dokters attest ongeldig

yous80
Topic Starter
Berichten: 1

dokters attest ongeldig

#1 , 13 jun 2011 22:04

Kan een werkgever je dokters attest weigeren als het vakje mag het huis wel of niet verlaten niet is aangekruisd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 14 jun 2011 13:03

Neen, hij kan dat doktersattest niet weigeren. Vanaf het moment dat je naar de dokter was geweest en het werk hebt verwittigt (dit moest je onmiddellijk doen) moet je 48 uren thuis blijven of je nu het huis mocht verlaten of niet: de eerste 48 uren moet je thuis blijven. Meestal wordt dan een controlearts uitgestuurd.
Ik heb de indruk dat je verhaal niet volldig is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2011 10:57

Is dit zo? Ik ben ook ziek geweest (wel maar één dag), heb 's morgens het werk verwittigd, maar ben de rest van de voormiddag niet thuis geweest wegens naar de dokter (héle rij zieken voor mij) en daarna naar de apotheker die ook niet bij de deur is. Dus als er een controlearts geweest is tussen half tien en twaalf, stond die voor een gesloten deur. Ik verwacht nu niet dat ik een controlearts op mijn dak krijg (ben hooguit 3 dagen in een jaar door ziekte niet aanwezig), maar als de theorie hierboven juist is, heb je geen kans om naar dokter of apotheker te gaan?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

kristin
Berichten: 204

#4 , 15 jun 2011 11:08

Is dit zo? Ik ben ook ziek geweest (wel maar één dag), heb 's morgens het werk verwittigd, maar ben de rest van de voormiddag niet thuis geweest wegens naar de dokter (héle rij zieken voor mij) en daarna naar de apotheker die ook niet bij de deur is. Dus als er een controlearts geweest is tussen half tien en twaalf, stond die voor een gesloten deur. Ik verwacht nu niet dat ik een controlearts op mijn dak krijg (ben hooguit 3 dagen in een jaar door ziekte niet aanwezig), maar als de theorie hierboven juist is, heb je geen kans om naar dokter of apotheker te gaan?
Bij ons zeggen ze dat je maar iemand anders naar de apotheek moet sturen.
Wij moeten de 1ste 3 dagen thuis blijven, ongeacht of je dokter nu zegt dat je buiten mag of niet

Creatief
Berichten: 2513

#5 , 15 jun 2011 11:26

@ Gebruiker21
Naar de dokter en de apotheek mag je gaan. Je moet wel je kasticket bijhouden van de apotheek om te bewijzen dat je hoogdringend medicatie nodig had.
Na doktersbezoek en bezoek aan apotheek dien je de eerste 48 uren thuis te blijven, ongeacht of je het huis mag verlaten of niet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 jun 2011 11:37

Creatief, ik zou toch wel eens de wetgeving willen zien die dit bepaalt.

Bij mijn weten mag je, als de dokter dit niet anders bepaald, perfect de woning verlaten. Alleen moet je je beschikbaar houden voor een controle-arts (eventueel na uitnodiging door die controle-arts).

Wat de werkgever zegt ivm al dan niet uit het huis mogen, heeft afaik geen juridische waarde.

jojan
Berichten: 739

#7 , 15 jun 2011 11:57

op mijn werk (lokaal bestuur - overheid) wordt dit geregeld door het reglement voor geneeskundig toezicht. Ik vind er niets in terug over de eerste 48 uur thuis moeten blijven.

sheepie
Berichten: 164

#8 , 15 jun 2011 11:59

Ik sluit mij aan bij JPV.

Ik heb het al voorgehad dat de controlearts langsgeweest is en ik niet thuis was (ik mocht de woonst wel verlaten). Het was de 1ste dag van mijn ziekte. Geen probleem, hij liet een kaartje achter en ik moest een afspraak maken. De volgende dag moest ik bij hem langsgaan. De controlearts bevestigde de diagnose van mijn huisarts en mocht de rest van mijn ziekteperiode thuisblijven en ja ik mocht ook de woonst verlaten van de controlearts.

En wat als je tijdens je ziekte ligt te slapen... de controlearts passeert en je doet niet open (omdat je de bel niet gehoord hebt)???

Creatief
Berichten: 2513

#9 , 15 jun 2011 12:18

op mijn werk (lokaal bestuur - overheid) wordt dit geregeld door het reglement voor geneeskundig toezicht. Ik vind er niets in terug over de eerste 48 uur thuis moeten blijven.
In ons reglement van medisch toezicht (onderwijs) wordt dit wel vermeld.

xena

#10 , 15 jun 2011 13:12

op mijn werk (lokaal bestuur - overheid) wordt dit geregeld door het reglement voor geneeskundig toezicht. Ik vind er niets in terug over de eerste 48 uur thuis moeten blijven.
In ons reglement van medisch toezicht (onderwijs) wordt dit wel vermeld.
en hoe kan de werkgever zich hierop beroepen als de uitvoering van je arbeidsovereenkomst is geschorst ?

13 JUNI 1999. - Wet betreffende de controlegeneeskunde
Art. 8. Artikel 31 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 31. § 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 15 jun 2011 15:32

In ons reglement van medisch toezicht (onderwijs) wordt dit wel vermeld.
bij mijn weten 24 uur en dit omdat een statutair personeelslid voor de eerste 24 uur zijn afwezigheid niet moet verantwoorden met een medisch attest.
en hoe kan de werkgever zich hierop beroepen als de uitvoering van je arbeidsovereenkomst is geschorst ?

13 JUNI 1999. - Wet betreffende de controlegeneeskunde
Art. 8. Artikel 31 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 31. § 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst.
Creatief heeft waarschijnlijk geen arbeidsovereenkomst en valt dus ook niet onder de wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 15 jun 2011 16:06

Inderdaad, ik zat ook een beetje fout met het thuisblijven: de eerste 24 uren ben je verplicht om thuis te blijven, maar enkele jaren geleden was dat wel 48 uren.

Hier is een uittreksel van die overeenkomst:


Afwezigheid wegens ziekte

Afwezigheid wegens ziekte voor één dag

• uiterlijk eerste lesuur de school verwittigen
• geen afwezigheidsattest vereist
• directeur heeft het recht om controle aan te vragen
• personeelslid mag de woonst enkel verlaten om gerechtvaardigde medische redenen (bezoek dokter, apotheek,…) – moet kunnen bewezen worden

Afwezigheid wegens ziekte voor meer dan één dag

• uiterlijk eerste lesuur de school verwittigen
• afwezigheidsattest (PERS 16) opsturen naar RACO (adres: Collegestraat 1 bus 3, 3580 Beringen), liefst gefrankeerd als priorzending.
• medisch attest sturen naar het controleorgaan (adres: Mensura Absenteïsme t.a.v. Dr. Dunon, hoofdgeneesheer Kunstlaan 20 3500 Hasselt). Eén attest ongeacht het aantal scholen waar het personeelslid werkt. Laattijdige mededelingen aan Mensura kunnen leiden tot onwettige afwezigheden.
• personeelslid mag gedurende de eerste 24 uur de woonst enkel verlaten om gerechtvaardigde medische redenen (bezoek dokter, apotheek,…) – moet kunnen bewezen worden

Bij verlenging van ziekteverlof nieuw(e) afwezigheidsattest(en) + medisch attest opsturen.
Bij vrijwillige vroegtijdige werkhervatting de directie de dag vooraf verwittigen, anders bent u niet verzekerd!
Bij verplichte werkhervatting door de controlearts bent u wel verzekerd.

Vertrek naar het buitenland

4 kalenderdagen voor het vertrek zelf een controleonderzoek aanvragen bij het controleorganisme d.m.v. het “medisch attest”. Dit is niet nodig indien de afwezigheid wegens ziekte volledig binnen de schoolvakantie valt.

Verlof verminderde prestaties wegens ziekte

Kan na een periode van ziekteverlof. Dit moet tijdig aangevraagd worden bij het controleorganisme en men moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Gelieve hiervoor tijdig contact op te nemen met RACO.


Mogelijkheden na controle

De controlearts beslist over de afwezigheid.

1. Controlearts acht de afwezigheid gerechtvaardigd

• de controlearts deelt dit mee met ontvangstbewijs aan de betrokkene waardoor de afwezigheid is toegestaan

2. Controlearts acht de afwezigheid niet of niet langer gerechtvaardigd en het personeelslid gaat hiermee akkoord

• deelt dit mee met ontvangstbewijs aan de betrokkene
• betrokkene zal zijn dienst hervatten de eerstvolgende werkdag of op datum bepaald door de controlearts

3. Controlearts acht de afwezigheid niet of niet langer gerechtvaardigd en het personeelslid gaat hiermee niet akkoord

• personeelslid neemt contact met de behandelende arts; deze neemt contact met de controlearts! Dit moet gebeuren binnen de 24 uur!
• personeelslid moet zelf informeren naar het resultaat van het overleg tussen beide artsen.
• indien de behandelende arts akkoord gaat met beslissing van de controlearts:
personeelslid moet dienst hervatten de eerstvolgende werkdag na de mededeling die aangetekend bevestigd wordt.
• indien de behandelende arts niet akkoord gaat met de beslissing van de controlearts en beiden hebben binnen de 24 uur geen overeenstemming:
er wordt een beroepsprocedure gestart: de artsen stellen een andere arts voor van het controleorganisme als scheidsrechter.

Beroepsprocedure

De scheidsrechter doet binnen de 24 uur zijn onderzoek en deelt zijn beslissing onmiddellijk mee aan de betrokkene.
Is de afwezigheid niet gerechtvaardigd, dan moet het personeelslid de eerstvolgende werkdag de dienst hervatten.
Is de afwezigheid wel gerechtvaardigd, dan mag het personeelslid afwezig blijven voor de duur van het ziekteverlof.
De kosten van een arbitrage zijn ten laste van de verliezende partij, dit is de partij die in het ongelijk wordt gesteld.

Opgelet: nieuw gratis telefoonnummer Mensura: 0800 94 994

Uit: http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... docid=9246" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8846

#13 , 15 jun 2011 16:38

dat is onmogelijk dat je de eerste 24 uur moet thuisblijven bij ziekte... wat dan met chronische zieken die tijdens een opstoot (en dus acuut ziek en werkonbekwaam worden) door de arts doorverwezen worden voor een dagbehandeling in het ziekenhuis en de ganse dag een infuus toegediend krijgen? Of de nierdyalisepatienten.
die kunnen de eerste 24 uur gewoonweg niet thuis blijven ...want de medische behandeling vereist dat ze zich enkele uren op een ander plek bevinden...

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 15 jun 2011 19:30

dat is onmogelijk dat je de eerste 24 uur moet thuisblijven bij ziekte... wat dan met chronische zieken die tijdens een opstoot (en dus acuut ziek en werkonbekwaam worden) door de arts doorverwezen worden voor een dagbehandeling in het ziekenhuis en de ganse dag een infuus toegediend krijgen? Of de nierdyalisepatienten.
die kunnen de eerste 24 uur gewoonweg niet thuis blijven ...want de medische behandeling vereist dat ze zich enkele uren op een ander plek bevinden...
• personeelslid mag de woonst enkel verlaten om gerechtvaardigde medische redenen (bezoek dokter, apotheek,…) – moet kunnen bewezen worden

xena

#15 , 15 jun 2011 20:04

Creatief heeft waarschijnlijk geen arbeidsovereenkomst en valt dus ook niet onder de wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.
dan zijn we inderdaad appelen mee peren aan het vergelijken want """WAARSCHIJNLIJK""" heeft vraagsteller wel een arbeidsovereenkomst

Terug naar “Archief”