ontoerekeningsvatbaar verklaren

ann321
Topic Starter

ontoerekeningsvatbaar verklaren

#1 , 20 sep 2013 08:47

Hallo,

ik heb een probleem/vermoeden en zoek een oplossing
misschien kan ik hier de antwoorden vinden die ik zoek

situatie

mijn moeder en vader zijn gescheiden
ik heb nog broers en zussen
onze moeder is nu 80 en is onlangs moeten verhuizen naar een home
gezien zij aan het dementeren is ...

nu zijn enkele broers en onze vader bezig met moeder mee te lokken naar de notaris
om het huis te verkopen aan hun , zodat wij overige zussen en broers naast de boot vallen

ons idee is om het huis te verhuren om zo de kosten van de home te betalen voor ons moeder
maar anderen willen (als zo vaak) geld ontvangen

nu kan het huis enkel verkocht worden als mijn moeder tekent , zij wil dit niet, maar gezien zij dementerende is
proberen ze haar nu mee te lokken naar de notaris met een heel verhaal

op welke manier kunnen wij dit stoppen ? kan ik alleen of met 2 zussen mijn moeder ontoerekeningsvatbaar laten verklaren en dient dit voor een rechtbank te gebeuren of kan een dokter dit ook ? en dienen dan alle kinderen voor alle beslissingen te worden geraadpleegt (zou de eerlijkste manier zijn)
momenteel heeft zij als diagnose dementie 4 , en gaat snel achteruit , ze kan zelfs geen uur meer lezen of dergelijke en slappt nu terug met popjes in haar bed

weet iemand hier raad mee
of heeft iemand hier ervaring mee

alvast bedankt
met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 20 sep 2013 09:57

Een notaris zal niet aanvaarden (zou niet mogen aanvaarden) dat uw moeder in die toestand een akte of gelijk welk document ondertekent.

Het lijkt me raadzaam om inderdaad een bewindvoerder te laten aanstellen die dergelijke zaken voor uw moeder regelt.
Je kan hiervoor een verzoekschrift indienen bij de vrederechter.
Je kan zelf een bewindvoerder voorstellen (bvb familielid) ofwel stelt de vrederechter een bewindvoerder aan (advocaat).

Let wel op: als er een bewindvoerder is aangesteld is het niet meer mogelijk iets te doen zonder het akkoord van de rechter, wees hiervan wel bewust.

ann321
Topic Starter

#3 , 20 sep 2013 10:29

ja maar een notaris zal dit niet altijd kunnen zien ...

dit gaat dan enkel via het vredegerecht , en is niet mogelijk via een gerechtspsychiater of dergelijke ?
mijn voorstel zou simpel zijn als bewindvoerder , alle kinderen , dan moeten we maar proberen overeen te komen , is het eerlijkste

alvast bedankt voor je antwoord , ik zal alvast eens contact opnemen met het vredegerecht om te zien hoe dit in zen werk gaat ...

Reclame

KimSe

#4 , 20 sep 2013 10:49

Er kan maar één bewindvoerder worden aangesteld.

Er moet een verzoekschrift worden ingediend, samen met attest van een dokter.
Vrederechter komt dan langs om de toestand van de persoon in kwestie na te gaan en dan volgt zijn beslissing.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2013 23:32

Eens lezen:
http://www.fovig.be/fov/documenten/VOOR ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kbs-frb.be/uploadedfiles/201 ... b_3108.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#6 , 23 sep 2013 08:05

“Art.488bis A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden, als hem nog geen wettelijke vertegenwoordiger werd toegevoegd. B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats...§ 5. Het verzoek tot aanwijzing van een voorlopige bewindvoerder vermeldt, op straffe van nietigheid :...§ 6. Op straffe van niet-ontvankelijkheid wordt, behoudens in spoedeisende gevallen, een omstandige geneeskundige verklaring bij het verzoekschrift gevoegd, die ten hoogste vijftien dagen oud is, en de gezondheidstoestand van de te beschermen persoon beschrijft...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘onze moeder is nu 80 en is onlangs moeten verhuizen naar een home gezien zij aan het dementeren is’

Vraag de aanstelling van een voorlopig bewindvoerder overeenkomstig voornoemde bepalingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 23 sep 2013 09:38

Los daarvan is er nog de regelgeving van het reservataire gedeelte van de erfenis. Over dit deel kan de erflater niet vrij beschikken.
- Als er 1 kind is, bedraagt het reservatair deel de helft van de nalatenschap.
- Als er 2 kinderen zijn, bedraagt het reservatair erfdeel van elk kind één/derde van de nalatenschap.
- Wanneer er 3 kinderen of meer zijn, kan de erflater slechts over één/vierde van zijn nalatenschap vrij beschikken.

Eenmaal de woning wordt verkocht, moet het geld natuurlijk ergens terechtkomen. Ik vermoed dat de betaling niet cash zal gebeuren, maar ergens op een bankrekening.

Wanneer een van de kinderen zichzelf de verkoopprijs toe-eigent, bestaat het vermoeden dat deze schenking een voorschot van erfenis is. Wordt door deze "gift" het reservataire gedeelte aangetast, dan moet er inkorting plaatsvinden. De "schenking" wordt dan als het ware teruggebracht tot het reservataire gedeelte.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Archief”