De in dit artikel beschreven periode is niet gerespecteerd geweest. De berichtgeving daaromtrent is pas vorig jaar (zes jaar na dato) gebeurd. Neem het mij niet kwalijk als u toch dit niet bedoelde, maar ik wou het zekere voor het onzekere nemen met het gebrekkig medium dat het geschreven woord soms kan zijn. Als u wel degelijk die van vorig jaar bedoelde, kan ik u enkel maar gelijk geven. Tot mijn spijt moet ik toegeven dat trots en verontwaardiging daarbij inderdaad slechte raadgevers zijn geweest... Maar nu ik dit terug eens bekeken heb, vrees ik dat dit hoofdzakelijk slaat op het gegeven van niet teruggegeven materialen. Ik heb destijds de boeken terugbezorgd maar ben dus achterwege gebleven met het betalen van de boete. Als ik het in dit licht bekijk, staat er niets van het innen van boetes in het reglement en kan ik me er dus als dusdanig niet echt op beroepen. Bedankt voor de bezorgdheid, maar zoals u waarschijnlijk al zal vermoed hebben was er inderdaad wat bijgekomen. Raar maar waar en als ik het goed begrepen heb, enkel maar de bijkomende kosten van het inschakelen van een deurwaarder (boete + uitvoeringskosten + einde inningsrecht).Artikel 8
Na 4 en 18 dagen overschrijding van de uitleentermijn worden administratieve kosten aangerekend voor een 1ste en een 2de herinneringsbrief à rato van € 0,75 per brief. 32 dagen na het verstrijken van de uitleentermijn, wordt een aangetekende brief verstuurd. De kosten van deze aangetekende zending worden van de lener teruggevorderd.
Zoals ik reeds heb vermeld ben ik pas de reglementering er op gaan naslaan nadat ik die aanmaning in de loop van vorig jaar kreeg. Het was evengoed mogelijk geweest dat de bibliotheekmedewerkers waar ik goed mee overeenkwam, enkele zaken door de vingers zouden gezien hebben, maar als ik het goed begrepen heb was ik wel degelijk in mijn recht. Ik begrijp evenwel dat ik gevaarlijk spel heb gespeeld, maar over de zaken die u aanhaalt heb ik niets kunnen terugvinden in mijn lokaal bibliotheeksreglement, buiten de uiteindelijke inschakeling van de juridische dienst weliswaar. Alhoewel het wel begrijpelijk is, spreken we hier nu wel van zes jaar ipv zes maanden. Ik weet niet of men zich hier kan beroepen op verjaring, maar u zal wel de verbazing kunnen begrijpen die ik had bij het verkrijgen van die aanmaningen zes jaar na dato.Artikel 6
Wie de geleende materialen te laat terugbrengt, betaalt een retributie, zoals vastgelegd in het retributiereglement. Ook de kosten voor het verzenden van de herinneringsbrieven vallen ten laste van de gebruiker. Bij een openstaande rekening hoger dan € 25,00 wordt de lenerskaart geblokkeerd. Men kan geen materialen meer uitlenen, tenzij men de openstaande rekening betaalt.
Code: Selecteer alles
http://www.willebroek.be/_uploads/downloads/Dienstreglement_Bib_Willebroek.pdf
http://www.willebroek.be/_uploads/downloads/Retributiereglement_Bib_Willebroek.pdf
Voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat, was dat niet het geval. Maar ik heb mijn betoog wat dat betreft enigszins moeten herzien, want bij nader inzien kon ik niet direct iets vinden dat specifiek ging over de te volgen procedure wat deze situatie betreft. U hebt gelijk, ik heb niets ondernomen, legaal gezien zal het wellicht weinig zoden aan de dijk gebracht hebben maar ik heb mij al die tijd hoofdzakelijk laten leiden door trots en verontwaardiging. Bij mijn weten is het bij die boete gebleven, interesten zijn waarschijnlijk achterwege gebleven aangezien ik het ontleend materiaal destijds heb teruggebracht.U hebt zelf gedurende al die jaren geen enkele actie ondernomen noch tegen het blijkbaar foutief interpreteren noch door het beëindigen. Als u binnen de 5 jaar wel een aanmaning hebt gekregen ... dan hebben ze wel een punt.
Inderdaad, daar komt het op neer. Ah zo, van die verjaringstermijn van 10 jaar was ik niet op de hoogte.Uw argumenten zijn :
Foute interpretatie van reglement door bibliomedewerkers.
Het gedurende 6 jaar ( dat hoop ik toch) sturen van geen enkele aanmaning naar uw adres om het aanvankelijk bedrag ( eventueel met interest) te betalen.
Bij mijn weten is de wettelijke verjaringstermijn 10 jaar.
Onterecht, dat spreekt voor zich!Die 74 euro is een koopje voor een deurwaarder + boete. Ik heb ooit (onterecht weliswaar) een factuur van 114 euro puur voor de deurwaarder gekregen.
Wel geloof het of niet, maar toen ik er voor de eerste keer achter ging zoeken, zijnde vorig jaar, heb ik enkel maar de reglementen van die periode teruggevonden. Een recentere, eventueel aangepaste versie was toen zelfs niet terug te vinden. Gemeentelijke bureaucratie op z'n best!En was het reglement van de bib zeven jaar geleden wel hetzelfde als nu?