als kleinkind recht op huis ?

snoopmax
Topic Starter
Berichten: 7

als kleinkind recht op huis ?

#1 , 21 mei 2011 16:06

Hallo , mijn grootvader leeft nog en mijn grootmoeder is overleden , mijn grootvader zit in een rusthuis maar hij heeft nog een huis , nu is het zo dat dat huis daar alleen en onbewoond staat , bij manier van spreken staat het daar kapot te gaan ......... Mijn moeder (die gescheiden is , en die met mij in ruzie leeft) kijkt er niet naar om en laat het maar kapot gaan .Normaal zou zij (bij het overlijden van mijn grootvader) recht hebben op het huis , maar omdat ze er zelf niet intrekt of zelfs niet wil verhuren of verkopen denk ik dat dit huis misschien voor mij is en niet voor haar (vroeger als mijn grootmoeder nog leefde werd dit eens gezegd) .
Nu is mijn vraag of ik dat kan te weten komen , want stel dat het zo is en mijn moeder laat het huis helemaal verkommeren dan heb ik op het eind een huis die niets meer waard is ...... Kan iemand mij helpen ? Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 21 mei 2011 18:46

Ik vrees ervoor dat je zal moeten wachten tot de nalatenschap openvalt om te weten wie de begunstigde wordt van dat huis. Je moeder is nog altijd reservataire erfgenaam.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 mei 2011 20:14

Je kan dat toch gewoon vragen aan je grootvader?

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 22 mei 2011 00:55

Neen u hebt vermoedelijk momenteel helemaal geen rechten.
Uw moeder zal de eerste erfgename zijn. En het mag misschien verschrikkelijk klinken maar wat zij doet en laat met het huis zodra zij de erfgename is is haar zaak en daar hebt u niks over te zeggen. U kan haar geen enkele verplichting opleggen.
En als ze dus deze woning laat verkommeren en ze is "total loss" mocht u het ooit erven dan hebt u pech.
Dat zijn nu éénmaal de feiten. Ze kan het huis zelfs naar eigen goeddunken verkopen en de centen opsouperen.
Er is geen enkele wet die een ouder verplicht een erfenis te reserveren om het maar zo raar uit te drukken.
Als er later niks is dan is er ook niks zeker als alles binnen de regels gebeurd voor uw moeder komt te overlijden
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

snoopmax
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 22 mei 2011 11:05

Ik kan het aan mijn grootvader niet vragen aangezien hij dement is .

Maar volgens mij staat er iets op papier dat mijn moeder niet zonder mij iets kan doen met dat huis , waarom zou ze er anders niet zelf intrekken of verkopen of verhuren .
Momenteel huurd zij zelf een appartement , dit is toch weggesmeten geld voor haar ?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 22 mei 2011 11:30

Als dit met testament grootmoeder werd geregeld loont het misschien de moeite om eens bij de notarissen in de regio te informeren? Als destijds minderjarige werd u vertegenwoordigd door uw moeder...

westhoek
Berichten: 395

#7 , 22 mei 2011 19:12

Wel, zorg er maar voor dat je de woning al helemaal niet verliest. Kijk eens na op die gemeente wat men zoal zegt over leegstand. Het OCMW kan zelfs verwaarloosde woningen opeisen.
Ik haal mosterd hier : http://www.kbs-frb.be/uploadedFiles/KBS ... esting.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (al wordt daar wel geschreven dat dit weinig gebeurd, en ik weet zelf geen geval van opeising).

En dan heeft niemand iets.

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 22 mei 2011 22:54

@ Westhoek
In onze gemeente heeft het OCMW enkele huizen opgeëist om door migranten, daklozen te laten bewonen. Vooral de grote huizen werden hiervoor aangesproken.
Ik ken ook huizen, waar hetzelfde mee dreigde te gebeuren: enkelen hiervan werden door deze beslissing platgewalst zodat het OCMW er geen aanspraak meer op kon maken.
Snoopmax kan aan deze feiten momenteel niets doen. Hij is geen (mede)eigenaar. Hij kan dit onderwerp enkel bespreekbaar maken met zijn moeder.

@ snoopmax
Om te achterhalen of jij medeeigenaar bent van het huis, ga je best naar het kantoor van de registratie.
Een andere mogelijkheid is een "token" aan te vragen. Met je token kan je je eigen gegevens opvragen bij de overheidsdiensten, waarvan de regisratie er zo eentje is.

Justinianus
Berichten: 26

#9 , 22 mei 2011 22:59

Ik vraag me af of je als erfgenaam van je moeder neit het recht hebt van haar te 'eisen' dat ze zorg draagt voor de zaken die jij later zal erven.....

maybe long shot, iemand met meer kennis op dit vlak ?

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 22 mei 2011 23:19

Justinianus
Wanneer snoopmax geen eigendomsrechten heeft op dit huis, dan heeft snoopmax niks te eisen bij zijn moeder. Bovendien leeft zijn grootvader nog. Hij is wel dement, maar hij leeft nog! Grootvader is ook nog medeeigenaar van het huis!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 22 mei 2011 23:27

Om te achterhalen wat uw onroerende eigendommen zijn gaat u naar Tax on Web en kiest daar "mijn fiscaal dossier". Onder "vermogen" zie je al je eigendommen. Een Token of eID (+kaartlezer) zijn vereist om toegang te krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 23 mei 2011 10:27

Een andere mogelijkheid is een "token" aan te vragen. Met je token kan je je eigen gegevens opvragen bij de overheidsdiensten, waarvan de regisratie er zo eentje is.
Hoeft helemaal niet. Met je electronische ID kaart en een kaartlezer kan je gewoon ook al die gegevens raadplegen.
Een kaartlezer kan je al kopen voor een paar euro's of soms ook gratis krijgen bij gemeentebestuur, ziekenkas, enz....

Terug naar “Archief”