Opbouwen pensioen als zelfstandige

Amy1984
Topic Starter
Berichten: 95

Opbouwen pensioen als zelfstandige

#1 , 08 mei 2014 14:30

Ik had een part-time job en was daarbij zelfstandige in bijberoep. Iets meer dan een jaar geleden is die part-time job weggevallen door de economische crisis, maar ik heb toch mijn bijberoep kunnen behouden. Ik ontvang nu al iets meer dan een jaar uitkeringen (weliswaar heel beperkt, max. 250 euro ofzo per maand). De rest van mijn inkomen bestaat uit opbrengsten van mijn bijberoep, dat ik de laatste maanden heb kunnen opwaarderen, waardoor ik toch een full time loon trek iedere maand, inclusief de uitkeringen.

Volgende info hadden ze mij bij het sociaal bureau al kunnen geven: Zelfstandigen in bijberoep, bouwen hun sociale rechten (pensioenopbouw, ziekteverzekering,...) op door middel van hun (andere) hoofdactiviteit. De sociale bijdragen die u betaalt, is een (wettelijk verplichte) solidariteitsbijdrage, waar uzelf dus geen eigen rechten door verwerft. Wel is het zo dat zelfstandigen die in bijberoep minstens de bijdragen betalen die gelijk zijn aan de bijdragen van iemand in hoofdberoep, ook loopbaanjaren kunnen opbouwen voor hun latere pensioenberekening, als ze onvoldoende loopbaanjaren hebben door hun hoofdactiviteit.

Mijn eerste vraag is: hoeveel bedraagt de minimumbijdrage voor een zelfstandige in hoofdberoep? Ik betaal zelf meer dan 800 euro sociale lasten per kwartaal.

Mijn tweede vraag: Worden mijn 'uitkeringen' voor deze lopende periode officieel als 'hoofdberoep' gezien? Maar als ik genoeg sociale lasten betaal (minimumbijdrage hoofdberoeper) maakt dat in principe niet uit, of welke invloed heeft dat?

Mijn derde vraag: Hebben de hoogte van je sociale bijdragen (bv 800 euro per kwartaal tegenover 1100 euro per kwartaal) een invloed op de hoogte van je pensioen later? Maw hoe meer sociale lasten per kwartaal, hoe hoger je pensioen?

Alvast bedankt voor de moeite.
Ik zal met deze vragen ook nog eens langs het sociaal bureau passeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mei 2014 16:20

1) is iets in de aard van 600 euro per kwartaal (650 ofzo)
2) ja, indien >die 600 euro
2) ja

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2014 16:36

Het minimum in hoofd beroep is 679,73€ per kwartaal voor 2014.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Archief”