aanvraag dubbele nationaliteit

tmor
Topic Starter
Berichten: 3

aanvraag dubbele nationaliteit

#1 , 30 jul 2013 04:09

Beste,
Op welke manier vraag ik best een dubbele nationaliteit aan ?
Mijn vader (geboren in Portugal in 1955) besliste voor mijn geboorte, 36 jaar geleden om de Belgische nationaliteit aan te vragen omdat hij sedert zijn 10de levensjaar al in Belgie woont.
We hebben een grote band met Portugal en gaan er ook meerdere keren jaarlijks naar toe (vakantie en familiebezoek)
Zelf spreek ik vloeiend Portugees en heb ik ook 2 Portugese achternamen.
Nu wil ik zelf komende jaren een huis of apartement aankopen in Portugal.
In Portugal moet je ofwel een fiscaal nummer (contribuintenr.) of een Portugese nationaliteit hebben om iets aan te kopen of een rekening te openen.
Ik heb al contact gehad met de ambassade van Belgie in Portugal (Lissabon) en met de Portugese ambassade in Brussel.
Na maanden wachten krijg ik nog steeds geen reactie en weet ik niet of dit de juiste weg was.

Mischien dat jullie me de nodige tips of aan de verderzetting van de administratie kunnen helpen.

Hopend op een duidelijker antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 30 jul 2013 08:47

Ik neem aan dat je voor het verwerven van de Portugese nationaliteit moet voldoen aan de Portugese voorwaarden voor nationaliteitsverwerving. Dit heeft niks met België te maken.

Boregard
Berichten: 245

#3 , 30 jul 2013 09:30

Ga zelf naar de Portugese ambassade.

Meestal krijg je daar een dossiertje met de nodige informatie.
Je zou ook op hun website eens kunnen gaan kijken.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Reclame

tmor
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 30 jul 2013 23:04

Ik heb een vlucht geboekt naar Lissabon en daar naar de Ambassade geweest.Die stuurde me door naar de Portugese ambassade in Belgie.
Ook hierna naar de ambassade in Brussel geweest in de cortenberghlaan en daar wezen ze me door naar de Ambassade in Portugal.

Niemand op de ambassades die me een dossier of de nodige inlichtingen kon geven, Vandaar mijn vraag op deze forum.
De websites zijn hieromtrent ook vrij onduidelijk aangezien ik mijn Belgische nationaliteit wil behouden en een dubbele nationaliteit moet hebben om ginds een huis te kopen.

Caridina
Berichten: 137

#5 , 30 jul 2013 23:36

Neem eens contact op met deze mensen : http://www.viw-portugal.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zij zullen je zeker verder kunnen helpen :wink:

Boa sorte

vitor7
Berichten: 1

#6 , 27 apr 2014 01:09

Hi tmor,

Als je vader de Portugese Nationaliteit verloor, en dat lijkt mij, want voor 1981 stond Portugal de dubbele nationaliteit niet toe voor mensen die een andere nationaliteit aannamen, heb jij geen recht op de Portugese Nationaliteit. Afstammelingen van Portugezen mogen (tot de 2e generatie) de Portugese Nationaliteit verwerven op voorwaarde dat hun ouder die de Portugese Nationaliteit had, de PN nooit verloren heeft. Om een huis of wat dan ook in Portugal te kunnen kopen heb je de Portugese Nationaliteit niet nodig. Mocht toch de Portugese Nationaliteit willen hebben moet je zes jaar in Portugal gaan wonen en je dan laten naturaliseren.
Een dubbele nationaliteit bestaat juridisch gezien niet, wat wel bestaat is dat men de nationaliteiten van 2 landen heeft. een DN is meer een kreet dat door de pers wordt gehanteerd.

Terug naar “Archief”