Legaliteit lasers in België?

Shadows
Topic Starter
Berichten: 3

Legaliteit lasers in België?

#1 , 06 sep 2011 19:40

Hallo iedereen,

Ik heb hier een vraag, ik heb geen idee waar ik ze moet stellen.

De vraag is als volgt: welke laserpens zijn legaal in België --> hier spreek ik dan over de intensiteit/sterkte in mW. Ik heb gehoord dat 1 mW de maximum sterkte is dat een laser mag hebben die je koopt/gebruikt in België.

Ik ben geen fan van rechten en heb dus helemaal geen kennis maar ik heb al veel gezocht op google enz. maar ik heb niets gevonden.

Kunnen jullie iets vinden (en als mogelijk een bron geven?)

Hartelijk bedankt!

Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 06 sep 2011 23:47

En wat is de bedoeling?? de laserspennen die in vb een papierhandel verkocht worden zijn wettelijk toegelaten.
Ik dacht tot klasse 2 toegelaten.
Opletten een hogere klasse 'kan' als een wapen beschouwd worden..... en wordt gezien verboden in ons land met beslag gelegd.
Bij twijfel ook.
Dit los van alle mogelijke schadevergoeding bij schade of overlast.

Shadows
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 07 sep 2011 10:22

Natuurlijk, safety first. Ik wilde een 5 mW green laser kopen, omdat je met deze toch een beetje de lichtstraal kan zijn (niet alleen het lichtpuntje). Ik ben fanatiek van zo'n dingen die met technologie te maken hebben. Natuurlijk weet ik wel dat ze gevaarlijk zijn maar ik ben altijd heel voorzichtig (zelfs 'te' soms ;)).

Een 5 mW groene laser is schadelijk als je er expres naar kijkt, als het per ongeluk is, dan gaan je ogen "normaal gezien" knipperen waardoor het toch niet schadelijk is. Die "normaal gezien" heb ik helemaal niet graag, maar als het zo is, is het zo. Ik zal gewoon meer voorzichtig moeten zijn. Ik weet dat het geen spel is.

Jammer genoeg zijn klasse 2 lasers slechts tot 1 mW... Daarom heb ik daarjuist een groene laser van 1 mW gekocht, alhoewel het niet zo sterk zal zijn.

Ik ben nog steeds niet zeker of klasse 3R niet toegelaten is (tot en met 5 mW)?

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 07 sep 2011 11:06

Wat wordt gebruikt in discotheken?

Shadows
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 07 sep 2011 11:44

Wat wordt gebruikt in discotheken?
Gezocht op google, gevonden dat er enkele 30 mW lasers gebruiken (deze zijn echter wel heel gevaarlijk voor de ogen)

Airsoft-007
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 mar 2017 22:48

:?:

Airsoft-007
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 mar 2017 22:52

Is mw het zelfde als watt want ik wil een laser van 1 watt is dit toegestaan in België? :?:

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 16 mar 2017 23:24

Neen is milliwatt ---watt is 1000 mwatt
Bij mijn weten verboden in België .. mogelijks beschouwd als een verboden wapen met alle gevolgen van dien.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 17 mar 2017 00:53

De wapenwet classificeert dit als een illegaal blind makende wapentuig. artikel 3, § 1, 1°

Bovendien zijn lasers vanaf categorie III verboden voor particulieren.

TheJudge007
Berichten: 366

#10 , 20 mar 2017 04:18

En toch mogen lasers tot 30mW en hoger zonder problemen in discotheken gebruikt worden. Of waar de overheid weer de partikulier of de kleine man viseert maar de discotheken hun gang laat doen met alle gevolgen en gevaar van dien. Of dacht er misschien iemand dat die lasers gebruiken van slechts 1mW ??

Airsoft-007
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#11 , 21 mar 2017 22:59

Ik ken een vriend en die heeft een lezer van 100 mw Kan deze lezer als wapen bechouwt worden politie?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 26 mar 2017 22:19

Op het werk maken we gebruik van lasers van 100mW, class 3B dacht ik.
Dit zonder vergunning, doch volledig legaal, dus ik vraag me af waar dit exact gedefinieerd is in de wet.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 27 mar 2017 15:44

En toch mogen lasers tot 30mW en hoger zonder problemen in discotheken gebruikt worden. Of waar de overheid weer de partikulier of de kleine man viseert maar de discotheken hun gang laat doen met alle gevolgen en gevaar van dien. Of dacht er misschien iemand dat die lasers gebruiken van slechts 1mW ??
Professionele lasertoestellen voor shows mogen ook niet door consumenten worden aangeschaft.
Je hebt er ook een vergunning voor nodig.

TheJudge007
Berichten: 366

#14 , 28 mar 2017 10:28

Ze zijn daarom niet minder schadelijk. Als discotheek houders lasertoestellen mogen gebruiken die 100x schadelijker zijn dan de laserpointers en dergelijke die consumenten/partikulieren mogen gebruiken is er wel degelijk iets mis.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 28 mar 2017 18:55

Ze zijn daarom niet minder schadelijk. Als discotheek houders lasertoestellen mogen gebruiken die 100x schadelijker zijn dan de laserpointers en dergelijke die consumenten/partikulieren mogen gebruiken is er wel degelijk iets mis.
Schadelijk zijn ze bij verkeerd gebruik. Daarom zijn ze vergunningsplichtig.
Wanneer ze in de ogen en de de bezoekers kunnen projecteren, zijn ze verkeerd geïnstalleerd.

Terug naar “Archief”