelijke werkwijze !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

patjebrussel
Berichten: 627

#7 , 13 mei 2014 09:16

http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit ... verdienen/" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW
Berichten: 12864

#8 , 13 mei 2014 09:30

Dat artikel klopt langs geen kanten, ik lees hier "Je omzet bedraagt minder dan 25.000 euro (grens vanaf 01 juli 2013): dan kan je vrijgesteld worden van het indienen van BTW-aangiftes (geen BTW te betalen, geen aangiftes in te dienen, maar ook geen BTW-aftrek)." We weten allemaal dat het 15.000 is en dat het nog maar vanaf 1 april is ingegaan.

Van zodra u een geregelde zelfstandige activiteit uitvoert, moet u een btw-nummer hebben, ongeacht de winst. Patje verwisselt de vrijstellingsregeling artikel 56 § 2 met de vrijstellingen artikel 44. Voor artikel 56 § 2 komt u in aanmerking, aangezien uw omzet (normaal gezien) onder de 15.000 blijft. Maar u moet zich wel laten registreren. Ik zal voor de zekerheid artikel 4 van het btw-wetboek nog maar eens citeren.

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

Terug naar “Archief”