Gsm afgepakt door directie, heb de schoolreglement NIET..

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

Gsm afgepakt door directie, heb de schoolreglement NIET..

#1 , 28 nov 2013 17:39

Hooi, dit gebeurde bij mij vandaag
Mijn gsm werd afgepakt voor onschuldige redenen! wou deze niet afgeven maar uiteindelijk heb ik dit wel gedaan.
deze zou volgens het schoolreglement voor 1week afgepakt worden (1emaal) maar doordat ik deze eerst niet wou geven werd dit verlengd naar 1maand
Heb de schoolreglement in het begin van schooljaar niet ondertekend maar ben wel gewoon ingeschreven in de school
enige kans om mijn gsm terug te krijgen met slimme manier??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 nov 2013 17:48

Bent u meerderjarig?

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 28 nov 2013 17:59

Bent u meerderjarig?
neen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 28 nov 2013 19:31

Eens lezen:
Hebben uw ouders het reglement getekend?

http://ond.vvkso-ict.com/vvksosites/UPL ... 11-009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/ ... 090570.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

#5 , 28 nov 2013 21:05

Eens lezen:
Hebben uw ouders het reglement getekend?

http://ond.vvkso-ict.com/vvksosites/UPL ... 11-009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/ ... 090570.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
neen niemand heeft getekend, ik ben later ingeschreven doordat zijn ze het te vergeten vragen

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 28 nov 2013 21:09

Dan is er een probleem voor de school.
Hangt dan wel een beetje af welk net.
Gemeenschapsonderwijs of provinciaal of gemeentelijk strikte regels.
Vrij onderwijs .... iets minder strikt.

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

#7 , 28 nov 2013 22:24

Dan is er een probleem voor de school.
Hangt dan wel een beetje af welk net.
Gemeenschapsonderwijs of provinciaal of gemeentelijk strikte regels.
Vrij onderwijs .... iets minder strikt.
vrije onderwijs 4de middelbaar, zodus als ik mijn gsm de volgende keer niet meer afgeef heb ik geen problemen?

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 28 nov 2013 23:34

Een school heeft het recht niet om uw gsm voor zo'n periode in beslag te nemen, dus u kunt zeker weigeren. Wat niet wegneemt dat ze u op een andere manier kunnen straffen.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 28 nov 2013 23:47

Niet opvolgen van schoolreglement.==> maar niet getekend door uw ouders.(zegt u)
Volgende stap ofwel tekenen uw ouders ofwel stelt de school een verslag op.
Brief naar de ouders.
Als u echter niet luistert naar uw leerkrachten directie dan kunnen die wel maatregelen treffen, ook al hebt u het reglement niet getekend.
Het duurt alleen mogelijk wat langer.

Beslag op bepaalde voorwerpen in een school kan wel maar alleen door die diensten die bevoegd zijn om een beslag te leggen op voorwerpen.
Dus bij weigering kunnen ze die dienst inschakelen en die kunnen dan al naargelang de feiten handelend optreden.

snellemichiel
Berichten: 193

#10 , 29 nov 2013 00:28

Heel simpel een school mag een gsm niet AFPAKKEN van iemand.
Doordat u uiteindelijk wel akkoord bent gegaan met hem AF te STAAN is daar geen probleem, aangezien u toch akkoord bent gegaan toen.

Hierbij kan een leerkracht het goed in 'bewaring' nemen die de les(orde) stoort, met toestemming van de eigenaar.
Van iemand nemen en bijhouden mag dus niet! Dan spreken we van in beslag name of diefstal, en in beslag name mag enkel gedaan worden door personen met politionele bevoegdheden!

Het bewaren("afnemen") van een gsm buiten de normale schooluren is een buiten proportie ordemaatregel! Leerkrachten/school hebben het recht niet om buiten de schooluren uw gsm 'in bewaring' te nemen als straf. Op dat moment wordt het eigenlijk diefstal, ze ontvreemden uw lichamelijk goed(gsm).

Of het slim is om bij de politie een klacht neer te leggen is natuurlijk iets anders als u uw middelbare school nog daar wilt doorbrengen lijkt mij ...
Uw ouders op gesprek laten gaan lost vaak al veel op, en misschien wel een alternatieve straf...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 nov 2013 09:08

enige kans om mijn gsm terug te krijgen met slimme manier??
Als u met "slim" bedoelt: "Op een manier dat ik nog op een fatsoenlijke manier les kan blijven volgen daar." dan zou ik aanraden om dit "in der minne" te proberen regelen: vraag een gesprek met de directie. Zeg dat je inziet dat uw GSM gebruiken in de les niet door de beugel kan, maar meld dat je de maatregel buiten proportie vind. Vraag of ze deze willen herleiden naar 1 week. Met wat geluk staan ze je dit toe.

Als ze het niet toestaan heb je de keuze: je GSM een maandje missen, of proberen je "rechten" te verdedigen en zo de sfeer zodanig verzieken dat het je "carriëre" knap moeilijk maakt in de school. Bij dit laatste kan men je hier misschien wel helpen (je rechten verdedigen), maar of dit de "slimme" oplossing is, is wat anders. In het leven moet je soms leren een beetje van je "rechten" in te leveren, om er zelf beter uit te komen. (Als echt iedereen constant op zijn rechten zou staan, zouden er weinig buren nog in vrede met elkaar leven, vrees ik. Als werknemer wordt mij soms ook een beetje "onrecht" aangedaan waarvoor in naar de vakbond zou kunnen lopen, maar mijn werkgever staat me ook zaken toe die een andere werkgever niet zou toestaan... Geven en nemen, you know...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 29 nov 2013 11:15

Toen ik begin vorig decennium op de middelbare school zat mochten we volgens het schoolreglement geen gsm bij hebben. Op een bepaald moment werd er een toestel in beslag genomen en zijn de ouders van de leerling in kwestie naar hun advocaat gestapt. De directie heeft toen héél snel moeten inbinden. Vanaf dan waren inbeslagnames door leerkrachten ten strengste verboden. Leerlingen mochten alleen hun gsm nog vrijwillig afstaan (tot het einde van de lesdag).

Als je ouders de directie er op wijzen dat wat ze doen illegaal is en ze hierdoor in de problemen kunnen raken zullen ze waarschijnlijk wel bijdraaien.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 nov 2013 11:26

Als mijn kind op school gestraft wordt of zijn GSM moet afgeven omdat hij ermee bezig was tijdens de les, is dit zijn eigen schuld en ga ik de leerkrachten / directie hier niet op aanspreken. Hij zal zijn GSM wel weer terug krijgen op het einde van de week / maand / en hij zal zijn lesje geleerd hebben. Waar is de tijd dat klein mannen thuis nog een draai rond hun oren bij kregen als ze zich misdraagden op school en daar gestraf werden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 29 nov 2013 11:33

De samenleving juridiseert nu eenmaal en dat geldt ook voor de scholen. Vroeger was de beslissing van de klassenraad wet, nu moet die uitvoerig gemotiveerd zijn omdat steeds meer ouders beroep aantekenen.
Je kan daar voor of tegen zijn, maar dat verandert niks aan de realiteit.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Archief”