Probleem betaling klant

strtdrgn
Topic Starter
Berichten: 10

Probleem betaling klant

#1 , 25 sep 2013 09:46

Hallo,

Ik werk als chauffeur en moet dus bij particulieren goederen leveren. In bepaalde gevallen moet nog een restsaldo worden voldaan. Nu had ik maandag een klant met 7 artikels, waar voor elk artikel nog een bepaald bedrag moest worden betaald. Ik heb mij misrekend en heb daardoor 450€ te weinig aangerekend en dus ook ontvangen. Gisteren heb ik na veel moeite telefonisch contact gehad met de klant, de situatie uitgelegd en aangezien de klant een artikel verkeerd besteld had, moest deze toch terug naar de winkel om opnieuw te bestellen. Aan de telefoon had ik afgesproken dat ze het nog te betalen bedrag van 450€ in de winkel mocht betalen, waar de klant mee akkoord ging. De klant is gisteren nog naar de winkel gegaan, maar beweerde echter het volledige bedrag te hebben betaald. Nu heb ik met mijn baas afgesproken dat ik het nieuwe artikel zelf opnieuw kan gaan leveren.
Nu is de vraag of ik op een bepaalde manier druk kan uitoefenen om het bedrag toch nog in ontvangst te kunnen nemen. Zoals bvb zeggen dat ik de politie bel omdat dit om diefstal gaat?
Wat wel in mijn nadeel speelt is dat ik op alle leveringscontracten heb geschreven dat het bedrag voldaan is in cash, maar dit heb ik eigenlijk uit gewoonte gedaan. Wat ik ook nog wel gedaan had, was het bedrag dat ik uitgerekend had op 1 van de contracten geschreven, maar dus met 450€ tekort.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 25 sep 2013 14:09

Het lijkt mij een fout van u, om dan de klant van diefstal te gaan beschuldigen vind ik nogal laf. Dat u zwart op wit hebt geschreven dat het bedrag voldaan is, speelt uiteraard in uw nadeel. Wat vind uw baas van al dit?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2013 15:04

Het lijkt mij een fout van u, om dan de klant van diefstal te gaan beschuldigen vind ik nogal laf.
Als u de moraalridder wil uithangen, zou ik u willen aanraden om heel het relaas eens eerst opnieuw te lezen. TS heeft een fout gemaakt, spreekt de klant hierover aan die akkoord gaat, maar als puntje bij paaltje komt toch zijn kar keert. Moreel gezien heeft de TS gelijk in deze zaak. Hij heeft echter juridisch gezien een huizenhoog probleem om dit bewezen te krijgen.

Is er cash betaald of met bancontact?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 25 sep 2013 16:35

Wat wel in mijn nadeel speelt is dat ik op alle leveringscontracten heb geschreven dat het bedrag voldaan is in cash, maar dit heb ik eigenlijk uit gewoonte gedaan. Wat ik ook nog wel gedaan had, was het bedrag dat ik uitgerekend had op 1 van de contracten geschreven, maar dus met 450€ tekort.
Rekenfouten zijn géén reden om als klant te weigeren om het saldo te voldoen. Vergelijk het met een offerte die zegt x€+BTW waarbij op de factuur een BTW-rekenfout gemaakt werd. Probleem is dat je moet kunnen aantonen dat je 450€ te weinig ontvangen hebt. Je enige "hoop" lijkt mij dat de klant alsnog dat kontrakt waarop je je optelling gemaakt hebt wil bovenhalen om alsnog te krijgen waar je recht op hebt.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2013 20:58

Andere oplossing misschien. De klant heeft al een keertje aan telefoon toegegeven wat er gebeurd is. Dit gesprek proberen te herhalen en opnemen.

strtdrgn
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 25 sep 2013 21:23

Het lijkt mij een fout van u, om dan de klant van diefstal te gaan beschuldigen vind ik nogal laf.
Als u de moraalridder wil uithangen, zou ik u willen aanraden om heel het relaas eens eerst opnieuw te lezen. TS heeft een fout gemaakt, spreekt de klant hierover aan die akkoord gaat, maar als puntje bij paaltje komt toch zijn kar keert. Moreel gezien heeft de TS gelijk in deze zaak. Hij heeft echter juridisch gezien een huizenhoog probleem om dit bewezen te krijgen.

Is er cash betaald of met bancontact?

Er is spijtig genoeg cash betaald

strtdrgn
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 25 sep 2013 21:28

Wat wel in mijn nadeel speelt is dat ik op alle leveringscontracten heb geschreven dat het bedrag voldaan is in cash, maar dit heb ik eigenlijk uit gewoonte gedaan. Wat ik ook nog wel gedaan had, was het bedrag dat ik uitgerekend had op 1 van de contracten geschreven, maar dus met 450€ tekort.
Rekenfouten zijn géén reden om als klant te weigeren om het saldo te voldoen. Vergelijk het met een offerte die zegt x€+BTW waarbij op de factuur een BTW-rekenfout gemaakt werd. Probleem is dat je moet kunnen aantonen dat je 450€ te weinig ontvangen hebt. Je enige "hoop" lijkt mij dat de klant alsnog dat kontrakt waarop je je optelling gemaakt hebt wil bovenhalen om alsnog te krijgen waar je recht op hebt.

Ik heb afgesproken met mijn baas het volgende artikel zelf opnieuw te mogen leveren. Ik krijg dan de kopijen van de getekende contracten mee. Ik heb ook al gedacht de klant uit zijn tent proberen te lokken met hem te vragen of hij bij de vorige levering het bedrag van 700€ heeft betaald en dit op te nemen met mijn gsm. Het te betalen bedrag was 1150€. Maar ik weet niet of dit wettelijk is?

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 25 sep 2013 21:47

Eenzijdig opnemen is toegelaten.

Terug naar “Archief”