notaris wacht te lang voor doc aan te vragen

wendyensteve
Topic Starter
Berichten: 2

notaris wacht te lang voor doc aan te vragen

#1 , 29 okt 2012 18:18

Hallo iedereen

Wij hebben onze woning verkocht via makelaar waarvan we tevreden waren door vorige verkoop.
Bij de compromis (eind augustus) zijn we overeengekomen met de kopers dat we half november de akte graag zouden overlijden daar ik in december moet bevallen.
We hebben een 3 tal weken geleden te horen gekregen van mijn notaris dat er een voorkooprecht is en dat deze pas werd aangevraagd op 16 oktober, het dossier was ongeveer een maand blijven liggen bij de notaris van de kopers.
Nu deze pas werd aangevraagd en we hierop een 2tal maanden moeten wachten of dit zal uitgevoerd worden zitten we namelijk vast doordat we ondertussen ook een andere woning op het zicht hadden en een goede verstandhouding hadden met de verkopers zouden we de akte eind november ondertekenen.
Ik had contact opgenomen met de notaris van de kopers maar hier werd de telefoon dicht gesmeten nadat ik vroeg hoe de stand van zaken nu was en wat we eventueel konden ondernemen om het toch iets sneller te laten gaan. Hier kreeg ik dus geen gehoord en werd me verweten dat ik maar contact moest opnemen met mijn eigen notaris dat zij mij niets te vertellen had. Dit vond ik er wel over.
concreet gezien hebben we dus het volgende:
*16 oktober aanvraag ingediend
*16 december ten laatste uitsluitsel over voorkooprecht, dus 16/12 is een zondag, in het slechtste geval ontvangt notaris pas maandag 17/12 die brief
* vrijdag 21 december vermoedelijke bevallingsdatum
*dinsdag 25 december moet ten laatste de akte ondertekend worden.

Ook beschikte wij over de meeneembaar van 12500 euro daar wij onze woning terug verkopen voor 2 jaar.

als er iemand een gepaste oplossing kan bieden voor dit probleem zou ik het graag willen horen want weet het niet meer.

mvg
Wendy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 29 okt 2012 18:27

Er zitten toch nog wel wat dagen tussen 17/12 en 25/12? Dan moet jullie notaris ervoor zorgen dat er in die dagen kan worden getekend en heeft er niemand schuld aan als de akte inderdaad te laat zou worden verleden, behalve dan misschien jullie baby'tje ;-) Je kan de notaris van de kopers maar moeilijk verwijten dat er voorkooprecht is, toch? Dat een dossier een maand blijft liggen vooraleer er actie wordt ondernomen, is niet leuk, maar de uitkomst is wel dat ondertekening van de akte nog steeds mogelijk is binnen de termijn vooropgesteld in compromis, dus zie ik niet waar de fout zou zitten.

wendyensteve
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 okt 2012 19:49

normaal zou de akte half november zijn
tussen de periode van 17/12 en 20/12 kan de akte ondertekend worden maar vanaf hierna ben ik in het ziekenhuis.
Als ik me niet vergis heeft de notaris nog een maand de tijd na het ontvangen van brief dus tot 16 januari maar uiterste datum is 25/12,
*zondag 16/12 zou uitsluitsel moeten geven voor voorkooprecht
* stel dat brief dan aankomt op 17 of 18/12 dus maandag of dinsdag
dan moeten beide partijen al op 18, 19 of tenlaatste 20/12 vrij zijn
vanaf 21/12 ben ik niet meer beschikbaar tot 25/12, verblijf minstens 4 dagen in ziekenhuis, hier zit dan nog eens een weekend in en feestdag.
Vraag me echt af wat de gevolgen kunnen zijn als deze niet vroeger kan plaats vinden zoals we gevraagd hadden half november

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 30 okt 2012 12:55

Een beetje off-topic maar toch relevant: tenzij u een keizersnede ondergaat, zou het goed kunnen dat u vroeger/later bevalt... Ik kan u vooral aanraden uw partner op de notaris af te sturen en zelf de stress zo veel mogelijk te vermijden, anders bestaat de kans dat de bevallingsdatum er niet toe doet gezien overmatige stress aanleiding kan geven tot premature geboorte.

On-topic: als u duidelijk de situatie weergeeft aan de notaris(sen) en de beperkingen op uw beschikbaarheid, dan zal men wel op een dag die u past ervoor zorgen dat u kan langsgaan om alles te gaan tekenen.

dieke
Berichten: 1299

#5 , 31 okt 2012 12:54

Met alle respect, wendyensteve, hoe groot de gebeurtenis van een geboorte op zich ook is, dat is niet de fout van de notaris he. Zou je niet beter eens uitzoeken of je niet via een volmacht aan je man de akte kan laten doorgaan zonder dat jij zelf aanwezig hoeft te zijn? Ik weet niet of dat kan voor een akte, maar voor een compromis hebben wij dat al wel meegemaakt, dat de man tekende voor zichzelf en zijn vrouw, die hem daartoe een volmacht had verleend.

Dat de notaris zich niet meer kan beroepen op die maand tijd die hij blijkbaar zou krijgen na die beslissing, is uiteraard dan maar gewoon zo. Zolang hij zorgt dat alles in orde is en klaar ligt om te tekenen ten laatste op die 25/12, kan je de notaris niets verwijten. Je hamert inderdaad nogal op die 21/12, maar maanden op voorhand rekening houden met een mogelijke bevalling is onbegonnen werk. Niet de notaris, maar jullie beslissen om in die periode te verkopen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 31 okt 2012 14:23

Met alle respect, wendyensteve, hoe groot de gebeurtenis van een geboorte op zich ook is, dat is niet de fout van de notaris he. Zou je niet beter eens uitzoeken of je niet via een volmacht aan je man de akte kan laten doorgaan zonder dat jij zelf aanwezig hoeft te zijn? Ik weet niet of dat kan voor een akte, maar voor een compromis hebben wij dat al wel meegemaakt, dat de man tekende voor zichzelf en zijn vrouw, die hem daartoe een volmacht had verleend.

Dat de notaris zich niet meer kan beroepen op die maand tijd die hij blijkbaar zou krijgen na die beslissing, is uiteraard dan maar gewoon zo. Zolang hij zorgt dat alles in orde is en klaar ligt om te tekenen ten laatste op die 25/12, kan je de notaris niets verwijten. Je hamert inderdaad nogal op die 21/12, maar maanden op voorhand rekening houden met een mogelijke bevalling is onbegonnen werk. Niet de notaris, maar jullie beslissen om in die periode te verkopen.
Als het echt allemaal in die bepaalde periode moet verlopen, kan de notaris nog altijd thuis of in de materniteit komen hoor. Of hij/zij dat graag doet is een ander paar mouwen.

Tenslotte, voor een volgende keer :) : zet de termijn voor akte op twee in plaats van vier maanden; tijd zat met twee maand, en de notaris begint direct met zijn opzoekingen ---- is er dan enkele dagen vertraging, dan is er nog niemand te laat voor de registratie.

Terug naar “Archief”