verbale agressie

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

verbale agressie

#1 , 01 mar 2013 20:18

Ik ging vanmorgen koffie drinken in een bakkerij met gastentafel. Er liggen altijd een paar kranten op de tafels die door iedereen gebruikt mogen worden. Ik zag een krant liggen en vroeg heel vriendelijk aan de persoon die aan dat tafeltje zat of ik die krant mocht nemen( hij was zelf een andere krant aan het lezen). Zijn reactie: "Pakt die krant , stom wijf. "
Dit was heel luid en duidelijk, zeker een vijftal andere personen die aanwezig waren keken geschrokken op. Ik ook natuurlijk. Ik heb dan gereageerd: "ook sympathiek".

Daarna was ik zo "van mijn melk" dat ik niets meer gezegd heb, ik heb nog wel geweend toen mijn dochter binnen kwam en ik het gebeurde vertelde. Die persoon had ondertussen de zaak verlaten , is nog langs mijn tafeltje gepasseerd zonder zich te excuseren. Ik ben daar eigelijk heel de dag niet goed van geweest en voel enorm veel kwaadheid naar die persoon.

Kan dit zomaar? Ik heb vooral schrik naar de toekomst toe omdat die persoon hier in de buurt woont en ik die regelmatig tegenkom. (grote stad, dus geen kennis of buur) Ik wil niet dat dit mij nog eens overkomt , hoe kan ik best reageren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 01 mar 2013 21:00

Of hij dat kan zeggen : ja u noch ik kunnen hem tegenhouden wat dan ook te zeggen.
Bepaalde uitspraken kunnen indien in de wet voorzien strafbaar zijn.
Dat u zich daar niet goed bij voelt daar kan ik inkomen maar dat wil nog niet zeggen dat wat hij heeft gezegd als strafbaar wordt aanzien voor de wet.

In onze maatschappij veranderen de grenzen rond openbare zedenschennis en beledigingen continu.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#3 , 01 mar 2013 21:55

maar ook de emotionele buffer die mensen bezitten wordt alsmaar kleiner
Naast het juridische (vrijheid van mening) maakt u zich mi veel te veel zorgen over die ander
Leg dat naast u neer, en ga verder het is niet de moeite waard daar uw tijd aan te besteden
focus op andere zaken. Lijkt mij net alsof u zichzelf intimideert door u daar op te richten.
Anderzijds is er waarschijnlijk ergens een wet die stelt dat ook verbale agressie kan gezien worden als
dusdanig bedreigend dat je er fysisch last van hebt en je daar niet eens hoeft voor te worden betast of aangeraakt

of misschien had ie gewoon een heel slechte dag overkomt ons allemaal wel eens

Reclame

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

#4 , 02 mar 2013 08:22

idd u heeft wel gelijk, ik ga er mij niet meer druk over maken. het was vooral de agressie in zijn houding en stem die mij geraakt heeft denk ik. dank voor jullie reacties.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mar 2013 09:06

idd u heeft wel gelijk, ik ga er mij niet meer druk over maken. het was vooral de agressie in zijn houding en stem die mij geraakt heeft denk ik. dank voor jullie reacties.
Ik kan me niet indenken dat iemand zonder reden zo'n houding aanneemt. Ofwel is er een voorgeschiedenis die we niet kennen, ofwel is deze persoon (al dan niet mentaal) ziek. Ik denk bijvoorbeeld aan de ziekte van Gilles de la Tourette. Maar zoals hierboven gezegd: de enige correcte reatie is even verwonderd kijken, en dan verder genieten van uw koffie en krant en er niet meer aan denken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xastheron
Berichten: 719

#6 , 04 mar 2013 12:54

...
Naast het juridische (vrijheid van mening) maakt u zich mi veel te veel zorgen over die ander...
"Recht op vrije meningsuiting": Rechten uitoefenen mag niet ten koste gaan van of inperkend werken op de rechten van een ander.
Maar verder volg ik u volledig.

... en verder moest er voor een dergelijke zaak een geding kunnen opgestart worden, en natuurlijk ook een morele schadevergoeding geeist worden, dan was de gemiddelde scheidsrechter nu al steenrijk.

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

#7 , 09 nov 2014 19:52

**

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

#8 , 09 nov 2014 19:52

*

Terug naar “Archief”