geurhinder door gracht aan de straat

steinway
Topic Starter
Berichten: 1

geurhinder door gracht aan de straat

#1 , 05 aug 2013 10:57

Beste,

sinds enkele maanden wonen wij in Bonheiden. Een prachtige, groene gemeente. De overstap van het drukke Berchem naar hier heeft ons alleen maar gelukkiger gemaakt. Er is rust, ruimte, zowel binnen als buiten en we hebben aan alle kanten geweldig lieve buren. Maar er moet natuurlijk ook een 'maar' zijn. De beek aan onze straat staat de hele tijd vol met rioolwater waardoor we dagelijks in onze tuin worden geconfronteerd met een vreselijke, penetrante geur.Wat is onze situatie? Om te beginnen liggen wij met ons huis het dichtst bij de straat. De anderen huizen staan verder dan het onze van de straatkant. Een kilometer lang is de beek ingebuisd en vanaf ons perceel komt ze dan open te liggen. De gracht loopt ook niet af waardoor ze eigenlijk een open verzinkput is. De gemeente erkent dat er een probleem is. Dat de gracht ook niet afloopt. Maar ziet niet meteen een oplossing.Ik wil nu echt stappen ondernemen. En vraag me dan ook af of het zin heeft om eventuele gerechtelijk
e stappen te ondernemen.Ik zou eigenlijk moeten pleiten voor een riolering. Want die is er natuurlijk niet. We moeten wel betalen per kilo als het over ons huisafval gaat. Maar ons afvalwater loopt gewoon de grond in. Maar omdat riolering hier echt een meerjarenplan is wil ik eigenlijk op kortere termijn de beek ingebuisd zien. Hoe ziet u mijn kansen?

Met vriendelijke groeten,Vincent Verelst

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 05 aug 2013 11:00

U kan trachten op basis van artikel 544 BW (burenhinder) de gemeente voor de rechtbank te dagen om de gracht met hoogdringendheid in te buizen. De rechter vragen om ter plaatse te komen ruiken bijvoorbeeld kan al veel helpen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 aug 2013 11:45

Rechter zal dan wel moeten komen als het zeer warm is. In de herfst of winter zal hij niets meer rieken. :(
Heb jij dan een septische put of verliesput? Uw rioolwater loopt toch niet vrijelijk in die gracht? .

Samen met uw waterfactuur betaal je toch ook voor de waterzuivering en riolering. Mogelijks eens polsen bij de gemeente of ze u deze taksen niet terugbetalen.

Reclame

patjebrussel
Berichten: 627

#4 , 05 aug 2013 12:36

Beste,

sinds enkele maanden wonen wij in Bonheiden. Een prachtige, groene gemeente. De overstap van het drukke Berchem naar hier heeft ons alleen maar gelukkiger gemaakt. Er is rust, ruimte, zowel binnen als buiten en we hebben aan alle kanten geweldig lieve buren. Maar er moet natuurlijk ook een 'maar' zijn. De beek aan onze straat staat de hele tijd vol met rioolwater waardoor we dagelijks in onze tuin worden geconfronteerd met een vreselijke, penetrante geur.Wat is onze situatie? Om te beginnen liggen wij met ons huis het dichtst bij de straat. De anderen huizen staan verder dan het onze van de straatkant. Een kilometer lang is de beek ingebuisd en vanaf ons perceel komt ze dan open te liggen. De gracht loopt ook niet af waardoor ze eigenlijk een open verzinkput is. De gemeente erkent dat er een probleem is. Dat de gracht ook niet afloopt. Maar ziet niet meteen een oplossing.Ik wil nu echt stappen ondernemen. En vraag me dan ook af of het zin heeft om eventuele gerechtelijk
e stappen te ondernemen.Ik zou eigenlijk moeten pleiten voor een riolering. Want die is er natuurlijk niet. We moeten wel betalen per kilo als het over ons huisafval gaat. Maar ons afvalwater loopt gewoon de grond in. Maar omdat riolering hier echt een meerjarenplan is wil ik eigenlijk op kortere termijn de beek ingebuisd zien. Hoe ziet u mijn kansen?

Met vriendelijke groeten,Vincent Verelst
De kans op slagen is zeker geen rechtszaak. Daar maak je iedereen maar zenuwachtig mee, en duurt ook jaren. En daar ga je toch te horen krijgen dat er een riolering komt en maar geduld moet hebben. De gemeente heeft tijd.
Doe zelf een voorstel, stel ook voor om deels mee te betalen. Ga naar de schepen/burgemeester met je plan. Stel je open op. En dat kan meer succes hebben denk ik, uit ervaringen van een vroegere job bij een gemeente,....
Maak foto's, maak een plannetje, doe een kostenraming. Zeg ook waarom (geurhinder, ratten misschien, etc...)

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 05 aug 2013 12:38

Vredegerecht duurt geen jaren, en je kan een dwangsom vragen om de uitvoering te bespoedigen.

Natuurlijk is het wel beter om dit buiten de rechtbank te regelen, maar je kan dit gerust als stok achter de deur gebruiken.

patjebrussel
Berichten: 627

#6 , 05 aug 2013 12:51

Vredegerecht duurt geen jaren, en je kan een dwangsom vragen om de uitvoering te bespoedigen.

Natuurlijk is het wel beter om dit buiten de rechtbank te regelen, maar je kan dit gerust als stok achter de deur gebruiken.
Onzin wat je vertelt, je bent met de overheid bezig. Die hebben ook een advocaat, en vaak een erg goede. En hebben meerdere stokken.
Uit ERVARING weet ik dat gerechtelijke stappen tov een gemeente weinig zal uithalen binnen een korte termijn. Ze houden daar niet zo van dat ze hun tijd moeten verdoen aan rechtszaken. En bovendien zal de OP de komende jaren nog een vraag hebben. Bijv. bouwvergunning, en wees er maar zeker van dat ze alles op de letter en mm. zullen nagaan als je hen al hebt lastig gevallen,...
nadenken moet je doen in zulke zaken,....nadenken !

Je gemoedelijk opstellen daarentegen verzet bergen. Paar buizen inleggen door de gemeente kost hen niets.

Vraag ook niet te veel, vraag wat haalbaar is.

Timdr
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mei 2017 21:55

Beste, we zitten met een gelijkaardig probleem ,ook in Bonheiden. Wat hebt u ondertussen kunnen ondernemen?
Mvg
Tim

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 24 mei 2017 09:36

Hoe ziet u mijn kansen?
Ts ziet die waarschijnlijk niet;
Laatst actief:30 jan 2014 23:37
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 29 mei 2017 13:14

Hoe zit het met het rioleringsplan van de gemeente Bonheiden?
Uiteraard als iedereen zowel sanitair als beerputten / septische put loost in gracht ......

Terug naar “Andere”