Opvragen telefoongesprekken

Rowin
Topic Starter
Berichten: 37

Opvragen telefoongesprekken

#1 , 30 jan 2014 11:36

Stel, je werkgever neemt alle telefoongesprekken op die met de telefoon op het werk worden gedaan. Je doet met deze telefoon een privégesprek.

Kan je als werkgever de vraag stellen om een kopie van de opname van dat gesprek te krijgen en is de werkgever verplicht om daarop in te gaan? Het gesprek zelf heeft dus niks met het werk te maken en de reden waarvoor ik het zou willen hebben is als bewijs in een strafrechterlijk onderzoek

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 30 jan 2014 12:42

Een privégesprek mag dacht ik niet opgenomen worden zonder toestemming?

Rowin
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 30 jan 2014 13:30

Een privégesprek mag dacht ik niet opgenomen worden zonder toestemming?

Onze werkgever (NMBS) geeft toestemming van de commisie ter bescherming van persoonsgegevens daar wij een veiligheidsfunctie uitoefenen om gesprekken op te nemen . Dit in geval van een ongeval zoals een ontsporing met dodelijke gevolgen. Deze kunnen dan later onderzocht worden bij wie de fout zat. Wij mogen echter ook privegesprekken met de telefoon voeren. Deze worden wel opgenomen maar niet beluisterd zonder een ernstige reden

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 30 jan 2014 15:30

Als uzelf aan dat gesprek heeft deelgenomen mag dit als bewijs aangebracht worden. Het is aan de rechtbank om de toelaatbaarheid ervan te beoordelen.

Mocht om de een of andere reden uw werkgever u de vrijgave ervan weigeren, wel dan kan u steeds de rechter verzoeken om de procureur of onderzoeksrechter met het dossier belast dit gesprek middels een onderzoeksopdracht te laten opvragen. Dan kan uw werkgever niet weigeren.

Rowin
Topic Starter
Berichten: 37

#5 , 30 jan 2014 15:38

Als uzelf aan dat gesprek heeft deelgenomen mag dit als bewijs aangebracht worden. Het is aan de rechtbank om de toelaatbaarheid ervan te beoordelen.

Mocht om de een of andere reden uw werkgever u de vrijgave ervan weigeren, wel dan kan u steeds de rechter verzoeken om de procureur of onderzoeksrechter met het dossier belast dit gesprek middels een onderzoeksopdracht te laten opvragen. Dan kan uw werkgever niet weigeren.

Bedankt voor de informatie. Dit helpt mij een heel eind

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 30 jan 2014 16:12

De onderzoeksrechter kan dit idd laten opvragen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit bewijs door de rechtbank aanvaard kan worden.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 30 jan 2014 16:48

Waarom? De wetgeving betreffende gebruik van dergelijk materiaal omlijnt expliciet welk materiaal niet is toegelaten. De opname van een telefoongesprek waaraan je zelf deelneemt is daar in zijn geheel niet tussen aanwezig. Als het gesprek dan bovendien nog zoals hier is opgenomen in functie van een goedgekeurd proces dat continue en objectief werkt zal het bijzonder moeilijk zijn om gronden van weigering te vinden.

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 30 jan 2014 17:09

Omdat de opnames vanuit een professionele context m.i. niet gelijkgeschakeld kunnen worden met opname van een privégesprek.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 30 jan 2014 17:20

Er is voldoende rechtspraak die stelt dat wanneer een werkgever aan zijn personeel communicatiemiddelen voor werkdoeleinden ter beschikking stelt, deze het gebruik ervan voor privatieve doeleinden binnen het redelijke niet kan en mag verbieden. Gelet op het toegelaten gebruik is de bewijskracht ervan voor beide doeleinden toelaatbaar. Al vaak genoeg meegemaakt dat een team van een onderzoeksrechter hier afstapt om mail en telefoonverkeer van een medewerker op te vragen.

Dat is een mes dat in beide richtingen snijdt, anders is er sprake van onevenwichtig gebruik van wetgeving voor het bepalen van een schuldvraag.

Rowin
Topic Starter
Berichten: 37

#10 , 30 jan 2014 17:23

In ons reglement staat dat het voeren van privégesprekken afgeraden wordt daar deze opgenomen worden maar niet verboden is, als it van enig invloed is

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 30 jan 2014 17:32

Als men het afraadt juist vanwege de opnames, doch het expliciet wel toelaat geeft men duidelijk blijk van het besef van de impact op privacy en de beschikbaarheid van deze gesprekken in het kader van een juridische procedure.

Persoonlijk zou ik het zeker wagen als de opname uw dossier kan helpen. Een neen heb je, een ja kan je krijgen. Indien u middels een advocaat werkt laat u deze best het verzoek inkleden in de bovenvermelde jurisprudentie naar analogie en met het uitreksel van uw arbeidscontract of inwendig reglement erbij.

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 01 feb 2014 00:34

Perfect mogelijk de opgenomen gesprekken kunnen via pdK(mini-onderzoek) maar nog beter via onderzoeksrechter zo wie zo opgevraagd worden.
Niet te lang wachten want de termijn om deze bij te houden is beperkt in tijd. Ik dacht 6 maanden.
Mogelijk kan uzelf gezien u hebt deelgenomen het gesprek al bekomen van uw werkgever ...maar gezien strafprocedure zou ik inzetten op één of twee.

Rowin
Topic Starter
Berichten: 37

#13 , 01 feb 2014 11:30

De termijn is inderdaad 6 maanden. Maar had direct na het gesprek mijn werkgever al gevraagd om dit bestand apart te zetten + de reden waarom en deze heeft dit gedaan.

Vandaag heb ik overigens weer iets anders ontdekt. Naast het telefoongesprek had ik ook een paar afdrukken van reacties die de tegenpartij op een website gedaan heeft naar het parket opgestuurd. De reacties dateren van een jaar geleden en stonden nog op de betreffende site toen ik deze een maand geleden afdrukte.

Nu zijn "toevallig" deze reacties verwijderd nadat het parket ervan op de hoogte is gebracht. Dit schaad uiteraard mijn verdediging. Het was beter als bewijs als deze er nog opstonden.

Is dit een fout van het parket en kan ik dit juridisch in mijn voordeel gebruiken?

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 01 feb 2014 11:48

Ik ben vergeten waar, maar er is toch zo'n site waar je oude gegevens van tinternet, op datum , kan opvragen?

Rowin
Topic Starter
Berichten: 37

#15 , 01 feb 2014 12:05

Ik ben vergeten waar, maar er is toch zo'n site waar je oude gegevens van tinternet, op datum , kan opvragen?
Daar heb ik geen weet van. Dit zou mij inderdaad enorm helpen moest er zo'n site bestaan. Alhoewel ik twijfel of zo'n site ook oude reacties op facebook kan opvragen die verwyderd zijn

Terug naar “Archief”