motor na overlijden direct terug inschrijven

pattiooo85
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: oost-vlaanderen

motor na overlijden direct terug inschrijven

#1 , 05 jul 2013 21:08

beste leden

mijn nonkel is onlangs overleden en nu wil mijn oma dat ik de motor op mijn naam laat zetten,
kan ik dit zomaar doen of zijn er consequenties aan verbonden?
bv. strafbaar, terug opeisbaar, komt er nog een notaris aan de pas mijn nonkel had geen testament en zijn er nog extra kosten aan verbonden of niet?
momenteel rijd de motor nog op zijn nrplaat graag dringend inf dan kan ik mijn oma daar over inlichten.
d.b.v
dank bij voorbaat pattiooo85

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5466

#2 , 06 jul 2013 21:50

De motor gaat naar zijn erfgenamen : Z'n kinderen als er kinderen zijn of z'n ouders als er géén kinderen zijn. Als er géén kinderen zijn dan mag je oma die moto aan u schenken maar ze betaalt natuurlijk wel successie op de waarde van de motor (en op de rest)

Als uw nonkel kinderen had dan moet je de motor "kopen" van die kinderen.

pattiooo85
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: oost-vlaanderen

#3 , 06 jul 2013 22:50

er zijn inderdaad geen kinderen of echtgenote, mijn nonkel had ook geen enkele eigendom buiten de motor dus.
daar wordt dan ook successierecht op betaald?
en hoe zit het dan met enige schulden moesten deze er zijn, vervallen deze bij overlijden en worden deze overgedragen naar men oma?
dank bij voorbaat pattiooo85

Reclame

Sirkii
Berichten: 5466

#4 , 07 jul 2013 09:34

Schulden zitten mee in de erfenis (zelfs als het saldo negatief uitvalt zodat je ipv te krijgen moet geven). Als je twijfelt dan best de erfenis aanvaarden onder voorbehoud boedelbeschrijving. Je oma was toch de enige zus van uw overleden nonkel ? (zoniet is de erfenis te verdelen over de (nakomelingen) van de broers en zussen)

Als je niet zeker bent dat uw nonkel schuldenvrij was dan best eerst een inventaris opmaken en al zeker de motor niet op je naam zetten want da's een impliciete erfenisaanvaarding.

pattiooo85
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: oost-vlaanderen

#5 , 08 jul 2013 18:15

oke alvast bedankt voor de info. mijn nonkel is de zoon van men oma en hij heeft 1 zus en dat is ons ma
nog 1 vraag wat houd; erfenis aanvaarden onder voorbehoud boedelbeschrijving juist in?
dank bij voorbaat pattiooo85


Terug naar “Archief”