Huurder & Verhuurder - sparren scheren

Brechtjes1
Topic Starter
Berichten: 3

Huurder & Verhuurder - sparren scheren

#1 , 12 mei 2014 18:27

Geachte leden,

Ik heb wat raad nodig over een probleem. Bij ons thuis hebben wij sparren. Wij hebben deze laten groeien omdat wij dit persoonlijk mooi vinden als deze sparren groot zijn. Wij huren een huis. Nu belt de verhuurder naar ons om te zeggen dat die sparren 'lelijk' zijn en dat ze wilt dat die afgedaan worden. De verhuurder zij ook dat dit 600 euro ging kosten.
Wij zijn direct in ons huurcontract gaan kijken en over de tuin staat er niets vermeld.

Kan de verhuurder stappen ondernemen omdat wij deze sparren niet willen scheren?

Vriendelijke groeten
Brecht Bekaert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 mei 2014 20:03

Hoe ver staan ze van de scheidingslijn en hoe hoog zijn ze?
Is er in de ingaande PB een beschrijving van die tuin?

Brechtjes1
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 mei 2014 20:07

De sparren staan voor onze buren niet in de weg. Onze buren hebben geen problemen daarmee. Ze zijn toch wel zeker 3, 4m hoog. Er is geen ingaande PB over een beschrijving van de tuin.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5426

#4 , 12 mei 2014 21:43

Mijn gedacht : veldwetboek toepassen :

Als het sparren zijn (dus "bomen" met naalden) valt er niet te scheren/snoeien. Als die sparren (dus bomen met naalden) op minder dan 2 meter van de rooilijn geplant werden dan moet de aanplanter ze verwijderen omdat hoogstam zo dicht op de rooilijn niet mag. Zelfs al klaagt de buur nu nog niet; hij zal misschien beginnen klagen als de sparren 5 meter hoog zijn; of 10. Jij bent de aanplanter niet en dus moet de verhuurder ze rooien.

Als het tuia's zijn (of gelijkaardige haagachtige "sparren") dan moet de huurder regelmatig scheren (aan beide zijden als de haag op bv een halve meter van de rooilijn staat. Als de haag op de rooilijn staat moet de buur zijn kant doen. Verhuurder kan je verplichten om te scheren tot op 2 meter doch niet om ze te rooien.

Brechtjes1
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 12 mei 2014 21:52

Zijn er nog meningen?

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 12 mei 2014 21:55

Kan nog een verschil zijn tussen het echte platteland en een stedelijke omgeving waar in het gemeentelijk politiereglement veel meer restrictievere regels kunnen opgenomen zijn.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730" onclick="window.open(this.href);return false;

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 13 mei 2014 09:11

Zijn er nog meningen?
Zijn er ook antwoorden van jouw kant ?

- gaat het over sparren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spar) met naalden ? of gaat het om de Thuja ofte Levensboom (http://nl.wikipedia.org/wiki/Levensboom_(geslacht)) ?
- hoe ver staan de bomen van de scheidingslijn ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Archief”