Tweedehands wagen gekocht b2b

P3iMuS
Topic Starter
Berichten: 5

Tweedehands wagen gekocht b2b

#1 , 30 jan 2014 16:00

Dag iedereen,

Ik weet niet goed meer waar zoeken dus ik post hier mijn vraag.
25/01/2014 hebben mijn vriendin en ik een tweedehandswagen gekocht bij een garage.
De levering van de wagen is voorzien op 03/02/2014.
We hebben een voorschot betaald van 300€.
Daarnet belt de garagist mij met de melding dat ze de auto opnieuw moeten laten keuren omdat er een veer stuk was vooraan. Kan gebeuren, maar ik wil afzien van de koop en op zoek gaan naar iets anders. Het goed gevoel is weg.

We hebben enkel een bestelbon tussen ondernemingen (auto staat op mijn zelfstandig in bijberoep).
Het is een bestelbon van Federauto.
Voorschot van 300€ betaald dus.

Kan ik afzien van de koop? En hoe doe ik dit correct?

Bedankt!
Laatst gewijzigd door P3iMuS op 31 jan 2014 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 30 jan 2014 16:08

Is een sprake van een niet-naleving van de overeenkomst door de garagist, bv kan de auto niet meer op tijd geleverd worden?

P3iMuS
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 30 jan 2014 17:46

Hij zei dat de auto morgen of maandag naar de keuring gaat. Dus op zich zal de wagen wel op tijd geleverd worden.
Nu, de wagen is op zich perfect in orde en de verkoper was zeer vriendelijk bij de verkoop.
Alles 3x nagekeken en nu gaan ze beide veren vooraan vervangen zodat de wagen technisch toch perfect in orde staat.
Ik wil mij gewoon indekken moest blijken bij oplevering dat er toch niet iets juist is.

Op zich zal ik dat voorschot zowiezo verliezen, maar of er verder nog iets moet betaald worden is niet helemaal duidelijk.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 jan 2014 19:54

Is dit uw eerste auto? Dan is uw bezorgdheid begrijpbaar.
Indien de garagist de opmerkingen van de keuring verhelp, is die wagen perfect om er de baan mee op te gaan.
Het is niet omdat hij 1 x is afgekeurd bij de kleuring, dat je de wagen niet meer moet kopen.

P3iMuS
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 30 jan 2014 20:27

Eerste zelf gekochte auto was er eentje van 3000€ in 2010. DIt is andere koek...
Heb de voorbije 3 jaar met bedrijfswagen gereden en was vergeten hoe stressvol dit kan zijn.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 30 jan 2014 23:21

U bent handelaar dus geen consumentenbescherming enkel de voorwaarden bestelbon/factuur algemene voorwaarden zijn van toepassing.

P3iMuS
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 31 jan 2014 14:24

Verkoper belde nu net dat de wagen pas maandag gekeurd zal worden.
De onderdelen zijn ze nu aan het vervangen.

Op de bestelbon staat 3/2 als leverdatum.
Stel nu dat de wagen niet geleverd wordt 3/2 en ik krijg niets in de post van aangetekende brief, hebben wij dan recht op schadevergoeding?
Of kunnen we dan de verkoop annuleren?

Op de bestelbon staat bij de voorwaarden dat de benadeelde partij recht heeft op 10% van het totaalbedrag incl BTW als schadevergoeding.

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 31 jan 2014 14:52

Dan zal u hen eerst in gebreke moeten stellen dat de leveringsdata niet gerespecteerd werd.
Maar levering op 3/2 wegens een vastgesteld gebrek en een keuring op 3/2 met een levering mogelijk een of twee dagen later...
U mag dat als handelaar altijd voor de handelsrechtbank trekken maar ik vrees dat u aan een heel kort eind zal trekken.
Als de garagist kan aantonen dat hij alles in het werk heeft gesteld en de onderdelen net uit een ander land moesten komen.... heel kort eindje.

Heb al meerdere 2de handswagens gekocht ... garage doet steeds nog een laatste grondige keuring. In een geval had noch de garagecontrole noch de technische keuring het defect aangetroffen ( staat niet op de lijst) dus na twee weken wagen terug naar garage ... Hun uitleg DAT hebben we echt niet opgemerkt en kon ook niet zo direct... hersteld op hun kosten en ondertussen een vervangwagen gratis.
Hangt er van af of u later nog goed geholpen wil worden door die firma.. Hebben trouwens voor een wagen die totaalschade was voor alles gezorgd ( opgehaald via verzekering naar hun garage maar voor de rest moesten we niets doen hebben gezorgd dat alle experten van verzekeringen daar konden komen controleren,hebben gezorgd dat opkoper daar auto is kunnen komen halen en hebben dan geld aan ons overgemaakt..alles toch zo'n 14 dagen en dat alles zonder een € stallingsgeld te vragen. Alles bijeen heeft dochter 1,5 jaar gereden met een auto die in totaal prijs verzekering + opkoopwaarde wrak welgeteld € 600 heeft gekost.
Hadden ondertussen wel een andere tweedehandswagen wagen gekocht.

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 31 jan 2014 15:02

Ik zou niet zover gaan als een schadevergoeding, dat is toch een beetje belachelijk he? Annuleer de verkoop dan gewoon in onderling overleg om de reden dat u de wagen op de afgesproken dag nodig had en koop er ergens anders een.

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 31 jan 2014 15:05

Zoals gezegd kan verkoper voor enkele dagen een vervangwagen voorzien.
Trouwens hebt u de nieuwe nummerplaten al?

Benny D
Berichten: 82

#11 , 31 jan 2014 17:04

Zoals gezegd kan verkoper voor enkele dagen een vervangwagen voorzien.
Trouwens hebt u de nieuwe nummerplaten al?

Kan niet ,eerst keuring dan pas platen.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 31 jan 2014 21:34

In eerste vraagstelling staat : mijn vriendin en ik hebben getekend voor een tweedehandswagen ... iets verder ingeschreven voor mijn zelfstandige activiteit in bijberoep dus met mogelijke aftrek via handelsactiviteiten.
Waarom tekent uw vriendin dan mee? ....

P3iMuS
Topic Starter
Berichten: 5

#13 , 03 feb 2014 11:07

In eerste vraagstelling staat : mijn vriendin en ik hebben getekend voor een tweedehandswagen ... iets verder ingeschreven voor mijn zelfstandige activiteit in bijberoep dus met mogelijke aftrek via handelsactiviteiten.
Waarom tekent uw vriendin dan mee? ....
Er staat nergens dat ze meegetekend heeft.
De wagen wordt uiteraard ook privé gebruikt en we bekostigen beide de wagen.
Ik zou niet zover gaan als een schadevergoeding, dat is toch een beetje belachelijk he? Annuleer de verkoop dan gewoon in onderling overleg om de reden dat u de wagen op de afgesproken dag nodig had en koop er ergens anders een.
Dat is inderdaad de beste oplossing denk ik.

Vandaag moet de wagen normaal geleverd worden. Ze zullen er alles aan doen om hem vandaag klaar te krijgen.
Het is 1u30 rijden van bij ons en ik ga eerst de nummerplaten aanvragen + verzekering aangaan voor we de wagen oppikken.
Als blijkt bij de oplevering dat mijn slecht gevoel er nog is dan kunnen we nog annuleren in onderling overleg.

Ik ben momenteel wel niet te voet gelukkig, maar het argument kan ik wel gebruiken.

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 03 feb 2014 15:58

Er staat mijn vriendin en ik hebben een wagen gekocht daaruit kan afgeleid worden dat u beide eigenaar dus beiden getekend hebt... anders heeft uw vriendin niets gekocht.
Om de nummerplaat aan te vragen dient u wel over de gegevens ( papieren van de wagen te beschikken) indien u zou annuleren zal u die papieren gewoon niet krijgen.
Als u zou annuleren dient u daarvoor wel de gebruikelijke procedure de volgen dus aangetekende in gebreke stelling.
Mocht de tegenpartij daar niet mee akkoord gaan zal de bevoegde rechtbank ( beide handelaar) daarover moeten beslissen ... kosten voor de verliezende partij..
Bij niet- kunnen leveren wordt meestal een periode aangegeven waar de klager aangeeft tegen wanneer de wagen zeker moet geleverd worden.
Hou ook rekening met een mogelijke verbrekingsvergoeding.

Terug naar “Archief”