Bewijs van betaling aan Esso-station.

Miguel
Topic Starter

Bewijs van betaling aan Esso-station.

#1 , 19 aug 2011 17:16

Vandaag (19/8) wordt ik, via de politie, in beschuldiging gesteld van brandstof getankt te hebben bij Esso in Gent op 3/7.
Ik ontken niet dat ik de bestuurder ben van het voertuig op hun foto maar wel dat ik niet zou betaald hebben. De mede-inzittende is er ook van overtuigd.
Zoals steeds betaal ik cash aan de kassa in de shop. Ik kan me niet herinneren dat ik een kassaticket zou gekregen hebben en zelfs dan nog is het niet uitzonderlijk dat men na zo een lange tijd dat ticket nog zou bijgehouden hebben.
Hoe kan ik nu bewijzen dat ik toen cash betaald heb ? Hoe kan Esso het bewijs leveren ? Hoelang moet ik de toekomst hun kassaticket bewaren ? Wat als de bediende het bedrag niet zou 'getikt' hebben en dus geen kassaticket zou afgeleverd zijn ? Op het opgegeven tijdstip werd er aan meerdere pompen getankt en hoe maken ze dan een selectie uit hun opnames op dat tijdstip ? In de toekomst zal ik steeds met kaart betalen maar hoe weerleg ik nu deze beschuldiging ?
Dank voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MaVi

#2 , 19 aug 2011 19:13

Voor zover ik het weet is het aan hen te bewijzen dat je niet betaald hebt, niet aan jou om te bewijzen dat je wel betaald hebt.
Maar ja, de recente uitspraken in het Belgisch gerecht tarten soms elke verbeelding...

roharro

#3 , 19 aug 2011 19:36

Voor zover ik het weet is het aan hen te bewijzen dat je niet betaald hebt, niet aan jou om te bewijzen dat je wel betaald hebt.
Maar ja, de recente uitspraken in het Belgisch gerecht tarten soms elke verbeelding...
Ik betaal ook soms cash en heb inderdaad nog nooit een kasticket gekregen.
En dat bij verschillende tankstations. Het zal dus wel gangbare praktijk zijn dat tankstations geen tickets geven bij cashbetalingen. Dat is dus verifieerbaar en daardoor stellen ze zich dan ook in een zwakke positie om achteraf betalingsbewijzen te vragen aan hun cliënten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 19 aug 2011 20:54

Het bekende KOEWEET station op de Antwerpse ring richting Hasselt heeft mij destijds ook beschuldigt van brandstofdiefstal/
Gelukkig kon ik bewijzen met VISA afschrift dat ik wel aan de kassa was geweest en dat ofwel een foute afrekening werd gemaakt of geld
wordt/werd verduistert door he tpersoneel.
Nooit geen excuses gekregen van dit bekend ebrandstofwerk en ook de zaak in de rechtbank gewonnen.

Het is zeer sterk te adviseren om nooit nog cash te betalen zonder een ticket t ekrijgen bij de meeste stations. Want uw verhaal is niet het enige
het komt meer en meer voor. Ik denk dat de sector zelf eens hand in eigen boezem moet beginnen steken en aan wat opkuis denken
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Drone

#5 , 19 aug 2011 22:59

er hangen tegenwoordig toch camera's aan de kassa's ook? ( gericht op de kassa's/toonbank )

politie moet de beelden van buiten en aan de kassa's toch aan elkaar kunnen linken . . . A+B=C?

ganapathi tantra

#6 , 20 aug 2011 06:13

er hangen tegenwoordig toch camera's aan de kassa's ook? ( gericht op de kassa's/toonbank )

politie moet de beelden van buiten en aan de kassa's toch aan elkaar kunnen linken . . . A+B=C?
kvrees dat pythagoras te moelijke materie is voor de politie :mrgreen:

En voor de rest: vermoedelijk worden die beelden maar een tijd bewaart . Maar aan de andere zijde wat hebben
ze dan als bewijs materiaal.
Maar zoals ik al aanhaalde in een andere topic. Indien geen platic betaalmiddel benje beter af door gewoon op voorhand
te gaan betalen dan
kunnen ze weinig of niet discuteren en dan nog. Vraag steeds je ticket !!!!!! Spijtg genoeg vind ik persoonlijk en
puur voor het gevoel de voorafbetaling een beetje degenererend, je hebt het gevoel dat je als klant niet echt graag
gezien of te vertrouwen bent.
Gevolg van deze "service" is dat mijn welwillendheid om nog snoepgoed extra te kopen vervallen is. Maar dat
is volgens mijn wederhelft dan weer positief.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Drone

#7 , 20 aug 2011 10:44

kvrees dat pythagoras te moelijke materie is voor de politie

wel, dat ga ik nu niet ontkennen, de meeste denken ook omdat ze de wetgever vertegenwoordigen dat ze de wegcode knal van buiten kennen :mrgreen:

maar het tankstation gaat met bewijzen moeten afkomen dat hij niet heeft betaald.

het enige "bewijs" dat ik hier lees is een 'foto', foto zal een momentopname zijn van vermoedelijk een filmopname van buitenaf.

als er alleen die film beschikbaar is van buiten ( en geen van binnenin het tankstation ) en daar is niet op te zien dat de topic starter tankt en onmidelijk doorrijd dan vrees ik voor de bewijslast van het tankstation.

topic starter zou dan zelfs in principe klacht kunnen indienen wegens "laster en eerroof"

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 aug 2011 14:45

Indien ze een film van de wagen buiten hebben, zal daar ook wel opstaan dat de besurrder zich naar de kassa gegeeft. Dat op zich zou al een bewijs moeten zijn. Ook zijn er bijna steeds meerdere camera's is een tankstation, zowel binnen als buiten. Het zou me dan ook fel verwonderen dat er allleen maar beeld is van de tankbeurt alleen.

Moraelin

#9 , 20 aug 2011 23:31

Ik ging hetzelfde zeggen, zeker dat er camera's daar ook hangen dus daarop zou je moeten zien dat je geld overhandigd hebt toch ?

roharro

#10 , 20 aug 2011 23:35

Ik ging hetzelfde zeggen, zeker dat er camera's daar ook hangen dus daarop zou je moeten zien dat je geld overhandigd hebt toch ?
Nu de boerkas verboden zijn moet dat kunnen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#11 , 21 aug 2011 12:25

Indien ze een film van de wagen buiten hebben, zal daar ook wel opstaan dat de besurrder zich naar de kassa gegeeft. Dat op zich zou al een bewijs moeten zijn. Ook zijn er bijna steeds meerdere camera's is een tankstation, zowel binnen als buiten. Het zou me dan ook fel verwonderen dat er allleen maar beeld is van de tankbeurt alleen.
Maar wat precies kunnen ze op die camera's zien?

Wij zijn eens stomweg vergeten te betalen in de Total ter hoogte van Kontich op de E19 (chaotische dag, te laat, stress).
Mijn man tankt en ik denk dat hij met de kaart betaalt. Ik ga naar binnen iets kopen en mijn man denkt dat ik binnen betaal.
Enkele weken later krijgen we een brief van het tankstation met daarop een foto van onze auto tijdens de tankbeurt en het vriendelijke verzoek bedrag x over te schrijven. Niks van politie. We konden het ons geen van beiden met zekerheid herinneren, tanken is een heel routineuze daad. Omdat we een tankbeurt bijna altijd met de kaart betalen gingen we er maar van uit dat we inderdaad vergeten te betalen zijn.

Zou een camera aan de kassa kunnen zien hoeveel ik precies betaal? Want ik had wel degelijk 'iets' betaald aan de kassa.

westhoek

#12 , 21 aug 2011 12:55

Als al die stations zoveel verlies lijden met het doorrijden, dat ze dan zelf maatregelen nemen. Ofwel met de kaart, ofwel eerst betalen, ofwel dat systeem met geld in een slede steken zoals vroeger aan de GB.
Je zou haast nog gaan denken dat ze er een makkelijke bijverdienste hebben gevonden van mensen zomaar te beschuldigen, of moeten we gaan denken dat ze enkel BE-nummerplaten noteren, want de buitenlandse, ja, daar is nog meer miserie mee, niet ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 aug 2011 13:34

Ik heb een klant gehad die het zelfde en ik denk zelfs aan het zelfde station mee gemaakt heeft.

Ik weet niet meer hoe dit afgelopen is, maar wel veel miserie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Drone

#14 , 21 aug 2011 13:45

Maar wat precies kunnen ze op die camera's zien?
Zou een camera aan de kassa kunnen zien hoeveel ik precies betaal? Want ik had wel degelijk 'iets' betaald aan de kassa.

als het een beetje moderne camera's zijn kan men in theorie zelfs de serienummer van het biljet(ten) lezen.

aangezien de biljetten allemaal een kleur hebben afhankelijk van de waarde ( en voor zover het geen zwart wit camera's zijn, maar dat betwijfel ik tegenwoordig ) kan men perfect zien welk "bedrag" u overhandigd aan de kassa.

als u snoep/drank/. . . koopt zal dit ook duidelijk zichtbaar moeten zijn op de camera, zowat alle dingen moet eerst gescanned worden aan de kassa.

als u bv dan een biljet van 100euro overhandigd aan de kassabediende en er is geen snoep/drank/. . . te zien op de toonbank, kan men er van uitgaan dat die 100euro voor de brandstof is, alleen moet de politie dan nog zover kunnen denken :mrgreen:

westhoek

#15 , 21 aug 2011 13:47

Ik vind dat wel straf dat de politie hemel en aarde beweegt. Probeer dat maar eens te doen als zelfstandige als je je factuur niet betaald krijgt van 50 euro. Bij een tankstation is het doodnormaal dat je met de eerste beste foto naar de politie stapt, daar zoeken zij alles verderuit en schrijven nog een brief naar desbetreffende persoon ?
Is er sprake van diefstal ? Te zien hoe je het bekijkt, kan ik naar de politie stappen met mijn onbetaald factuur van een klant ?

Terug naar “Archief”