Vorige week ontving ik een herinnering tot betalen van een vergeten factuur. Die herinnering was terecht. Het betrof kosten voor gezinshulpvoor juni 2013. De herinnering kwam het plaatselijk OCMW. Ik heb het verschuldigde bedrag per kerende vereffend. Alles weer in orde.
Waar ik minder gelukkig mee ben is het feit dat er bij de eerste herinnering al direct 5 euro administratiekosten aangerekend werden. Het was de eerste keer dat ik een factuur vergeten was. Ik heb het verschuldigde bedrag inclusief de administratiekosten betaald. Toch stel ik mij de vraag of er bij een eerste herinnering zo maar administratiekosten aangerekend kunnen worden. Op sommige sites lees ik dat dit kan wanneer dit in de algemene koopvoorwaarden wordt vermeld. De overschrijving die ik maandelijks van het OCMW ontvang, is aan de ommezijde blanco (dus geen algemene voorwaarden). Ik weet niet waar ik verder de algemene voorwaarden kan vinden.
Kan een OCMW als verstrekker van gezinshulp beschouwd worden als handelaar? Zo ja, heeft het in dezen dan de geldende regelgeving toegepast? Zo neen, heeft een OCMW voor de aanmaning van openstaande schulden specifieke bevoegdheden?
Ik heb het OCMW gevraagd naar de juridische grond van die administratiekosten. Maar het is nog te vroeg om nu al een antwoord te hebben. Voor de duidelijkheid: het gaat niet om een betwisting; ik zou alleen graag de toepasselijke regelgeving in dezen kennen.