#1 , 15 apr 2014 12:49
De wegcode voerde in artikel 12bis het principe van het ritsen in.
De tekst van dit artikel luidt als volgt: "De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.".
De basisvoorwaarde voor het ritsen, nl. het "sterk vertraagd verkeer" blijkt niet echt bekend te zijn bij het grote publiek.
Evenmin het feit dat de invoegstroken (opritten) langs de autosnelwegen bijna altijd vergezeld worden van een verkeersbord dat de voorrang regelt, nl. verkeersbord B.1. (omgekeerde driehoek) en dat niet meer of niet minder betekent dan "VOORRANG VERLENEN". Art. 12.3.1., tweede lid, van de wegcode luidt: "De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt :
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek)...".
Dit houdt mijns inziens in dat langs de autosnelwegen, wanneer het bord B1 is aangebracht aan de rechterzijde van de oprit, de regel van het ritsen nooit toepassing kan vinden, zelfs niet bij sterk vertraagd verkeer, vermits luidens artikel 6.2. van de wegcode de "verkeersborden" hiërarchisch boven de "verkeersregels" staan.
Kan mijn mening bijgetreden worden, en is het niet raadzaam dat de overheid het principe van het ritsen beter zou regelen? Het komt misschien wel desgevallend aan een rechter toe om invulling te geven aan het begrip "sterk vertraagd verkeer", maar een rechter kan m.i. niet beslissen dat de verkeersregel mbt het ritsen primeert op het verkeersbord B1.