Wegcode en ritsen

Sebastiaantje
Topic Starter
Berichten: 5

Wegcode en ritsen

#1 , 15 apr 2014 12:49

De wegcode voerde in artikel 12bis het principe van het ritsen in.

De tekst van dit artikel luidt als volgt: "De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.".

De basisvoorwaarde voor het ritsen, nl. het "sterk vertraagd verkeer" blijkt niet echt bekend te zijn bij het grote publiek.

Evenmin het feit dat de invoegstroken (opritten) langs de autosnelwegen bijna altijd vergezeld worden van een verkeersbord dat de voorrang regelt, nl. verkeersbord B.1. (omgekeerde driehoek) en dat niet meer of niet minder betekent dan "VOORRANG VERLENEN". Art. 12.3.1., tweede lid, van de wegcode luidt: "De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt :
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek)...".

Dit houdt mijns inziens in dat langs de autosnelwegen, wanneer het bord B1 is aangebracht aan de rechterzijde van de oprit, de regel van het ritsen nooit toepassing kan vinden, zelfs niet bij sterk vertraagd verkeer, vermits luidens artikel 6.2. van de wegcode de "verkeersborden" hiërarchisch boven de "verkeersregels" staan.

Kan mijn mening bijgetreden worden, en is het niet raadzaam dat de overheid het principe van het ritsen beter zou regelen? Het komt misschien wel desgevallend aan een rechter toe om invulling te geven aan het begrip "sterk vertraagd verkeer", maar een rechter kan m.i. niet beslissen dat de verkeersregel mbt het ritsen primeert op het verkeersbord B1.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 apr 2014 13:15

Het is inderdaad weer wetgeving "op zijn Belgisch". Rechtsonzekerheid troef.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#3 , 15 apr 2014 13:23

Een oprit van de snelweg is geen rijstrook die ophoudt te bestaan. De regels i.v.m. ritsen zijn er dus sowieso niet van toepassing.
Aangezien er geen conflict is dient er dus ook niets beter geregeld te worden.

Reclame

Sebastiaantje
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 15 apr 2014 13:37

Er bestaat m.i. geen enkele aanleiding om aan te nemen dat een oprit geen rijstrook is ter hoogte van het invoeggedeelte met de autosnelweg zelf. De definitie van het begrip "rijstrook" is wat mij betreft zonder meer duidelijk en derhalve vindt het "ritsen" in beginsel ook hier toepassing.

Artikel 2.2. van de wegcode: "Rijstrook" : elk deel van een rijbaan die in haar langsrichting verdeeld is door :
a) één of meer witte doorlopende of onderbroken strepen. Deze strepen mogen beter zichtbaar gemaakt worden door retro-reflecterende middelen;
b) voorlopige markeringen die bestaan uit :
- hetzij oranje doorlopende of onderbroken strepen;
- hetzij doorlopende of onderbroken strepen gevormd door oranje spijkers.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 apr 2014 15:52

Dat is al in den treure uitgelegd op TV en in de pers. Een oprit is GEEN rijstrook en je moet daar dus NIET ritsen.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 15 apr 2014 16:04

Dat is al in den treure uitgelegd op TV en in de pers. Een oprit is GEEN rijstrook en je moet daar dus NIET ritsen.
En wat bij een file, die zich doorzet tot op de oprit?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 15 apr 2014 16:50

Zoals ik reeds schreef: Wetgeving à la belge. Trekt op geen kl...
De uitleg die ik daarover heb gelezen is dat in twijfelgevallen een rechter zal beslissen.
Mijn vraag: hoe lang doet de rechter erover om zijn mening te vormen en hoeveel tijd heeft de weggebruiker ter plekke om de juiste beslissing te nemen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sebastiaantje
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 15 apr 2014 20:13

Tot slot wil ik gewoon even zeggen dat dit een "juridisch" forum is. Wanneer ik er daadwerkelijk artikelen uit de wegcode in citeer lijkt het me toch enigszins strijdig met de bedoeling van het forum om er antwoorden op te posten die gewoon zeggen dat het probleem al ten treure uitgelegd werd op TV en in de pers. Ik denk niet dat deze kanalen hetzelfde juridisch gezag toegemeten kunnen worden dan de letter van de wet zelf ...

Conclusie met betrekking tot de problematiek van het ritsen: het is onduidelijke regelgeving die eenvoudig op te lossen zou zijn had de overheid zich de moeite getroost om een en ander beter te omschrijven in de wegcode.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 15 apr 2014 21:03

Conclusie met betrekking tot de problematiek van het ritsen: het is onduidelijke regelgeving die eenvoudig op te lossen zou zijn had de overheid zich de moeite getroost om een en ander beter te omschrijven in de wegcode
Deze conclusie is zeer pertinent.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 16 apr 2014 07:54

Tot slot wil ik gewoon even zeggen dat dit een "juridisch" forum is. Wanneer ik er daadwerkelijk artikelen uit de wegcode in citeer lijkt het me toch enigszins strijdig met de bedoeling van het forum om er antwoorden op te posten die gewoon zeggen dat het probleem al ten treure uitgelegd werd op TV en in de pers. Ik denk niet dat deze kanalen hetzelfde juridisch gezag toegemeten kunnen worden dan de letter van de wet zelf ...
de letter van de wet spreekt zichzelf slechts zelden letterlijk tegen. Vaak is het een kwestie van interpretatie en deze gebeurt vaak op TV/in de pers. Hoewel je héél voorzichtig moet zijn met dergelijke interpretaties, zijn ze op zich niet minder of meer waard dan een advies hier uitgebracht door een anonieme nickname.

Nu, concreet, volg ik het argument van Lightning: er is geen sprake van ritsen, omdat geen rijstrook ophoudt te bestaan, er zijn gewoon 2 rijbanen die samenkomen (kruispunt-alike).
Zie ook hier:
http://www.wegenenverkeer.be/ritsendoejezo" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 16 apr 2014 11:36

Dat is dus geen ritsen. Bekijk de beelden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... gn=seeding" onclick="window.open(this.href);return false;

Sebastiaantje
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 16 apr 2014 11:42

Ik ben samen met u van oordeel dat een oprit van een autosnelweg niet onderworpen is aan de regels van het verplichte ritsen maar dan enkel en alleen omdat het verkeersbord B1 de voorrang regelt. Wat betreft het feit dat een oprit, of toch zeker de invoegstrook ervan, als rijstrook dient beschouwd te worden (of dat dit althans zeker door de regelgever (liefst) of de rechtspraak dient uitgeklaard te worden) verwijs ik nogmaals naar het begrip "rijstrook" dat gedefinieerd wordt in artikel 2.2. van de wegcode, alsook naar de Nederlandse nomenclatuur van de verkeersterminologie (nomenclatuur voor weg en verkeer - cdrom): een invoegstrook wordt aldaar gedefinieerd als een rijstrook van beperkte lengte ter plaatse van een convergentiepunt van het type invoeging, die grenst aan een doorgaande rijstrook van een rijbaan en, in rijrichting gezien, begint bij de spitse punt van het puntstuk. Hoewel van toepassing in Nederland meen ik dat men ook in Vlaanderen - bij ontstentenis aan een duidelijke begripsomschrijving - evenzeer 'taalkundig' naar dit standaardwerk kan verwijzen.

Hoe men het ook draait of keert, de wegcode behoort duidelijke en formele rechtsregels te bevatten die interpretatie zoveel mogelijk moeten uitsluiten. Het feit dat ik "te velde" merk dat bijna geen enkele weggebruiker écht op de hoogte is van het "hoe, waar en wanneer" van het ritsen (zie ook het filmpje gepost door mava105), is voor mij reden genoeg om ervoor te pleiten dat minstens deze regels duidelijker geformuleerd worden.

Bedankt voor jullie reacties!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 16 apr 2014 12:51

Een oprit is.voor mij dan ook geen invoegstrook.

Sebastiaantje
Topic Starter
Berichten: 5

#14 , 16 apr 2014 12:56

Vaarwel "juridisch forum"

Milo72
Berichten: 1016

#15 , 16 apr 2014 12:59

goeiendag en bedankt he. En bedankt voor je bijdrages (alle vijf).

Vergeet de deur niet dicht te doen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Archief”