Wedstrijdreglement

hendrikl
Topic Starter

Wedstrijdreglement

#1 , 18 mar 2013 13:27

Hallo iedereen,

Onlangs heb ik mij ingeschreven voor een online wedstrijd. Je moest een video insturen voor 17 maart, de beste choreografie mocht meewerken aan een project, de video met de meeste 'likes' op facebook kreeg een andere prijs.
Wij hebben daar heel veel werk in gestoken, nu blijkt dat ze de wedstrijd hebben afgelast (wegens organisatorische redenen), zonder de deelnemers te verwittigen. Je moest je online inschrijven, dan kreeg je tshirts opgestuurd die je moest dragen in de video, dus ze hadden onze gegevens. Er was geen wedstrijdreglement opgesteld, en de enigste voorwaarden die ze ons kenbaar hebben gemaakt waren: de deadline, het aantal mensen in de video, duur van de video, en het concept.
Alle communicatie is via mail verlopen, al wat vermeld is kan aangetoond worden.

Nu is mijn vraag:
Kan ik hier een vorm van compensatie eisen (bv, een van de prijzen, ...)? Omdat ze hun verbintenis niet nakomen? Geldt er een standaardwedstrijdreglement indien er geen is opgesteld?
Ze wisten vroeg genoeg op voorhand dat de wedstrijd niet doorging en ze hebben de deelnemende teams niet verwittigd, ondanks dat ze alle gegevens hadden, noch hebben ze een mededeling op hun website of Facebookpagina gezet.
Wij voelen ons bedrogen omdat we hier heel veel tijd in gestoken hebben, en toch ook wat geld. Dat doen we met heel veel plezier als er een doel is (of we nu winnen of niet), maar dit is gewoon verspilling.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Alvast dank,

Hendrik Leenders

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2013 13:40

En welk vorm van organisatie was dat?
Bent u zeker dat er geen reglement was?

hendrikl
Topic Starter

#3 , 18 mar 2013 14:06

Er was zeker geen reglement, toen ik mij moest inschrijven heb ik nergens moeten aanduiden 'ik ga akkoord met...' of een verwijzing naar een wedstrijdreglement, toen mijn inschrijving bevestigd werd ook nergens een reglement, bij hun promo voor de wedstrijd staat ook nergens een verwijzing naar een wedstrijdreglement of andere voorwaarden.

Welke vorm ben ik niet zeker van, het is een horlogemerk dat in meerdere landen actief is. Deze wedstrijd ging wel uit van de belgische afdeling.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2013 14:32

En op de site van het merk ook niet?
Of via G..g.e? blijft dikwijls nog info op te staan.

puttemanp

#5 , 18 mar 2013 14:45

Meestal staat het wedstrijdreglement ergens via een link onderaan de inschrijvingspagina (in kleine lettertjes) en door deel te nemen verklaar je je expliciet akkoord met betreffend reglement.
Wat ook kan is dat er vermelding is 'werdstrijdreglement verkrijgbaar op aanvraag'. Ook hier staat er meestal bij dat je je door deelame akkoord verklaard met dit reglement.

Een wedstrijd/loterij moet ook aangegeven worden bij de kansspelencomissie. Je spreekt over een 'horlogemerk dat actief is in meerdere landen'. Wees er maar zeker van dat die een legertje advokaten hebben en een juridische dienst die wedstrijden doorlichten alvorens ze online te zetten.

P.

hendrikl
Topic Starter

#6 , 18 mar 2013 15:06

Al die opties had ik al bekeken voor ik dit forum raadpleegde.
Ik verzeker u: nergens een wedstrijdreglement

Een gewone wedstrijd moet niet aangegeven worden bij de kansspelencomissie, dat is enkel indien de wedstrijd valt onder loterij of tombola. (dus als de winnaar puur afhangt van het toeval).

Nu blijft mijn vraag nog steeds dezelfde: als er geen wedstrijdreglement is dat zegt dat de organisatie zich het recht voorbehoudt de wedstrijd te wijzigen of te annuleren, ze de gegevens hebben van de deelnemende teams, de wedstrijd dan toch annuleren en het niet vermelden aan de deelnemers ondanks dat ze het al vroeg op voorhand wisten; kan ik dan een vorm van compensatie vragen? Of kan iedereen zomaar een wedstrijd organiseren, annuleren, niemand verwittigen en dan gewoon een mailtje sturen als je vraagt waar je je film moet insturen 'excuses voor het ongemak, dank voor het begrip'?

Om even terug te komen op de reactie van puttemanp: een horlogemerk actief in meerdere landen betekent niet dat ze het formaat hebben van een bedrijf als Rolex. Dit is een zeer recent jongerenmerk, actief in West - Europa, en het zou mij sterk verbazen dat zij zoiets hebben als een juridische dienst. Die zou zeker vermeld hebben dat ze een wedstrijdreglement moeten opstellen.

j.demoor

#7 , 20 mar 2013 10:42

“Art.1101.Een contract is een overeenkomst waarbij een of meer personen zich jegens een of meer andere verbinden iets te geven, te doen, of niet te doen. Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend. Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Je moest een video insturen voor 17 maart...de beste choreografie mocht meewerken aan een project, de video met de meeste 'likes' op facebook kreeg een andere prijs.’

Degene aan wie u de video moest insturen en u zelf zijn dus contractueel wederkerig verbonden.

“Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve...Art.1147.De schuldenaar wordt, indien daartoe grond bestaat, veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding...”(B.W.).

Stel uw schuldenaar aangetekend in gebreke = maan hem aan zijn verbintenis na te komen. Toon daarin het bestaan en de omvang van zijn verbintenis aan en eis schadevergoeding binnen een redelijke termijn.
Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg maak dan toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Komt geen minnelijke schikking tot stand,dagvaard hem dan voor de vrederechter,met vordering tot betaling van schadevergoeding. Vrederechter is bevoegd tot € 1860.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”