voorschot wordt niet teruggegeven

AM88
Topic Starter
Berichten: 1

voorschot wordt niet teruggegeven

#1 , 30 sep 2011 10:09

Hallo

Mijn echtgenoot was van plan om een café over te nemen. In september heeft hij een voorschot van 15.200 euro betaald aan de eigenaar van het pand.
Na 2 weken moesten wij een overeenkomst tekenen. Toen heeft de eigenaar ons verteld wat hij niet op voorhand gezegd had, dat men een bewijs van
goed gedrag & zeden moest hebben voor een licentieaanvraag (bingo's te plaatsen in het café).
Aangezien mijn echtgenoot paar jaren terug veroordeeld is geweest kon het bewijs dus niet worden goedgekeurd voor de licentieaanvraag.
Van de eigenaar heb ik een ontvangstbewijs gekregen van de voorschoot. Ik heb echter nooit algemene voorwaarden getekend of een contract getekend waarin vastgelegd wordt wanneer het voorschot mag ingehouden worden.
Kan men mij zomaar dit voorschot ontnemen?

Bedankt voor uw antwoorden,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 okt 2011 10:15

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

‘Toen heeft de eigenaar ons verteld wat hij niet op voorhand gezegd had, dat men een bewijs van goed gedrag & zeden moest hebben voor een licentieaanvraag ‘

Het was niet de plicht van de verkoper u dit te zeggen,zodat zijn zwijgen daarover de koop niet ontbindt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 okt 2011 12:58

Als men een eigen zaak wil opstarten, moet je de wetgeving terzake kennen. Het is niet aan de verkoper/verhuurder van een pand u op deze wetgeving te wijzen, en nog minder ze u uit te leggen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38737

#4 , 01 okt 2011 18:00

Moet men geen bedrijfsbeheer hebben .... wordt daar niet uitgelegd aan welke voorwaarde men moet voldoen? Ik dacht/denk het wel.

Redrum
Berichten: 574

#5 , 03 okt 2011 09:38

Moet men geen bedrijfsbeheer hebben ....
Dat heeft de eigenaar misschien ook niet gezegd :roll:

Kennis van bedrijfsbeheer bij opstart is iets volkomen fictief - op basis van diploma of ervaring kan je dat voor het starten van een zaak aantonen zonder dat je ook maar de minste effectieve notie van bedrijfsbeheer hebt.

mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 okt 2011 10:40

zonder dat je ook maar de minste effectieve notie van bedrijfsbeheer hebt.
Dat zijn dan die zaken die binnen de korste keren falliet gaan. :mrgreen:

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2011 11:11

Ik vind 15.200 euro als voorschoot toch niet zo verstandig, en vele van zulke voorschoten zijn dan nog met zwart geld, zeker in de horeca!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Archief”