Vraag ivm Algemeen Boekhouden? Indien toegelaten*

marre
Topic Starter
Berichten: 4

Vraag ivm Algemeen Boekhouden? Indien toegelaten*

#1 , 18 aug 2011 17:06

Beste,

Ik kwam vaak een kijkje nemen op dit forum bij het studeren van mijn handelsrecht. Heel veel van mijn vragen zijn terug te vinden op dit forum.
Ik zocht echter ook een goed forum ivm "Boekhouden". Tot dusver heb ik geen dergelijk kwalitatief boekhoudkundig forum gevonden dus vroeg ik me af of ik men vraag hier kon stellen.
Zo niet, zijn er mensen die me de juiste weg kunnen wijzen naar enkele goede fora?

Ik had namelijk een hele simpele vraag in verband met het boeken van een aankoop van handelsgoederen.

Als je even niet naar de resultatenrekening kijkt dan zou deze boeking juist zijn neem ik aan:

Ct 5500 Bank 2000
Dt 3400 Voorraad Handelsgoederen 2000

Dit lijkt me logisch we kopen contant een actief aan.
Nu als je de resultaten rekening erbij zou nemen dan kan je ook deze boeking doen:

Ct 5500 Bank 2000
Dt 6040 Aankoop Handelsgoederen 2000

Nu ik begrijp de logica in deze boeking maar waar kan je dit aangekocht actief terugvinden op de balans als je het op deze manier boekt? Want je voorraden gaan hier dus niet gedebeteerd worden.

Waarschijnlijk een hele domme vraag maar ik zeg altijd, er zijn geen domme vragen, enkel domme antwoorden?

Zou iemand me hier even een woordje uitleg kunnen geven?

Met vriendelijke groeten,

Marre

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurder45
Berichten: 62

#2 , 18 aug 2011 19:32

De klasse 6 is een kostenrekening. We KOPEN iets dus we betalen, dus klasse 6 en geen klasse 3.
Klasse 3 wordt vermeld op de beginbalans en eindbalans (eind van het jaar).
De boeking gebeurt dan zo (denk ik, tis al hele tijd geleden): Voorraadwijziging handelsgoederen aan Voorraad handelsgoederen.
Op de balans komen de klasse 1-5.

Als je werkzoekend bent en ouder dan 18 kun je je GRATIS laten inschrijven voor die cursus boekhouden via de VDAB (webleren) en daar staat alles mooi uitgelegd :). Ik heb dit ook gedaan maar is al een hele tijd geleden.

*edit

Wat zijn voorraadwijzigingen?

• In het begin van het boekjaar werd de goederenvoorraad geboekt op de rekening "340000 - Handelsgoederen".

• In de loop van het boekjaar hebben wij goederen gekocht en verkocht en dit telkens geregistreerd op "604000 - Aankopen handelsgoederen" en "700000 - Verkopen handelsgoederen".

• Bij de waardebepaling van de voorraden op het einde van het boekjaar zullen verschillen vastgesteld worden tussen enerzijds de beginvoorraad en anderzijds de werkelijke voorraad op het einde van het boekjaar. Deze verschillen noemen we voorraadwijzigingen. Deze voorraadwijzigingen hebben invloed op het resultaat en moeten dus worden teruggevonden in de resultatenrekeningen.

Hopelijk ben je hier wat mee

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 18 aug 2011 19:54

In de jaren zestig van vorige eeuw heb ik enkele cursussen boekhouden moeten blokken (en daarna niks meer mee gedaan). Die rekeningnummers zeggen me niks want die bestonden toen nog niet. Daarom probeer ik het met "eigen" woorden aan de hand van een voorbeeld uit te leggen - maar komt op zelfde neer als wat huurder45 reeds vermeldde:

We vertrekken van een beginvoorraad op begin van het boekjaar -> we boeken elke aankoop handelsgoederen als kost in resultatenrekening -> op het einde van het boekjaar boeken we de voorraadwijziging (zowel op balans als op resultatenrekening)

Stel op begin van het boekjaar heb je een voorraad van 1000 euro.
-> dan staat er op de balans bij rekening voorraad 1000 euro (beginsituatie boekjaar)

Op het einde van het boekjaar bedraagt de voorraad 800 euro.

=> dan boeken we de voorraadwijziging -> namelijk de voorraad is met 200 euro verminderd -> balansrekening voorraad wordt met 200 euro gecrediteerd (verminderd) en resultatenrekening "voorraadwijziging" wordt met 200 euro gedebiteerd

Indien de voorraad zou zijn toegenomen, dan boeken we andersom -> balansrekening voorraad debiteren (toename voorraad) en resultatenrekening voorraadwijziging crediteren (afname kosten -> want je hebt gedurende het boekjaar teveel kosten in rekening gebracht voor dit boekjaar, omdat je ze nog niet verkocht hebt).

Hopelijk verklaart dit alles nog eens extra.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

marre
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 18 aug 2011 19:59

@huurder45

Bedankt voor de reactie, ik denk dat ik het nu wel door heb.

Ct 5500 Bank *bedrag*
Dt 6040 Aankoop handelsgoederen *bedrag*

Dit is wat er gebeurd in het dagelijks gebruik. Pas bij het aanpassen van de voorraden (dit kan wekelijks, maandelijks of jaarlijks gebeuren) zullen we een aanpassing op de 3400 rekening aanbrengen.

is dit correct ?

MVG,

Marre

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2011 21:41

Je verward de resultaten rekening met de balans!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

marre
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 19 aug 2011 00:12

Kverwar me helemaal niet :?

Ik dacht dat men de voorraad constant moest wijzigen wanneer men nieuwe HG aankocht maar inderdaad dat doe je enkel bij het opstellen van een balans.
Dat kan per boekjaar zijn of kwartaal enz...


Roharro & huurder bedankt voor die verduidelijking.

MVG,

Marre

huurder45
Berichten: 62

#7 , 19 aug 2011 09:00

Het is alleen op het einde van het boekjaar dat de rekening 340000 Handelsgoederen gebruikt wordt he. De rekening 604000 wordt het hele jaar gebruikt.
En dit komt dan ook op de eindbalans. In januari zal er dan een beginbalans opgemaakt worden en daar wordt dat dan ook vermeld. Je zult dit wel zien als je de eindejaarsverrichtingen doet. Beetje met een keer ;).

ps. Mag ik vragen waar je die cursus volgt? Is het via webleren, middelbaar of middenjury of iets anders?

Nogmaals, als je niet werkt en ouder bent dan 18 kun je gratis die cursussen volgen via webleren (kost helemaal niets en alles staat goed uitgelegd met heel veel oefeningen)

marre
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 21 aug 2011 00:05

@huurder45

Volg dit als vakonderdeel van een master toegepaste economische wetenschappen aan VUB.

Was dus zoals ik zei een zeer basis vraag maar stond er nooit bij stil, bij deze is alles duidelijk.

Bedankt voor de hulp.

dako
Berichten: 333

#9 , 22 aug 2011 11:14

Toch eventjes aanvullen, want onbreekt toch nog wat om het volledig correct te hebben.

Men koopt contant voor 2000 Handelsgoederen:

Dit zal toch via een aankoopfactuur zijn, en deze moet ook verwerkt worden. rechtstreeks van van bank in kosten/opbrengsten boeken word normaal niet gedaan(uitgez. vb bankkosten, tankbeurten via BC,...)

1: Boeking aankoopfactuur(om het eenvoudig te houden rekenen we zonder BTW)

440 Leveranciers A C 2000
604 Aankoop HG D 2000

OPTIONELE BOEKING
2: betaling gebeurd contant(cash), dus je moet cash geld hebben. Dit geld moet dus ofwel al in kas zitten, of anders afgehaald worden van bank en in kas gestoken worden. Hier de boeking van afhalen cash geld, en dit in kas steken

570 Kas D 2000
550 Bank C 2000

3: cash betaling van de factuur. Indien factuur via bank betaald zou zijn dien je de 570 rekening te vervangen door de 550 rek.

570 Kas C 2000
440 Leverancier A D 2000

En vervolgens, zoals al gezegd op het einde van het jaar voorraadwijziging, indien nog niets van de goederen verkocht zou zijn:

609 Voorraadwijziging C 2000
340 Voorraad HG D 2000

Als er verder helemaal niets zou gebeuren in het jaar, en tijdens het jaar even kijkt en alle rekeningen saldeert(Lees D-C of C-D) dan heb je tijdens het jaar

550 Bank C 2000
604 Aankoop HG D 2000

Als je vervolgens je eindejaarsboekingen doet(dus enkel je voorraadwijziging in dit geval) en we gaan ervan uit dat de waarde van de voorraad hetzelfde blijft, heb je volgende 2 rekeningen op je balans:

550 Bank C 2000
340 Voorraad HG D 2000

huurder45
Berichten: 62

#10 , 23 aug 2011 12:30

@huurder45

Volg dit als vakonderdeel van een master toegepaste economische wetenschappen aan VUB.

Was dus zoals ik zei een zeer basis vraag maar stond er nooit bij stil, bij deze is alles duidelijk.

Bedankt voor de hulp.

Dan wens ik u in de eerste plaats veel succes met uw studies!

LeenW
Berichten: 12813

#11 , 20 apr 2017 14:06

Dit is geen forum om reclame te maken..

Terug naar “Archief”