Juridisch advies bij bouwen conform afwwerkingsregel

pmaesen
Topic Starter
Berichten: 1

Juridisch advies bij bouwen conform afwwerkingsregel

#1 , 14 nov 2011 14:47

Hallo,

De eigenaar van het stuk landbouwgrond gelegen naast mijn huis heeft een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd. De aanvrager beroept zich op de afwerkingsregel die in September 2009 was geïntroduceerd. Deze houdt in grote lijnen in dat men een huis mag bouwen op een stuk landbouwgrond mits deze voldoet aan bepaalde eisen (bijv. het te bouwen huis moet tegen een huis met wachtmuur gebouwd worden, het stuk grond mag niet groter zijn dan 650 m², etc.) Deze regel is te vinden via volgende url: http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=14484

Het stuk landbouwgrond waarop de aanvraag van toepassing is is te groot en voldoet niet aan de strikt gestelde maximum grootte van 650 m². De aanvrager heeft hiervoor een verdeelplan laten opstellen door een notaris om het zo op te kunnen splitsen om een stuk grond van 650 m² te creëren.

Ik heb op de site van Ruimtelijke Ordening Vlaanderen enige informatie gevonden m.b.t. de afwerkingsregel omtrent het verdelen c.q. opsplitsen van landbouwgrond en het verkavelen van bouwgrond (http://www.rwo.be/Default.aspx?tabid=12416).
Hetgeen de aanvrager probeert is door opsplitsing van het stuk grond een stuk van 650 m² te creëren zodat deze voldoet aan de voorschriften van de afwerkingsregel (max. 650 m²).

Een tijd geleden is een aanvraag ingediend voor stedenbouwkundig attest welke was geweigerd. Nu probeert de eigenaar van het stuk grond via bovengenoemde weg er alsnog een huis op te bouwen.

Ik ben dan ook op zoek naar juridisch bijstand dat mij hierbij kan helpen om een gedegen bezwaarschrift te kunnen opstellen. Ik weet wel e.e.a. m.b.t. de afwerkingsregel maar ben niet bekend met de diverse wetten en regels die hierbij komen kijken.

Weet iemand wie mij hierbij kan helpen?

Bi voorbaat dan.

Pim.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 15 nov 2011 18:24

Na een toch een kwartier zoeken (nergens een toelichting bij de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening te vinden?!) toch een antwoord gevonden via een, destijds, gestelde parlementaire vraag:
De voorzitter : De heer Ceyssens heeft het woord.

De heer Lode Ceyssens : Voorzitter, minister, met de inwerkingtreding van onze nieuwe Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening hebben we een historische anomalie in onze ruimtelijke ordening weg willen werken. Het gaat om een anomalie die destijds is ontstaan met het afschaffen van de opvulregel, een afschaffing die toen terecht heel drastisch gebeurd is om een rush op dergelijke percelen te vermijden.

Een van de gevolgen daarvan was dat er een aantal bizarre gegevens zijn ontstaan in het landschap. De meest bizarre zijn ongetwijfeld de halfopen bebouwingen waardoor we prachtige Vlaamse beelden krijgen van open akkers waarin een halfopen bebouwing staat met op de onafgewerkte gevel reclame voor allerhande zaken om er toch nog een beetje kleur aan te geven – fraai is dat allesbehalve. Het zijn littekens in het landschap. We hebben alleszins getracht om met de nieuwe Codex Ruimtelijke Ordening dit probleem dat de opvulregel heeft gecreëerd, op te lossen.

Hieraan zijn een aantal randvoorwaarden gesteld, uiteraard dat het een halfopen bebouwing moest zijn, een bebouwing die al op de perceelsgrens lag om te vermijden dat ineens ramen dichtgemaakt worden en men halfopen bebouwingen gaat creëren om de afwerkingsregel in te roepen enerzijds, en anderzijds dat het perceel waarop het ligt, maximaal 650 vierkante meter groot mag zijn. Ik herinner me uit de discussie dat we hiermee wilden vermijden dat er ineens een heel groot perceel zou worden ingenomen, dat er een woning zou komen met een bijzonder grote tuin midden in het open landschap. Het is daarom dat de perceelsgrootte beperkt is.

Probleem is natuurlijk wel dat die perceelsgrootte nooit afgebakend is omdat er niet de mogelijkheid was om nog te bouwen. Nergens in onze wetgeving staat duidelijk dat die percelen voor 1 september kleiner moesten zijn dan 650 vierkante meter. Er was vooraf ook geen enkele aanleiding om die percelen kleiner te maken dan 650 vierkante meter.

Op het terrein en bij de administratie blijkt er echter nog discussie over de toepassing van dit artikel. Mag er nog een verkavelingsvergunning worden afgeleverd om die opdeling te realiseren in functie van de afwerkingsregel?

Minister, is er een verkavelingsvergunning nodig om die afwerkingsregel toe te passen op een perceel dat groter is dan 650 vierkante meter? Zo ja, kunt u uw administratie dan instrueren om dit soort verkavelingsvergunningen mogelijk te maken, en met andere woorden positief te adviseren?

De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.

Minister Philippe Muyters : De schets die u maakt, is heel duidelijk en juist.

De afwerkingsregel kan worden toegepast op percelen van maximum 650 vierkante meter. Die 650 vierkante meter is ingeschreven om de vertuining van agrarisch gebied te vermijden. Als het kadastraal perceel ruimer is, en daar hebt u het over, dan stelt de memorie van toelichting dat er eerst een verkaveling moet worden doorgevoerd. Als er geen eigendoms­overdracht mee gemoeid is, is het mogelijk dat het perceel notarieel wordt gesplitst. Daarmee kan men het perceel op 650 vierkante meter brengen. In dat geval valt men binnen de codexregeling.

Daarnaast moet een bouwaanvraag voldoende garanties bieden dat geen ruimere oppervlakte dan de toegelaten 650 vierkante meter wordt ingenomen. Dat kan door op het grondplan uitdrukkelijk de tuingrenzen en de afsluiting aan te geven.

Wij hebben deze zaak besproken met de administratie. De administratie is op de hoogte van onze mening daarover.

De heer Lode Ceyssens : Dat is een heel duidelijk antwoord.

De voorzitter : Het incident is gesloten.
Uit bovenstaand antwoord kunnen we dus afleiden dat het wel degelijk de intentie was van de wetgever om personen toe te laten de afwerkingsregel (verstrengde versie van de vroegere 'opvulregel') te gebruiken. Hierbij wou de wetgever er wel voor zorgen dat de maximale 650 m² gerespecteerd werd zodat er geen 'vertuining' zou zijn van het achterliggend agrarisch gebied. Beide intenties bereikt de wetgever perfect door toe te laten een perceel op te splitsen tot er een stuk van max. 650 m² ontstaan. Enerzijds wordt de afwerkingsregel uitgevoerd en anderzijds wordt, door het afbakenen van de maximale 650 m², er voor gezorgd dat er geen vertuining zal plaatsvinden.

Het lijkt me dus dat het laten opstellen van een verdeelplan (tenzij dit juridisch-technisch niet gelijkgesteld zou kunnen worden met een verkaveling) om zo de afwerkingsregel te kunnen toepassen het goed recht is van uw buurman.

Dat is mijn eerste inzicht; misschien/hopelijk komt er nog een second opinion!
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

kathy100
Berichten: 2

#3 , 15 nov 2011 22:16

Beste Pim,

zoals je zelf en ook het RWO aangeeft is het niet mogelijk om landbouwgrond te verkavelen met het doel er bouwgrond van te maken.

Artikel 4.4.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorziet in de zogenaamde "afwerkingsregel", die onder strikte voorwaarden toelaat om een woning te bouwen tegen een wachtgevel op een perceel dat niet voor woningbouw is bestemd. Dit artikel laat onder welomschreven voorwaarden toe om af te wijken van de geldende stedenbouwkundige voorschriften en moet dus strikt worden geïnterpreteerd.

Indien een aanvraag wordt ingediend voor een perceel dat groter is dan 650 m², is niet voldaan aan de decretale voorwaarden voor de toepassing van voormelde afwerkingsregel en moet de stedenbouwkundige vergunning worden geweigerd.

Het opdelen van een groter perceel door middel van een verkavelingsvergunning, zoals in de memorie van toelichting wordt gesuggereerd, is normalerwijze niet mogelijk aangezien het per definitie gaat om een perceel dat niet voor woningbouw bestemd is. Artikel 4.4.3 VCRO laat enkel toe dat, in afwijking van de stedenbouwkundige voorschriften, een stedenbouwkundige vergunning wordt afgegeven voor de toepassing van de afwerkingsregel en dus geen verkavelingsvergunning

Een grond verdelen is echter in bepaalde omstandigheden ook mogelijk zonder dat een verkavelingsvergunning nodig is. In dat geval moet de notaris het plan van de verdeling vooraf overmaken aan het college van burgemeester en schepenen, en moeten tevens een aantal verplichte vermeldingen worden opgenomen in de notariële akte. (artikel 5.2.2 VCRO)

Een grond verdelen met het oog op het bekomen van een perceel kleiner dan 650 m² en de toepassing van de afwerkingsregel, waarna deze kavel wordt overgedragen, lijkt echter niet mogelijk zonder verkavelingsvergunning. In dergelijk geval gaat het immers om een “verkaveling van een stuk grond voor woningbouw”, zodat hierop de verkavelingsvergunningsplicht van toepassing is. (artikel 4.2.15, § 1 VCRO) Van zodra één van de kavels geschikt is voor woningbouw en men deze kavel wenst over te dragen, is immers een verkavelingsvergunning vereist. Dergelijke verkavelingsvergunning kan in principe niet verleend worden, gelet op het feit dat het perceel niet voor woningbouw is bestemd en artikel 4.4.3 VCRO enkel toelaat dat een stedenbouwkundige vergunning wordt afgegeven voor de toepassing van de afwerkingsregel.

Ook wij zitten met dit probleem. Mijn buren willen natuurlijk geheel in harmonie met de omgeving naast ons authentiek huisje een hypermodern beton grijs huis bouwen. natuurlijk past dit geheel in het landelijk karakter. Lelijke lintbebouwing in belgie genoeg is mijn mening hierin!!! Laten we het maar nog niet over de leegstand hebben.

Wij willen al jaren onze zijgevel opknappen, eigenlijk moet ons hele huis van nieuwe voegen voorzien worden. Dit wordt ons nu onmogelijk gemaakt. Mocht de bouw doorgang vinden dan zijn wij ons geld kwijt.

Raadpleeg een advocaat wij hebben dit ook gedaan. Wellicht dat u nog vele andere bezwaren kunt aanvoeren. Mazen in de wet zijn er om gedicht te worden!

Reclame

Jan S
Berichten: 397

#4 , 16 nov 2011 10:28

Heel interessant...

Doch één vraag:
Een grond verdelen met het oog op het bekomen van een perceel kleiner dan 650 m² en de toepassing van de afwerkingsregel, waarna deze kavel wordt overgedragen, lijkt echter niet mogelijk zonder verkavelingsvergunning. In dergelijk geval gaat het immers om een “verkaveling van een stuk grond voor woningbouw”, zodat hierop de verkavelingsvergunningsplicht van toepassing is. (artikel 4.2.15, § 1 VCRO) Van zodra één van de kavels geschikt is voor woningbouw en men deze kavel wenst over te dragen, is immers een verkavelingsvergunning vereist. Dergelijke verkavelingsvergunning kan in principe niet verleend worden, gelet op het feit dat het perceel niet voor woningbouw is bestemd en artikel 4.4.3 VCRO enkel toelaat dat een stedenbouwkundige vergunning wordt afgegeven voor de toepassing van de afwerkingsregel.
Hieruit kan afgeleid worden dat er enkel sprake is van een verkavelingsvergunning (en de plicht om die aan te vragen) indien één (of meerdere) voor wonigbouw geschikt kavel van het opgedeelde perceel wordt overgedragen (= verkocht). Uit de post van de TS blijkt echter niet dat de betrokken landbouwer de door hem gecreëerde kavel van max. 650 m² wenst te verkopen.

DUS: wat als ik voor mezelf een perceel in agrarisch gebied wens op te delen in 2 kavels, waarvan 1 kavel geschikt is voor woningbouw i.f.v. de afwerkingsregel? Gaat het dan ook om een (niet-verkrijgbare) verkavelingsvergunning gezien er geen sprake is van overdracht? Minister Muyters stelt in zijn antwoord immers duidelijk het volgende:
Als er geen eigendoms­overdracht mee gemoeid is, is het mogelijk dat het perceel notarieel wordt gesplitst. Daarmee kan men het perceel op 650 vierkante meter brengen. In dat geval valt men binnen de codexregeling.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

xme
Berichten: 1

#5 , 03 nov 2014 11:24

Beste,

Ik lees hier meerdere antwoorden die telkens deels antwoord geven op een persoonlijke situatie. Toch had ik graag even de situatie uitgelegd en daar een specifiek antwoord opgekregen. Het volgende doet hem voor:

Wij hebben momenteel een stuk landbouwgrond in bezit dat een oppervlakte heeft van 18a. Op de scheidingslijn (onze "buren") bevindt zich een woonhuis met een garage/berging die zich op de scheidingslijn bevindt.
Graag hadden wij hierop een woning gebouwd volgens de afwerkingsregel 4.4.3. Onze buren zijn goede vrienden en we hebben het hier al eens over gehad en deze zouden hun volledige meewerking verlenen.

Bij het opsplitsen van de gronden zouden wij deze niet verkopen maar in eigen bezit houden.
Hoe zit het in z'n werk en is het mogelijk om hierop te bouwen?

Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 nov 2014 12:29

Op landbouwgrond mag niet worden gebouw, tenzij door de boer zelf en in functie van zijn bedrijf.

Terug naar “Archief”