vraag ivm medische en psychologische testen rijverbod

salomon12345
Topic Starter
Berichten: 1

vraag ivm medische en psychologische testen rijverbod

#1 , 02 mei 2011 20:24

Geachte,

Ik ben vorig jaar betrapt op rijden onder invloed van alcohol. Van de politierechter moest ik medische en psychologische onderzoeken afleggen bij Psyconsult en heb ik voor rijverbod een weekendverbod aangevraagd(omdat mijn rijbewijs belangrijk is voor men werk) en dit was goedgekeurd door de rechter.

Tijdens het gesprek met Psyconsult was ik zo eerlijk om te zeggen dat ik dagelijks 1a2 joints weed rook (maar erna rijd ik nooit in auto). Ik moest daarop testen doen op alcohol en weed. Alcohol was negatief, maar weed positief. Een maand later testte ik negatief op weed omdat ze me zeiden bij Psyconsult dat ik hiermee moest stoppen.

Psyconsult stuurde me hierna een brief dat ze mij een voorlopig rijbewijs geven voor 1 jaar en ik moet tijdens dit jaar elke maand mij laten testen op o.a. alcohol en weed. (Wat mij 50-60€ kost per keer aan labo testen, en ik mag dit zelf betalen = 650-720€ extra na een jaar)

Ik kreeg na die psyconsult bezoeken (en waar ik 2e keer dus negatief teste) plots een brief van de politie die me zei dat ik men weekendverbod moest ingaan binnen de week. Waardoor ik die labotesten dan ook 3 maand genegeerd (dit was vanaf 02/11), omdat Psyconsult mij geen aangetekende zending stuurde en ik dacht dat de politiebrief telde.
Na afloop van dit weekendverbod(vandaag) kreeg ik te horen dat mijn rijbewijs maar een jaar geldig is, terwijl dit op de politiepapieren helemaal niet vermeld was, maar wel op de papieren van psyconsult. Met gevolg, weer eens vakantie gepakt voor niets omdat ik rijbewijs toch niet mee kreeg

Mijn vraag is nu: Is het wettelijk om mij elke maand te laten testen op weed, terwijl ik nooit betrapt ben op rijden onder invloed van weed? In belgië dacht ik dat het legaal was om thuis te smoren
Wat kan ik hier nu aan doen? Ik vrees dat ik doordat ik die labo testen al 3 maand niet gedaan heb, men rijbewijs voor langer als 6 maand ga kwijt zijn.

Dit terwijl ik voor men eerste keer gepakt ben op alcohol en sindsdien nooit meer gedronken heb terwijl ik achteraf nog ging rijden.

Ik hoorde dat die medische/psychologische bureau's zelfstandig zijn en ze vaak van mensen profiteren om meer geld te verdienen


Alvast bedankt voor een mogelijk antwoord!

Tim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 02 mei 2011 20:47

Wat staat in het vonnis....?
Daar staan voorwaarden in ... en die moet u volgen.
Het is ee rechter die beslist niet een consultbureau.
De politie voert de opdrachten van parket en rechtbank uit.
Gelet op feit dat u de voorwaarden al geschonden hebt .... nl u niet laten testen kunnen de gevolgen voor het verkrijgen van een rijbewijs wel eens 'veranderen'.

Bij mijn weten is de wet over gebruik van drugs in België nog niet veranderd en is het gebruik evengoed nog steeds strafbaar..

Nionity

#3 , 30 mei 2012 10:45

Hallo iedereen hier,

Ik het nu net hetzelfde voorgehad en ben betrapt op rijden onder invloed.

Dit is nu uitgesproken en een onderdeel van de uitspraak is ook medische en psychologische proef.
Aangezien ik nu al een lange tijd gestopt ben zou ik normaal niet meer positief moeten testen op cannabis.

Als ik nu die test ga doen, moet ik die kost ook dragen als ik niet positief test?
Ik zit namelijk met al genoeg kosten en zou dit graag weten

Ook zou ik graag weten wat bedoelt wordt onder medische proef, plassen of bloed trekken?

Mvg

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 30 mei 2012 11:27

Waarom zou de gemeenschap UW kosten moeten betalen.
U moet zorgen dat u aan de voorwaarden voldoet.
Wat staat er in het vonnis?

Nionity

#5 , 30 mei 2012 12:56

Waarom de gemeenschap mijn kosten zou moeten dragen?
Ik heb niet zelf gevraagd mij te testen, en ik vraag dit omdat ik had gelezen als men een bloedproef uitvoert of een andere test uitvoert je dit pas zelf moet betalen wanneer je positief bent.

Mijn test van de avond waarop ik werd aangehouden wil ik gerust betalen, ik was er positief, dus die kost is voor mij.

Maar nu als ik me zou laten testen ben ik negatief want ik ben er al lang mee gestopt, dus als ze het dan wat rekken, kunnen ze me m.a.w. nog wat meer geld uit mijn zak kloppen.

In mijn uitspraak staat "het afleggen van een medische en psychologische proef"
Ik heb ook een geldboete, een rijverbod en dan de kosten van het bloedonderzoek van de avond van de aanhouding (700 Euro)

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 30 mei 2012 13:20

Staat in een uitvoeringsbesluit (MB) dat de kosten verbonden aan het afleggen van de medische en psychologische proef ter laste van de veroordeelde zijn.
Wat houdt het medisch onderzoek in?
Het medisch onderzoek bestaat uit een grondige medische anamnese met aandacht voor gebruik van alcohol, psychotrope stoffen of medicijnen, comorbiditeit en polydruggebruik.
De dokter kan ook beslissen tot bijkomende onderzoeken (levertest, bloedanalyse, haaranalyse, …). De chauffeur moet het initiatief nemen om die bijkomende onderzoeken te laten uitvoeren en de resultaten daarvan aan de dokter bezorgen.
Indien de dokter binnen de 3 maanden geen resultaten krijgt van de bijkomende onderzoeken, wordt in overleg met de psycholoog de chauffeur ongeschikt verklaard. Dit betekent dat de chauffeur zijn rijbewijs niet kan terugkrijgen en een nieuw herstelonderzoek moet ondergaan.
Het medisch onderzoek duurt ongeveer 15 minuten

.../...

Politie betekenen het rijverbod.
Zij hebben geen uitstaan met de voorwaarden OM uw rijbewijs terug te bekomen.
Indien u echter niet aan de voorwaarden voldoet ( wat nu zal zijn gezien u niet naar de controles bent gegaan) KAN u na de periode van rijverbod uw RB nog niet terugkrijgen gezien u blijkbaar dan niet aan de voorwaarden voldoet.

boombox3
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2016 14:20

ik ben juist trug van de rechtbank en ze zeide mij dat ik aan medische en psychologische testen moet meedoen, ik weet ongeveer wat ze inhouden, maar wanneer worden die afgelegt? voor of na het vonnis? en voor hoelang?

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 27 apr 2016 23:03

Eerst vonnis dan testen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 27 apr 2016 23:11

Nadat het vonnis definitief is, krijgt u via het Parket de vraag waar u de testen wil doen.
U kiest de instelling, indien niet kiest het parket voor u.

Terug naar “Archief”