"Fraude" electriciteit. Wie aansprakelijk?

June
Topic Starter
Berichten: 15

"Fraude" electriciteit. Wie aansprakelijk?

#1 , 29 nov 2013 21:53

Hallo,

Wij huren al 2,5 jaar een handelspand dat gelegen is op de onderste verdieping van een appartementsgebouw.
De kast met de gas en elektriciteit teller staan in een gemeenschappelijke ruimte namelijk in de inkomhal.

Bij het legen van de brievenbus hoorde mijn man gisteren een tikkend geluid uit de kast komen, ging kijken en het bleek van onze teller te komen.
Hij heeft de maatschappij gebeld die onmiddellijk een technieker gestuurd heeft.
Wat blijkt nu, de teller zou gemanipuleerd zijn, (uiteraard niet door ons) waardoor de teller al gedurende de gehele huurperiode terug draait.
Omdat dit fraude is, is de politie erbij gehaald om een pv op te stellen.

In het slechtste geval komt er een gigantisch bedrag (terugwerkende kracht) onze richting uit alsook een boete van eandis en een gerechtelijke vervolging.
Weet er iemand wie er aansprakelijk is indien de tellers in een gemeenschappelijke ruimte staan?

Hopelijk kan iemand ons een beetje wijzer maken want het ziet er niet al te best uit..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 29 nov 2013 21:59

PV zal tegen 'onbekenden' dienen te worden opgesteld.
Waren de loodjes verbroken?
Heeft men een sporenonderzoek gedaan ( vingersporen/DNA)?
Hebt u die jaren al iets betaald?
Wat was de meterstand bij aanvang?
Wat was de meterstand een jaar daarvoor?
Wat is de meterstand nu?

Bent u al gehoord?
Wat is er juist gedaan om te laten terugdraaien?
Waren er nog vreemde kabels die niet naar uw winkel gingen?

June
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 29 nov 2013 22:09

Inderdaad, de zegel was gebroken en daarna terug aangedraaid.
Nee, er is geen sporenonderzoek gedaan (is dit wel nodig voor zoiets?)
We betalen al 2,5 jaar hetzelfde bedrag.
Wij hebben een frituur en de eigenaar had een traiteurszaak in hetzelfde pand, er is dus altijd handel gedreven en er is niet echt een referentie punt.
De maatschappij gaat de jaren van de eigenaar ook nagaan en zien of er daar ergens een verschil is.
Sinds gisteren zou de meter dan "juist" lopen, het verschil is echt dramatisch. Ongeveer maal 5.

We zijn al gehoord, politie heeft een pv opgemaakt met de verklaring van mijn man waar hij uiteraard bevestigd hier niet mee te maken te hebben.
Voor zover ik het begrijp en verstand heb van zo'n kast zou de zegel gebroken zijn en kan je dan ergens een vijsje losdraaien en dan vervolgens een pinnetje naar links of rechts zetten met als gevolg terug draaien of vooruit draaien.
Nee, geen vreemde kabels..

Ik vraag me dan ook gewoon af wanneer een teller zich in een gemeenschappelijke ruimte bevindt de huurder hiervoor verantwoordelijk gesteld kan worden?
Iedereen kan dit gedaan hebben natuurlijk.
Feit blijft wel dat we de elektriciteit ontvangen hebben en er dus voor moeten betalen..
Is de eigenaar verantwoordelijk voor de goede werking van de teller?
Het is toch te gek voor woorden dat iedere huurder zijn teller zou moeten laten controleren voor te zien of deze wel correct werkt?

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 29 nov 2013 22:26

Ik vrees dat de electriciteitsmaatschappiji daar wel op gaat aansturen.

Tenslotte ben je zelf verantwoordelijk voor de meter die je stroom meet.

June
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 29 nov 2013 22:28

Dus in principe zou dan elke huurder zijn tellers moeten laten controleren om te zien of deze wel correct werken?
Dat is toch absurd?
Ik ben me suf aan het zoeken naar wetgevingen maar kan niks vinden.
Iemand die hier meer over weet?

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 29 nov 2013 22:36

Over het bij te betalen bedrag is er niet veel discussie, lijkt mij?

Wat betreft de interesten, boete, en eventuele verdere vervolging, het lijkt mij logisch dat zowel de politie en de energiemaatschappij u als "hoofdverdachte" aanzien, aangezien u de enige bent die er baat bij heeft. Ik vrees dus dat het gebrek aan sporenonderzoek in uw nadeel gaat spelen. Hopen dat de maatschappij een onregelmatigheid terugvind van voor u er introk, anders kan het wel eens slecht aflopen.

June
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 29 nov 2013 22:47

LeenW, ik weet het echt niet, langs de ene kant is het logisch dat wij moeten betalen want we hebben de elektriciteit verbruikt maar langs de andere kant gingen wij er van uit dat de meters correct lopen.. Vooral ook vervelend met kosten die ingebracht moeten worden in de boekhouding, zo zit je met een boekhouding die niet meer klopt..

De maatschappij gelooft wel dat wij het niet gedaan hebben want anders bel je niet naar de maatschappij om naar de meter te komen kijken he.
Als je zoiets bewust doet, laat je de meter niet controleren.

Dit kan idd heel slecht aflopen, het moet nog maar 200 per maand zijn, op 2,5 jaar zit je al aan 6000 euro plus nog een boete van de maatschappij :-(

Ik heb wel een voorbeeld van een rechtzaak gevonden waar stond dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de meterkast.
Vraag is of dit ook geld met een handelspand. Maar huren is huren he eigenlijk..

katwezel
Berichten: 375

#8 , 30 nov 2013 12:03

er is iets wat ik niet kan plaatsen in dit verhaal , reeds 2.5 jaar betaal je blijkbaar hetzelfde bedrag , dit is gebaseerd op het gemiddelde verbruik , echter in zover ik weet gebeurt er een tweejaarlijkse opname van de meterstanden door de net beheerder en tussentijds dien je zelf de meterstanden door te geven , normaal moet dan reeds duidelijk zijn dat er iets niet klopt , of is er gedurende heel de aangegeven periode geen opname geweest ? maar om op de vraag te antwoorden , de klant ( u dus ) heeft een verbintenis met de leverancier ( dus niet uw huisbaas ) u zult dus verantwoordelijk gesteld worden

LeenW
Berichten: 12825

#9 , 30 nov 2013 12:22

LeenW, ik weet het echt niet, langs de ene kant is het logisch dat wij moeten betalen want we hebben de elektriciteit verbruikt maar langs de andere kant gingen wij er van uit dat de meters correct lopen.. Vooral ook vervelend met kosten die ingebracht moeten worden in de boekhouding, zo zit je met een boekhouding die niet meer klopt..
Ik denk dat een boekhouding die niet klopt het minste van uw zorg is..

Ik zou precies niet moeilijk doen over het verschuldigde bedrag, dan geeft toch een goede indruk tov uw leverancier

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 nov 2013 13:05

Over het bij te betalen bedrag is er niet veel discussie, lijkt mij?
Dit lijkt me anders wel de grootste bron van discussie. Hoe gaat men hier een bedrag op plakken als er geen correcte meterstanden zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 nov 2013 13:13

Over het bij te betalen bedrag is er niet veel discussie, lijkt mij?
Dit lijkt me anders wel de grootste bron van discussie. Hoe gaat men hier een bedrag op plakken als er geen correcte meterstanden zijn?
Dit is niet zo moeilijk hoor, men kijk één of drie maanden dit na en men ziet het verschil, ook kan de maatschappijen via hun meters in de hoofd cabine zien welk verschil er is tussen de aangerekende verbruik en het werkelijk gebruik van al die klanten die er op aangesloten zijn, en dit is zeer nauwkeurig, het verschil is dan het verbruik van de fraudeur.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 30 nov 2013 14:18

Daarom zijn er de slimme meters die door de EU verplicht worden.
Ik heb al zo'n exemplaar in mijn kelder staan, zowel voor Electro als voor gas. Om het kwartier wordt de meterstand via de elektriciteitskabel of via GSM doorgestuurd naar de centrale. Standen moeten niet meer worden opgenomen, noch doorgegeven. Men kan ook onmiddellijk zien of er iets misloopt (fraude of zeer hoog verbruik) Men kan onmiddellijk ook vaststellen dat er ergens een canabisplantage is, want het totale verbruik van een wijk wordt permanent vergeleken met het verbruik van in de hoogspanningscabine van de wijk. Is er meer verbruik van hoogspanning dan van alle particulieren samen, is er ergens een illegale aftapping.
Wij kregen hem gratis, want het is nog een proefproject. Later zullen de meters betalend worden (en wellicht ook verplicht)

CityBird
Berichten: 792

#13 , 30 nov 2013 20:34

Ook kan de maatschappijen via hun meters in de hoofd cabine zien welk verschil er is tussen de aangerekende verbruik en het werkelijk gebruik van al die klanten die er op aangesloten zijn, en dit is zeer nauwkeurig, het verschil is dan het verbruik van de fraudeur.
Dit is geen optie voor de netbeheerder, omdat er:
- meerdere simultane fraudeurs kunnen zijn. (Wie fraudeert wat?)
- administratieve fouten voorkomen. (Er zijn mensen waarvan hun rekening gebaseerd is op de tellerstanden van de buren. Dit gebeurt dikwijls in appartementen door verkeerde telleropgave).
- aardlekken en andere verliezen zijn.
- meetfouten optreden.
Dit lijkt me anders wel de grootste bron van discussie. Hoe gaat men hier een bedrag op plakken als er geen correcte meterstanden zijn?
Dit is inderdaad het probleem. Of dit juridisch waarde heeft weet ik niet, maar de TS kan een eenvoudige berekening doen door het vermogen (kW) van al zijn/haar verbruikers in kaart te brengen en dit te vermenigvuldigen met de geschatte duur dat deze draaien (kWh). Dit is niet erg nauwkeurig maar je kan hier wel uit afleiden of de navordering niet met de haren is getrokken.

Deze methode kan je ook toepassen om aan te tonen dat je ter goeder trouw was. Als je beschikt over de afrekeningen van de vorige huurder weet je of zijn/haar verbruik enigzins kon overeenstemmen met de bijbehorende facturen en kan je min of meer aantonen dat deze "fraudetoestand" reeds bestond. Dit kan natuurlijk ook precies het tegenovergestelde aantonen.

chantika
Berichten: 961

#14 , 30 nov 2013 21:17

Als de teller 2,5 jaar aan het terug draaien is zal het niet zo moeilijk zijn om het verbruik te kennen. De beginstand is gekend (opgegeven bij afsluiten overeenkomst). Hoeveel is hij teruggedraaid? Zoveel is het verbruik.

CityBird
Berichten: 792

#15 , 30 nov 2013 21:32

Hoeveel is hij teruggedraaid?
Is dat dan niet de hamvraag?

Terug naar “Archief”