Een beetje in hetzelfde straatje als de ID inhouden.
Stel dat je wordt opgeroepen om als bijzitter/teller op te treden, kan men je eigenlijk verplichten de eed af te leggen?
Kijk, dat je een eed MOET afleggen als je advocaat, militair, whatever wil worden daar heb ik geen problemen mee. Je hebt immers nog steeds de vrije keuze dat beroep NIET uit te gaan oefenen.
Maar bijzitter... da's van moeten...een burgerplicht...waarom MOET je dan nog een eed afleggen?
Kijk, er zijn best mensen die dit vrijwillig doen en ook mensen die het allemaal zo erg niet vinden en het niet snappen dat anderen zich hieraan willen onttrekken of er zich tenminste vragen bij stellen.
Maar als die verkiezing dan toch geheim moeten zijn, en als de opkomst dan toch verplicht is omdat anders de werkgever druk zou kunnen uitoefenen op zijn werknemers om niet te gaan, waarom is het dan altijd op een zondag en niet op een werkdag, zoals bvb in Nederland?
Een beetje off topic: dit is het soort mensen waar ik me mateloos aan kan ergeren, want ze staan wel vooraan in de rij om te kankeren als ze €50 moeten betalen omdat ze geflitst zijn. Zeg nu zelf: die €50, dat is toch zo erg niet?