In NL aangekochte vrachtwagen onbruikbaar in België

micro
Topic Starter
Berichten: 11

In NL aangekochte vrachtwagen onbruikbaar in België

#1 , 18 apr 2014 15:43

Beste,

Ik heb recent een Mercedes vrachtwagen met een speciale opbouw gekocht in NL met de bedoeling deze te gebruiken voor markten voor mijn kledingzaak.
De verkoper heeft mij naast de papieren (inschrijving maar geen gelijkvormigheidsattest) een van internet afgeprint documentje gegeven, waarop volgende stond (ook te vinden op de site van de RDW, ongeveer de DIV van bij ons denk ik):

***Homologatie***
Sommige landen vragen bij invoer om een homologatiedocument. Hierop staan de technische gegevens van het voertuig. De Europese Commissie heeft echter bepaald dat EU-landen verplicht zijn de registratie van een voertuig over te nemen, als deze afkomstig is uit een ander land van de EU. Dit betekent dat een homologatieverklaring niet langer nodig is om een voertuig in een ander EU-land op kenteken te zetten. De RDW geeft deze verklaringen daarom niet langer af.
Als de registrerende instantie in het andere EU-land meer (technische) informatie nodig heeft over het voertuig, kan zij contact opnemen met de
RDW.

Ik ben dan meteen over de grens in Belgïe naar de keuring geweest, en daar hebben ze gezegd dat NL mag zeggen wat die wil, dat er toch een attest nodig was. Een tweede heeft hetzelfde gezegd en mij doorverwezen naar Mercedes Brussel. Daar moest hij opnieuw opgemeten e.d. worden om een nieuw attest te krijgen. Nu zegt Mercedes dat de vrachtwagen te weinig steun/dwarsbalken heeft op het chassis en dat zij geen homologatie kunnen afgeven.

Vraag 1: Heeft de RDW in NL gelijk? En waarom mag de vrachtwagen in NL rijden met dit chassis en niet in België?
Vraag 2: Als ik dit niet opgelost krijg, kan ik de verkoper vrager om de wagen terug te nemen? Ik had bij het onderhandelen de prijs nog laten zakken omdat ik geen garantie wilde, maar ik weet niet of deze situatie hier verband mee houdt.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 apr 2014 15:49

Als die wagen in NL mag rijden kunt u de verkoper niets verwijten.
Waarom die wagen in NL mag rijden moet u aan de NL wetgever vragen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii
Berichten: 5426

#3 , 18 apr 2014 23:27

De Europese gelijkvormigheidsattesten zijn ondertussen gemeengoed voor alle in serie gebouwde voertuigen (personenwagens, (lichte) vrachtwagens, campers, ...) doch individuele ombouwingen zijn nog steeds nationale materie met nationale regels en verschillen. Daar je geen Europees gelijkvormigheidsattest hebt legt België een individuele homologatie op. Hiertoe wordt ondermeer een attest van de constructeur gevraagd waarin (via de invoerder) bevestigd wordt dat de ombouw conform de technische specificaties van de constructeur gebeurd is.

Het opvragen van dit attest is niet voorzien in de technische reglementering doch zonder attest blokkeert het dossier simpelweg. De enige uitzondering die normaliter geaccepteerd wordt is op ingevoerde omgebouwde wagens die voor t beoogde doel gehomologeerd werden in het (Europese) land van herkomst. De verkoper zou je een Nederlands gelijkvormigheidsattest moeten kunnen bezorgen maar dan is de strijd met de Belgische overheid nog niet gestreden.

België is veel strikter in ombouwingen dan landen zoals Duitsland (TUV certificatie) of Engeland (v5 certificatie).

Deze problematiek is zeer gelijkaardig aan de problematiek van zelfbouw-mobilhome projecten (info is gebaseerd op opzoekwerk wat ik enkele jaren geleden gedaan heb om een zelfbouw-MH project succesvol individueel gehomologeerd te krijgen op minder dan 3 maand tijd)

Ik zou een poging doen om de verkoop geannuleerd te krijgen op basis van het niet bezorgd te hebben van een Nederlands gelijkvormigheidsattest. Was de wagen wel ingeschreven in Nederland ?

Reclame

micro
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 19 apr 2014 16:49

Dank u voor de bijdrage. Hij was ingeschreven in Nederland.

Zo ééngemaakt is Europa dus ook nog niet.

Er zouden in België 2 plaatsen zijn die erkend zijn om de steunbalken te mogen lassen. Zal zien wat het kostenplaatje is. Veel fut blijft er ook niet over om te ondernemen in dit land.

Terug naar “Archief”