co-ouderschap vakantie

PapaInVechtscheiding
Topic Starter
Berichten: 3

co-ouderschap vakantie

#1 , 18 jun 2013 22:34

Onze dochter van 5jaar verblijft in bi-locatie bij elke ouder.
Vandaag kreeg ik een mail van ex om me aan de verblijfregeling in de vakantie te herinneneren.
"
Ingeval we op verlof gaan binnen Europa en ze voor een langere periode bij mij verblijft, vraag ik om de ID kaart van haar mee te geven
"
Is de ex verplicht om te melden wanneer ze van plan is naar het buitenland te trekken?
En/of haar verblijfplaats/periode aldaar mede te delen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 19 jun 2013 10:24

Neen, strikt genomen is ze dat niet veplicht. Ze is de rechtmatige ouder en binnen haar verblijfstijd mag ze met jullie dochter gaan en staan waar ze dat wenst. Maar het getuigt van goed co-ouderschap en goede samenwerking als jullie dat wel aan elkaar vertellen.
Maar als het niet gebeurt, zou ik er geen heisa over maken. Want wettelijk geen punt.

wat ik eingelijk een beetje vreemd vind is dat de mama expliceit vraagt om de ID-kaart mee te geven omdat ze op reis gaan.
Eingelijk zouden IDkaart en Mutualiteitsbadge sowieso élke week mee over en weer mee moeten verhuizen....

69_Shorty_69
Berichten: 153

#3 , 19 jun 2013 11:03

Opgepast, het is wel zoiezo aangeraden om papier op te stellen van wanneer tot wanneer de kleine op reis gaat en waarop staat dat jij toestemt met deze reis en getekend hebt => wordt vooral aangeraden naar landen waar de man alles te zeggen heeft en als de vrouw wa teveel praat krijgt ze volgens de ideologie van godsdienst en wet een goei pak slaag verdient... ge zult wel weten over welke landen ik spreek...
Het kan zelfs zover gaan dat ze enkel het kind vrijgeven tot de vader het kind zelf ophaalt... en een paar 1000 kilometers reizen om een kind op te pikken is wa teveel van het goede...

Bij moderne Westerse landen is er veelal geen probleem.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 19 jun 2013 12:18

shorty dat zijn "broodje- aap" verhalen....
bij bvb; vliegtuigreizen zal grenspolitie/ douane nooit vragen aan de ene of de andere ouder met kind waar de andere ouder is, laat staan vragen of ze gescheiden zijn... ik ben de wereld rondgevlogen met mijn kroost ; Geen enkele grnespost heeft me gevraagd waarom ik alleen reisde. Maar je blijft natuurlijk wel beleefd tegen grenspolitie.
en laten we wel wezen, ik ken weinig ouders die met hun kinderen op vakantie gaan naar oorlogsgebied waar rebellen de plak zwaaien..
kunnen we het realistisch en informatief houden?

PapaInVechtscheiding
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 20 jun 2013 09:44

@Eylis
Begrijp Uw reactie
Hoewel ik ooit (toen we nog getrouwd waren) ik terug geroepen werd aan een grenscontrole waar mijn ex met de dochter alleen stond (om Nederland terug binnen te komen uit een asiatisch land) En, het gind een andere naam droeg dan de vrouw die ze bij haar had... Begreep dat toen niet ook niet het waarom Maar gelukkig was ik toen in de buurt (voorop om valies op te pikken)

eylis
Berichten: 8840

#6 , 20 jun 2013 11:30

Dat gaat dan eigenlijk over een ander probleem: als je reist met een paspoort en je kinderen (buiten europa) : is het geraadzaam dat op je paspoort (ook op die van de moeder dus) de namen van de kinderen staan. Dan is de informatie éénduidig. een grenspost snapt dan dat het hààr kinderen zijn.
Het gaat in deze materie niet om de toelating van de andere ouder om te reizen, maar dat de moeder kan bewijzen dat het hààr kinderen zijn :-)

69_Shorty_69
Berichten: 153

#7 , 20 jun 2013 11:48

Broodje aap verhalen denk het niet en had het niet over oorlogsgebieden :roll:

Buitenlandse Zaken raad het aan... te horen gekregen ook op de bevolking toen men ex en ik de laatste formaliteiten in orde brachten ivm het uiteen gaan hadden we ineens dit ook voorgelegd...

Er zijn landen waar men u passpoort verhaal niet aanvaardt daar dit nu eenmaal de cultuur is dat de vader als enig hoofd van het gezin wordt beschouwd en als enige "claimrecht" heeft over de kinderen...

Ik denk niet dat onze overheidsinstellingen zich bezighouden met verhaaltjes verzinnen die zich afspelen in het sprookjesbos...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

eylis
Berichten: 8840

#8 , 20 jun 2013 12:16

toch broodje-aap hoor:
hier is de info van buitenlandse zaken:

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... _kinderen/" onclick="window.open(this.href);return false;

69_Shorty_69
Berichten: 153

#9 , 20 jun 2013 15:13

Nochtans lust ik geen broodjes aap, just ne martino binne se smaakte veel beter...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

oumsalah
Berichten: 45

#10 , 22 jun 2013 20:46

Het is genuanceerder dan dat. Voor kinderen uit gemengde huwelijken geldt dat de grenspolitie over het algemeen meer vragen stelt en documenten eist (parenterale toestemming af te halen op het consulaat door de vader voor vertrek naar een zonnig oord) àls deze kinderen beschikken over een buitenlands paspoort . Dit geldt in géén geval voor Europeanen met een Europees paspoort, die worden in géén geval lastig gevallen.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 23 jun 2013 09:35

oumsalahn de kinderen waar jij het over hebt, bestaan eigenlijk niet meer : dat gaat over eerstegeneratie!
kinderen die in belgie geboren worden, zijn belg en hebben dus nooit een buitenlands paspoort.... Zelfs al is de papa of de mama of allebei Turk, Marokkaan of Angolees van afkomst. Eerstegeneratie buitenlanders zijn al lang ouder dan 18....
En ik spreek echt uit zeer nabije ervaring: zelf marokkaanse koppels kennende waarvan vader of moeder apart met de kindjes de grootouders gaan bezoeken. Die kinderen hebben allemaal een Belgisch paspoort.Geen enkele in Belgie wonende marokkaan maakt nog actief gebruik van de zogenaamse dubbele nationaliteit. Omdat het géén voordelen biedt.

PapaInVechtscheiding
Topic Starter
Berichten: 3

#12 , 24 jun 2013 08:16

en wat als de dochter een dubbele nationaliteit heeftAangevraagd door ex zonde rmijn medeweten om Kan ik dat laten ongedaan maken?

eylis
Berichten: 8840

#13 , 24 jun 2013 09:28

je ex kan géén dubbele nationaliteit aanvragen zonder dat jij mee akkoord bent.
ik leg het even uit: je kind Y is geboren in Belgie uit ouders A (moeder)+ B (jij)
Moeder A heeft buiten-europese nationaliteit (of zelfs dubbele nationaliteit).
kind is dus belg van geboorte. als ouder A jullie kind haar andere nationaliteit wil geven, zal ze toch langs het consulaat moeten passeren met jou om samen de verklaring af te leggen dat dit jullie kind is en dat jullie ook moeders nationaliteit wensen voor het kind.
Marokkaanse ambassade bijvoorbeeld zal nooit marokkaans paspoort geven als de andere ouder niet meetekent voor minderjarige.

als dat bij een andere nationaliteit wel zou lukken (wat ik ten zeerste betwijfel, maar goe) dan contacteer je de ambassade van dat land dat je géén toestemming hebt verleend om de dubbele nationaliteit toe te staan.
Maar ik zou me geen zorgen maken hierover. Buitenlandse belgen die hier kinderen krijgen hebben echt geen voordelen hun kinderen de dubbele nationaliteit te geven; Integendeel, je bent bijvoorbeeld minder beschermd door het europees recht.

oumsalah
Berichten: 45

#14 , 27 jun 2013 22:51

Nee hoor, mijn kinderen hebben net als al hun neefjes en nichtjes en zoveel kindjes die ik ken een dubbele nationaliteit. Ik heb helemaal geen toestemming moeten geven voor deze dubbele nationaliteit. Ik heb daar helemaal niets in te zeggen gehad (Tunesië). Hun vaders zijn allemaal eerste generaties (max 45 jaar oud). Hun Tunesisch paspoort was zelfs eerder klaar dan hun Belgisch paspoort. Wonen we in hetzelfde België? =D

Het heeft wèl voordelen om twee nationaliteiten te hebben. Ik kan alleen maar spreken voor Tunesië natuurlijk, waar het hebben van de nationaliteit je bijvoorbeeld het recht geeft om ook daar (tijdelijk) naar een openbare school te gaan. Indien je die niet hebt, kan je enkel naar een privéschool, duur te betalen en maar half zo goed.
En naar ik vermoed zijn er ook bepaalde rechten die anders zijn ivm eigendom als je de nationaliteit bezit.

eylis
Berichten: 8840

#15 , 28 jun 2013 09:31

oumasalah, als je kinderen in belgie geborten zijn was hun eerste officiele identiteitsdocument hun Belgische identiteitskaart die je vanaf hun geboorte kon afhalen bij de gemeente.Vroeger was dat een klein id-kaartje voor de baby's. Tegenwoordig is dat een echt electronisch ID.
Dat de vaders zelf eerst snelsnel een tunenisch ID gaan halen zijn ipv ééntje aan de gemeente, tja....
Ik vermoed dat de vaders de mama's de aanvraagpapieren voor het Tunesisch ID even snel laten tekenen hebben?

Wat de voordelen betreft: ja uiteraard. Een staatsburger zijn van het land geeft voordelen. Maarre...dat brengt ons op een andere materie: in de Magreblanden zijn de privéscholen inderdaad betalend en duur. Cfr de Franse, Spaanse en Amerikaanse scholen in Marokko. Maar meestal bieden die ook uitmuntend onderwijs aan. Hoe kan het ook anders: de leerkrachten vechten om in zo'n school les te mogen geven: de lonen zijn op Europees model én deze mensen zijn dus super gemoriveerd om daar les te geven.
Ik vermoed dat de Tunesische overheid graag laat geloven dat privé-onderwijs niet echt goed is.....

Terug naar “Archief”